اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : شنبه 21 دي 1398
کد 4317

در گفتگوی روزنامه جام جم با مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی عنوان شد:

نجات جامعه از وابستگی با آموزش های فنی و حرفه ای

گزارش مصاحبه روزنامه جام جم با مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای را در ذیل می خوانید:
 گزارش مصاحبه روزنامه جام جم با مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای را در ذیل می خوانید:

نجات جامعه از وابستگی با آموزش های فنی و حرفه ای
از دیرباز بحث مهارت یکی از دغدغه های مهم مردم و مسئولین بشمار می رفت چراکه فقر مهارتی و نبود تخصص کافی جوانان به وابستگی هرچه بیشتر کشور به ممالک دیگر منجر می شد.
 وجود مهارت باعث اعتماد به نفس، خلاقیت و در نهایت شغل و کسب درآمد را به فرد هدیه می کند و یکی از راههای کسب مهارت، ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفه ای است که در ایران قدمت آن به مدرسه دارالفنون که توسط امیرکبیر تاسیس شده برمی گردد.
 بعد از انقلاب هم با تاسیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای در اقصی نقاط کشور، بحث آموزش و کسب مهارتهای فنی و عملی جوانان با جدیّت دنبال شد.
یعقوب نماینده، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، میهمان دفتر سرپرستی روزنامه جام جم در استان:  وی در قسمتی از سخنان خود به برخی فعالیتهای اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اشاره کرد و افزود: استان آذربایجان شرقی یکی از مقتدرترین و کارآمدترین ادارات آموزش فنی و حرفه ای کشور است که کارگاههای مجهز و مراکز وسیعی به همراه آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد به جوانان این خطه نه تنها آموزشهای فنی بلکه مهارتهای نرم و اجتماعی لازم را ارایه می دهد تا جوانان بعد از اتمام دوره های آموزشی بتوانند هم از این طریق امرار معاش کنند و هم به بحث بازاریابی و کارهای تیمی بپردازند.
به گفته مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان علیرغم فعالیتهای صورت گرفته ضریب نفوذ آموزش فنی و حرفه ای در خانواده ها بسیار پایین است و مهمترین دلیل آن به فرهنگ پشت میزنشینی جامعه برمی گردد. همچنین تمایل بالای جامعه به کسب تحصیلات عالیه و تکمیلی که در بیشتر رشته ها فاقد کسب مهارتهای فنی است باعث شده نزدیک به 80 درصد جوانان متقاضی ورود به بازار کار فاقد مهارتهای کافی باشند.
وی افزود: هرچند در سالهای اخیر بارقه هایی از تمایل خانواده و مسئولین به مهارتها مشاهده می شود ولی رشد آن شتابان نیست و به توجه بیشتر و خاص مسئولین و نیز خانواده ها نیاز دارد.
نماینده به آموزش حدود 17 گروه آموزشی از جمله شاغلین، بیکاران، دانشجویان،کسبه و پیشه وران، عشایر و روستاییان، سربازان، زندانیان بهبود یافته از اعتیاد، سکونتگاههای غیررسمی و ... اشاره کرد و گفت: با آموزش این قشر، طیف وسیعی از مخاطبین و جامعه هدف، قادر به کسب و کار و امرار معاش در بیشتر صنوف خواهند بود.
وی ادامه داد: استان ما یکی از قطب های صنعتی کشور محسوب می شود و بیش از 12 رسته شغلی استعداد بالایی جهت توسعه اقتصادی استان و کشور دارد اما متاسفانه اغلب این رسته ها کاملا به صورت سنتی اداره می شوند.
وی ادامه داد: بطور مثال در صنعت کفش، استان ما شهرت جهانی نیز دارد شاغلین ثابتی کار می کنند و چون از نظر طراحی، بازاریابی و ... مطابق با سلیقه بازار و مشتری ها تولید نمی کنند آنطور که باید توسعه نیافته در حالیکه با کمی آموزش و کسب مهارتهای لازم می توانند هم به تعداد تولیدکنندگان ماهر اضافه کنند و هم به توسعه اقتصادی استان کمک نمایند.
نماینده افزود: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان چند سالی است در حوزه های مختلفی چون قطعه سازی ، کشاورزی، IT، بافت فرش، گلیم و جاجیم، گردشگری، معدن و ... باتوجه به ظرفیت ها و توانایی های استان، آموزشهای بسیار خوبی به مهارت آموزان و جوانان علاقمند ارایه می دهد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان در ادامه خاطرنشان کرد: اداره کل با مطالعه انجام شده و براساس سند آمایش سرزمین و تدبیر و توسعه استان روی سندی کار می کند و در کنار این موضوع، شورایی به ریاست معاون امور اقتصادی با عنوان شورای توسعه مهارت راه اندازی کرده تا مقوله هم افزایی و راهبری بین دستگاهها را افزایش دهد.
همچنین با راه اندازی اتاق فکر نخبگان و صنایع سعی می کنیم دوره های آموزشی را برای تربیت مدیران برگزار کنیم.
وی در ادامه به راه اندازی مرکز کسب و کار با همکاری اتاق بازرگانی اشاره کرد و گفت: نقش این اتاق در تربیت بازرگانان کوچکتر بسیار تاثیرگذار است. چراکه با راه اندازی این مرکز می توانیم جریان آموزش مهارتی را در تبریز ترتیب بدهیم.
یکی دیگر از اقدامات این  اداره کل، طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی با همکاری اتاق اصناف، صنایع و کارخانجات است و با اجرای این طرح، افراد ملزم به آموزش مهارت جدید نزد استادکار خود می شوند و علاوه بر کسب مهارت های تخصصی با مهارت های اجتماعی و نحوه تعامل با مشریان و فروش و تامین مواد مصرفی و ... نیز آشنا شده و با اخذ مهارت لازم کسب و کار جدیدی شروع می کنند.
نماینده با اشاره به اینکه بالغ بر 120 هزار واحد صنفی تک کارفرمایی در استان وجود دارد گفت: متاسفانه اکثر اصناف و کسبه به دلایل مختلف در اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی با ما همکاری نمی کنند در صورتیکه اگر این طرح پیاده شود به شدت میزان بیکاری در استان پایین می آید.
 پس اگر جامعه می خواهد به توسعه و پیشرفتی نایل شود، نباید صرفا دست به دامن دولت شود بلکه خود نیز با روحیه جهادی و مسئولیت پذیری دولت را در اجرای برنامه ها یاری کند.
وی با ذکر این نکته که در صورت ادامه روند کنونی تا 10 سال آینده شاهد منسوخ یا تغییر شکل دادن 47 درصد از مشاغل موجود در جامعه خواهیم بود، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از وقوع چنین رویدادی به شدت به تربیت و آموزش مشاغل جدید نیاز داریم.
نماینده ادامه داد: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی در راستای تربیت و آموزش مشاغل جدید از سالها پیش دست به کار شده و در اجرای طرح هایی چون بحث آموزش انرژی خورشیدی و تولید برق از این نیروی خدادادی، بحث هوشمندسازی صنایع از جمله رباتیک، مکاترونیک و آکواترونیک، مقوله
 
 
آموزش های گلخانه ای و پرورش بعضی گیاهان در فضای بدون خاک، گردشگری و هتلداری، پوشاک و مد، آموزش های بین المللی، صنایع غذایی و تغییر سبک غذایی استان، توسعه صنعت پرندگان و حیوانات زینتی
و ... ورود کرده و سعی می کند با آموزشهای مهارتی لازم، استان را کماکان در عرصه فن آوری های جدید پیشرو نگه دارد و در این راستا، بهمن ماه امسال میزبان مسابقات رباتیک در سطح ملی خواهد بود.