اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : يکشنبه 14 بهمن 1397
کد 3861

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی در مصاحبه با ایرنا اعلام کرد:

مراکز آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی 12 برابر شد

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی گفت: تعداد مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان در دوره پس از پیروزی انقلاب اسلامی نسبت به قبل از آن 12 برابر شده است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای و به نقل از ایرنا، یعقوب نماینده روز شنبه با حضور در ایرنا مرکز تبریز اظهار داشت: آموزش های فنی و حرفه ای قبل از انقلاب برعهده سه نهاد صندوق کارآموزی، کانون کارآموزی و اداره کل تعلیمات حرفه ای بود و بعد از انقلاب با تشکیل سازمان آموزش فنی و حرفه ای این سه نهاد با هم ادغام شدند.
وی ادامه داد: قبل از انقلاب 2 مرکز آموزش فنی و حرفه ای در آذربایجان شرقی فعال بود که اکنون این تعداد به 23 مرکز رسیده و یک مرکز جدید نیز در حال احداث است.
نماینده گفت: تعداد آموزشگاه های بخش خصوصی نیز از 2 آموزشگاه به 600 آموزشگاه در استان افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: تیم های آموزش سیار برای آموزش افراد در حاشیه شهرها، روستاها و شهرستان های کوچک آذربایجان شرقی نیز در 40 سال اخیر از 2 تیم به 85 تیم افزایش یافته است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی افزود: قبل از انقلاب در داخل بنگاه های اقتصادی و کارخانجات مرکز آموزش فنی و حرفه ای وجود نداشت، ولی اکنون 48 مرکز آموزشی در جوار کارخانه ها ایجاد شده است.
وی اضافه کرد: آموزش های فنی و حرفه ای برای زندانیان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفت و اکنون در تمامی زندان های استان خدمات ارائه می شود.
نماینده خاطرنشان کرد: در دوره پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد رشته های فنی و حرفه ای از 10 رشته به 538 رشته افزایش یافته که 338 رشته در بخش دولتی و 200 رشته در بخش خصوصی آموزش داده می شود.
وی ادامه داد: ظرفیت آموزشی مراکز آموزش استان نیز در این مدت از یک هزار و 200 نفر به بیش از 37 هزار نفر در سال افزایش یافته است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی اظهار داشت: در 10 ماه امسال بیش از 66 هزار نفر در مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان در دو بخش دولتی و خصوصی مهارت آموخته اند.
وی با تاکید بر اینکه رشته های ارائه شده در 2 بخش خصوصی و دولتی موازای یکدیگر نیستند، افزود: رشته هایی که در آموزشگاه ها ارائه می شود در مراکز دولتی ارائه نمی شود و تلاش می کنیم در مراکز دولتی رشته های سخت و نیازمند سرمایه گذاری بالا را که بخش خصوصی ورود نمی کند ارائه دهیم.
نماینده با اشاره به برگزاری آزمون تعیین صلاحیت حرفه ای برای 90 هزار نفر از اصناف استان در سال جاری، گفت: این آزمون با همکاری اتحادیه ها و اصناف هر 5 سال یکبار بر گزار می شود که یکی از شروط دریافت و یا تمدید کسب پروانه است.
وی با اشاره به اینکه هر سال المپیاد مهارت بین نخبگان مهارتی در سطح استانی، کشوری و بین المللی برگزار می شود، افزود: امسال چهار نفر از نخبگان مهارتی استان در حوزه های جوشکاری، صافکاری و نقاشی خودرو، مکاترونیک و طراحی صفحات وب در اردوی آمادگی تیم ملی برای شرکت در المپیاد بین المللی مهارت در کشور روسیه حضور دارند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی همچنین افزود: 8 مرکز آموزش فنی و حرفه ای استان در شهرستان های میانه، مراغه، آذرشهر، بناب، سراب و تبریز به نیروگاه های خورشیدی مجهز شده اند و دو مرکز دیگر در شهرستان های اهر و ملکان نیز تا تیر ماه سال آینده تجهیز می شوند.
وی با اشاره به اینکه فقط 29 درصد مهارت دیدگان به مراکز کاریابی مراجعه می کنند، گفت: متاسفانه بانک اطلاعتی جامع از نیاز های کارفرمایان و نیروی کار مهارت دیده در استان وجود ندارد.
نماینده اظهار داشت: در شهرستان ورزقان طرح ایجاد مشاغل پایین دستی صنعت مس با همکاری فرمانداری و شرکت مس آذربایجان در حال اجراست تا با آموزش افراد آن منطقه و ارائه تسهیلات به مهارت دیدگان بتوانیم تولید و فروش محصولات مسی در منطقه انجام دهم.
وی همچنین با اشاره به اجرای طرح 'استاد شاگردی' در آذربایجان شرقی افزود: تعهد استان از این محل در سال جاری 2 هزار و 716 نفر بود و در 10 ماهه امسال سه هزار و 100 نفر با همکاری اصناف در حال آموزش مهارت عملی هستند.