اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : چهارشنبه 27 خرداد 1394
کد 2047

لزوم اهمیت فناوری بیوتکنولوژی درجهت توسعه کشور

دومین نشست روسای مراکز با مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی در سال دولت و ملت ، همدلی و همزبانی با رویکرد اهمیت بحث درحوزه بیوتکنولوژی وفناوری های نوین در محل دپارتمان بیو تکنولوژی مرکز یک تبریز برگزار شد .

دردومین جلسه نشست روسای مراکز آموزش فنی و حرفه صورت گرفت:لزوم اهمیت فناوری بیوتکنولوژی درجهت توسعه کشور

دومین نشست روسای مراکز با مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی در سال دولت و ملت ، همدلی و همزبانی با رویکرد اهمیت بحث درحوزه بیوتکنولوژی وفناوری های نوین در محل دپارتمان بیو تکنولوژی مرکز یک تبریز برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی ، سیابانی ، مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان ، ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان و استفاده از فیوضات معنوی این ماه وتقدیر از روسای مراکز و همکاران حاضر در جلسه گفت :

با توجه به تصمیمات انجام گرفته دراولین جلسه  نشست روسای مراکز استان درمورخه 16/01/94 و تاکید ویژه درحوزه سند تدبیر و توسعه استان و با توجه به تاکید مجدد و ویژه جناب آقای استاندارومعاون محترم ایشان وامتیاز بوجود آمده در این خصوص اززحمات و تلاشهای  تمامی همکاران درمراکز استان و اداره کل قدردانی نمودند .

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی در ادامه گفت : دراین اداره کل حرکتهای خوب و ویژه ای دراین خصوص(سندتدبیر) صورت گرفته است به خصوص درشرکت گاز ، شرکت آب منطقه ای و میراث فرهنگی و گردشگری که تبعات آن در مراکز هم دیده خواهد شد .

مبحث دیگری که مدیرکل به آن اشاره کرد ، در حوزه کارآموزان المپیاد بود ، که ضمن معرفی آقای برگ ریز به عنوان دبیرالمپیاد استان در خصوص لزوم همکاری با ایشان دراردوهای انتخابی و معرفی کارآموزان برگزیده شهرستانها در المپیاد تاکید کردند .

سیابانی در خصوص همکاری مراکز در خصوص تبادل کارآموزدررشته هایی که امکان برگزاری و ایجاد کارگاه درآن مرکزوجود ندارد تاکید کرده وافزود :

 با توجه به فراخورظرفیت هرشهرستان تبادل کارآموز بین مراکز یک امتیاز برای ما محسوب شده و مراکزبا توجه به نیاز آن شهرستان به آموزش در رشته هایی که درآن مرکزوجود ندارد وامکان ایجاد کارگاه میسر نیست ، ازجمله بازرسی جوش در صنعت ساختمان ، تراش ، فرز یا رشته های دیگر اقدام به اعزام کارآموز به مراکز دیگر نماید وحتی ما درشهرتبریز نیزامکان ایجاد پانسیون و پذیرش کارآموزان مراکزشهرستانها جهت آموزش را داریم .

وی در ادامه از مربیان ، آموزشگاههای آزاد وهمکاران اداره کل که درهمایش اشتغال ، اقدام به تالیف یا مشارکت در تالیف مقاله داشتند، تشکر کرد و از کمیته تشویقات خواست تا نسبت به تقدیر از این عزیزان اقدام گردد.

 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای در ادامه این بحث تاکید کرد :روسای محترم مراکز هر سه ماه یکبار باتوجه به بروز حرکت های ویژه در مراکز توسط کارکنان خود ، نسبت به معرفی افراد موثر جهت تشویق اقدام نمایند. وی در این خصوص به حرکتهای خوب و مفیدی که در مرکز دو تبریز انجام گرفته بود اشاره واز آنان تشکر کرد .

ازجمله مباحثی که درادامه جلسه مطرح شد بحث بیوتکنولوژی و فناوری های نوبود واینکه جایگاه

 بیوتکنولوژی و فناوری های زیستی دراستان آذربایجان شرقی وبه تبع آن در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای نیز مورد مطالعه قرار گرفته است .

سیابانی ادامه داد : از جمله محورهایی که در بحث بیوتکنولوژی مطرح است ، فناوری های زیستی راهبردی پیشرفته در توسعه کشورویکی از فناوری های راهبردی و مهم در جهان است. که موفقیت اقتصادی جوامع از جمله تامین سلامت و امنیت غذایی انسان و حفظ محیط زیست  به آن گره خورده است و بیوتکنولوژی به مفهوم استفاده از موجودات زنده در بخش اندام و سلولهایی از آنها برای تولید یک فراورده با ارائه خدمات برای بهبود زندگی بشر است و عبارت است از کاربرد روشهای درون شیشه ای و درون یاخته ها که به تدریج آموزش فنی و حرفه ای اقدام به استاندارد نویسی دراین حوزه کرده است .

وی در ادامه افزود :جایگاه بیوتکنولوژی دراسناد بالادستی و توسعه چشم انداز 20 ساله زیست فناوری ،یکی از مهمترین برنامه های کشور است .

سیابانی در ادامه با اشاره به آیین نامه مصوب نظام آموزش و مهارت فناوری سال 91 هیات محترم وزیران مبنی برتوسعه آموزش های مهارتی روز و مورد نیاز بازارکار درخصوص تعریف بازارجدید و معرفی آن به ملت به خصوص جوانان تاکید کرد و گفت : کشور ترکیه توان تامین بخش عمده نشاء و بذرکشورهای اروپایی را دارد. یعنی تولید بذرو نشاء ، نوعی بازاراست و یا بسیاری از گیاهان تجاری دنیا به روشهای قلمه زدن ، جوانه زدن ، پیوند زنی ، تکثیر رویشی (کشت بافت ) است که ما در شرایط کنونی درحال تهدید هستیم و بحث سلامتی گیاهان نیز مطرح است .

 مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی مقررکرد، با توجه به اهمیت موضوع ،هرمرکزدرحوزه بیوتکنولوژی ، رویکرد آن مرکز را پس از نیازسنجی و مطالعه منطقه  درسومین جلسه نشست روسای مراکزاعلام دارند.

در ادامه ازپنج نفر ازروسای محترم مراکز به جهت عملکرد خوب در زمینه تکریم ارباب رجوع تقدیر به عمل آمد.

روسای محترم مراکز هشترود- شبستر- ملکان - عجب شیر- مرند

همچنین حاضرین از کارگاه بیوتکنولوژی و توانمندیهای آموزشی این کارگاه آشنا شده و مربیان مربوطه توضیحات لازم را ارائه نمودند.

درادامه نشست روسای محترم مراکر که بعداز ظهر همان روز برگزار شد ، معاونین محترم و روسای مراکز و کارشناسان مطالب خودرا جهت اطلاع و اجرایی نمودن ارائه نمودند.