اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : چهارشنبه 8 تير 1401
کد 5476

استقبال دیپلمه‌ها از مهارت آموزی در محیط کار

آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۴۰ درصد متقاضیان مهارت آموزی در محیط واقعی کار را جوانان دیپلمه ۲۱ تا ۳۰ ساله تشکیل می‌دهند و مردان از این طرح بیشتر استقبال کرده‌اند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به نقل از خبرگزاری ایسنا؛ ‌طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار به منظور تربیت و ارتقاء مهارت‌های شغلی و اشتغال‌پذیری جوانان جویای کار ۱۵ ساله و بالاتر فاقد مهارت یا کم مهارت تدوین شده است. مسئولیت اصلی اجرای این طرح در سال‌های اخیر به عهده سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بوده است.

در این طرح فرصت یک ساله به کارفرمایان داده می شود تا به داوطلبان جوان واجد شرایط در گروه سنی ۱۵ تا ۲۲ سال، مهارت‌های شغلی در محیط کار را انتقال دهند و مهـارت آموزان پس از کسب دانش کافی در یکی از حرفه‌های آموزشی مجاز، براساس توافق کارفرما و فرد آموزش گیرنده وارد بنگاه‌های اقتصادی خصوصی و تعاونی دارای پروانه کسب یا بهره‌برداری از مراجع ذیصلاح یا واحدهای وابسته به نیروهای مسلح شده و تحت نظارت مرکز یادگیری و مطابق مقررات آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در واحدهای مشمول طرح دوره‌های مهارت‌آموزی را می گذراند.

طول دوره مهارت‌آموزی حداقل ۱۲۰ روز و حداکثر ۳۶۰ روز و حداقل سن مهارت آموز ۱۵ سال است. مهارت آموز در طول دوره مهارت آموزی تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی قرار گرفته و دولت هزینه بیمه مسئولیت و حوادث مشمولان را برعهده دارد. با پایان دوره مهارت‌آموزی، آزمون گرفته و به مهارت‌آموزان گواهینامه مهارت‌آموزی داده می شود.

گزارش عملکرد سه ماهه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرای طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار از جذب ۱۴ هزار و ۷۷۲ نفر در واحدهای پذیرنده خبر می‌دهد.

غلامحسین حسینی‌نیا، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای، با اشاره به روند اجرای طرح می گوید: از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ بیش از ۲۵۰ هزار نفر از خدمات آموزشی در چارچوب طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار برخوردار شده ‌اند و سازمان آموزش فنی و حرفه ای به لحاظ مأموریت، ساختار و اهداف بیشترین تطابق با مفاد طرح مذکور را داشته است.

وی ۴۳ درصد از متقاضیان مهارت آموزی در محیط واقعی کار را در گروه کارجویان ۲۱ تا ۳۰ ساله و دارای مدرک دیپلم ذکر کرده و می گوید: از مجموع ۶۱ هزار و ۲۱۰ متقاضی کسب مهارت در محیط واقعی کار ۹ درصد زنان و ۹۱ درصد مردان هستند.

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، آمار عملکرد طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار طی سال ۱۴۰۰ در خوشه آموزشی صنعت‌ ۵۱ درصد، خدمات ۳۴ درصد، کشاورزی ۸ درصد و فرهنگ و هنر ۷ درصد بوده است.

پیش از این معاونت اشتغال وزارت کار در گزارشی از نتایج طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار، مجموع تعداد واحدهای پذیرنده کارورز از سال ۱۳۹۶ تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ را ۷۶ هزار و ۸۲۶ واحد و سهم واحدهای پذیرنده کارورز در بخش خدمات را ۳۱.۹ درصد، بخش صنعت ۵۱.۷ درصد، فرهنگ و هنر ۹ درصد و کشاورزی را ۷.۴ درصد اعلام کرده بود. 

 همچنین از سال ۱۳۹۶ تا پایان شهریور سال گذشته، ۲۱۶ هزار و ۷۲۹ نفر مهارت آموزی در محیط واقعی کار را تجربه کردند که از این تعداد ۴۸.۸ درصد در بخش خدمات، ۳۴.۲ درصد در بخش صنعت، ۹.۴ درصد در بخش فرهنگ و هنر و ۷.۷ درصد در بخش کشاورزی به کسب مهارت پرداخته‌اند.

به گزارش روابط عمومی این سازمان، طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار با هدف آشنایی با محیط کسب و کار، ایجاد خودباوری در مهارت آموزی برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی، حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی به ویژه در صنایع دستی و کمک به بنگاه های فعال به منظور شناسایی و جذب نیروی مستعد و توانمند به اجرا درآمده است.

همه بنگاه‌های فعال اقتصادی دارای مجوز از یکی از دستگاه های اجرایی می توانند به عنوان واحد پذیرنده برای مشارکت در این طرح تقاضا دهند.