اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : چهارشنبه 9 تير 1395
کد 2642

توسط مديركل آموزش فني و حرفه اي استان آذربایجان شرقی صورت گرفت:

تبيين برنامه ها و رويكردهاي اداره كل آموزش فني وحرفه اي استان آذربایجان شرقی در سال 1395

یعقوب نماینده ، مديركل آموزش فني و حرفه اي استان آذربایجان شرقی به تبيين برنامه ها و رويكردهاي اداره كل آموزش فني وحرفه اي استان آذربایجان شرقی در سال 1395 پرداخت.

توسط مديركل آموزش فني و حرفه اي استان آذربایجان شرقی صورت گرفت :

تبيين برنامه ها و رويكردهاي اداره كل آموزش فني وحرفه اي استان آذربایجان شرقی در سال 1395

یعقوب نماینده ، مديركل آموزش فني و حرفه اي استان آذربایجان شرقی  به تبيين برنامه ها و رويكردهاي اداره كل آموزش فني وحرفه اي استان آذربایجان شرقی در سال 1395 پرداخت .

در ادامه متن كامل گفتگويي آمده است :

-         مهمترین برنامه ها و رویکردهای جدید کاری اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی را در سال 1395 تبیین نمایید .

 

کیفیت بخشی به آموزش های فنی و حرفه ای در بخش دولتی ، توسعه بخش غیر دولتی آموزش های مهارتی ، توجه ویژه به آموزش های مورد نیاز اقشار آسیب پذیر و آسیب دیدگان اجتماعی ، توجه بیش از پیش به آموزش های مهارتی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی جویای کار ، افزایش آموزش های کارآفرینی و مهارت های کسب و کار ، اهتمام به استفاده حداکثری از ظرفیت های آموزشی و کارگاهی مراکز آموزش فنی و حرفه ای، توسعه عدالت آموزشی (دسترسی و تساوی)، توسعه منابع انسانی، تنوع بخش به منابع درآمدی و مالی سازمانی. توسعه و کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات

 

-         عملکرد آموزشی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان در سال 1394 و سه ماهه سال 1395 در مجموع و به تفکیک زن و مرد چند نفر – ساعت / چند نفر – دوره بوده است ؟

در سال 94 در مجموع 13.938.754 نفر ساعت معادل 45.917 نفر دوره ،  آموزش مهارتی توسط بخش دولتی و غیر دولتی  آموزش فنی و حرفه ای استان به متقاضیان ، ارائه شده است .

-         عملکرد آموزشی آن اداره کل در دو بخش دولتی و خصوصی به تفکیک زن و مرد چند نفر – ساعت / نفر – دوره بوده است ؟

در مراکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی استان ، آموزش های مهارتی ، به میزان 6822572 نفر ساعت معادل 15161 نفر دوره ،  اجرا شده است که از این میزان ، 1632730 نفر ساعت معادل 6530 نفر دوره ، آموزش مهارتی زنان و 5189841 نفر ساعت معادل 8631 نفر دوره ، آموزش مهارتی مردان بوده است .آموزشگاه های آزاد به میزان 7116182 نفر ساعت معادل 30756 نفر دوره ، آموزش های مهارتی به متقاضایان ارائه داده اند که از این میزان ، 3200338 نفر ساعت معادل 19363 نفر دوره ، برای زنان و 3915844 نفر ساعت ، معادل 11392 نفر دوره ، برای مردان بوده است .

-          در راستای بهره گیری از ظرفیت های منطقه ای به استناد طرح های توسعه ای و آمایشی استان چه اقداماتی ( آموزش ، نیازسنجی مشاغل و تدوین استاندارد آموزشی ) صورت گرفته است ؟

در سال 94 ، با توجه به اهمیت راهکار افزایش اشتغال و معیشت های جایگزین   ( مصوب ستاد احیاء دریاچه ارومیه ) ، تعداد 21 نسخه استاندارد آموزشی مربوط به مشاغل جایگزین حوزه های آبریز دریاچه ارومیه ، تدوین گردیده است که در دست بررسی توسط ستاد می باشد . در خصوص مهارت های پیشرفته و فناوری های نوین و راهبردی ، با توجه به اینکه استان آذربایجان شرقی بعنوان قطب نانو فناوری تعیین گردیده ، 40 عنوان استاندارد توسط کارشناسان و خبرگان این رشته تدوین و جهت تایید به ستاد ارسال شده است . نیازسنجی مشاغل در حوزه چرم و پوست نیز صورت گرفته که با همکاری اداره کل صنعت معدن و تجارت استان و شهرک های صنعتی بخصوص شهرک چرمسازان چرمشهر تبریز ، جلساتی در این خصوص منعقد گردیده و در حال پیگیری است . در خصوص آموزش های کوتاه مدت و به روز رسانی استانداردهای آموزشی با توجه به درخواست مراکز استانی و نیاز مناطق ، اقدامات لازم جهت تبدیل استانداردهای آموزشی بلند مدت به استانداردهای آموزشی شایستگی ( کوتاه مدت ) با مشارکت بنگاه های اقتصادی و آموزشگاه های آزاد در کیفی سازی آموزش ها صورت گرفته است . بعنوان مثال استاندارد آموزشی نان سنتی اسکو ، کاریکاتوریست ، انجام و پیگیری امور ثبت شرکت ها ، تکنسین فنی و مدیر فنی آسانسور و ... که بعنوان مثال ، آموزش مورد اخیر در مرکز یک تبریز اجرایی شده است .

-          در همین راستا ، در سال 1395 چه برنامه هایی در سطح استان پیش بینی شده و در مرحله اجرایی قرار دارد؟

با توجه به شناسایی هسته های کلیدی با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی و فرمانداری های شهرستان های استان که به تفکیک هر شهرستان به استناد طرح های توسعه ای و آمایشی استان و با محوریت اقتصاد مقاومتی و سند تدبیر و توسعه استان صورت گرفته در حال حاضر در هر هسته ی کلیدی که نقشی برای اداره کل و یا مرکز آموزش فنی و حرفه ای بعنوان دستگاه مسئول یا دستگاه همکار در پروژه تعیین شده است از روسای مراکز خواسته شده است تا کاربرگ های مربوطه را که از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در اختیار قرار گرفته تکمیل و ارائه نمایند که این فاز از اقدامات در حال انجام است و به محض تکمیل و بازنگری و جمع بندی نهایی، ضمن ارائه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی، اطلاع رسانی خواهد گردید . همچنین در تنظیم سند برنامه های کمی و کیفی آموزشی مراکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان ها ، بخشی به این مقوله اختصاص یافته است و روسای مراکز ، دوره های آموزشی کارگاه های ثابت ، سیار ، صنایع ، جوار دانشگاه و روستا را با توجه به برنامه های توسعه ملی ، استان و شهرستانی ، در سند برنامه مرکز ذکر نموده اند .

در زمینه نیازسنجی مشاغل و تدوین استانداردهای آموزشی ، اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی متعهد شده است در سال جاری نسبت به تدوین استاندارد در 17 حرفه ، بازنگری استاندارد 16 حرفه ، طراحی مسیر حرفه ای 4 حرفه ، آینده پژوهی و شناسایی مشاغل جدید بازار کار با مشارکت آموزشگاه های آزاد و بنگاه های اقتصادی به تعداد 20 مورد ، اقدام نماید .

-          تعداد شرکت کنندگان در آزمون های سنجش مهارت در سال 1394 و سه ماهه اول 1395 چند نفر بوده و چه تعداد گواهی نامه مهارتی صادر شده است ؟

تعداد شرکت کنندگان در آزمون های سنجش مهارت درسال 1394 ، 136837 نفر بوده است و 48271 فقره گواهینامه مهارت صادر شده است . در سه ماهه اول 1395 ، 38724 نفر در آزمون های سنجش مهارت شرکت نموده اند .

-          عملکرد استان در راستای توسعه آزمون های الکترونیک را تبیین کنید ؟

با عنایت به ابلاغ دستورالعمل اجرایی آزمون های الکترونیکی ، ابتدا یک کارگاه سنجش الکترونیکی با 20 دستگاه رایانه ، راه اندازی گردید که در اواخر سال 1394 ساختمان جدید کارگاه سنجش الکترونیکی با 50 دستگاه رایانه در مرکز یک تبریز ، راه اندازی و کلیه آزمون های کتبی در سطح شهرستان تبریز در سال 1395 بصورت الکترونیکی برگزار می گردد . در راستای توسعه مراکز سنجش الکترونیکی در 7 شهر استان ، اقدامات اولیه جهت تجهیز و راه اندازی کارگاه های سنجش الکترونیکی با تغییر کاربری کارگاه های رایانه مرکز ، صورت پذیرفته و بر اساس هماهنگی های انجام یافته با دفتر ارزشیابی مهارت سازمان در صورت تحویل نرم افزار جدید آزمون آنلاین این مراکز نیز وارد چرخه آزمون الکترونیکی می شوند .

-          در راستای طرح توانمندسازی و آموزش های مهارتی روستاییان ، عشایر و مناطق محروم و مرزی کشور با رویکرد اشتغال پایدار ، ( مصوب جلسه 4/9/1393 شورای عالی اشتغال) چه اقداماتی ( نیازسنجی ، پیش بینی دوره های مهارتی و اجرای آموزش ها ) از زمان ابلاغ تاکنون در آن استان صورت گرفته است ؟

برای سال جاری و در ادامه ی اقدامات سال گذشته، با هماهنگی دفتر آموزش روستایی ستاد ، آموزش روستایی به میزان 673000 نفر ساعت در برنامه آموزشی مراکز استان قرار گرفته است . در همین زمینه ، نظارت بر دوره های آموزش روستایی به میزان 673 فقره بازدید و شناسایی افراد مستعد مطابق طرح توانمندسازی روستائیان به تعداد 292 نفر ، انجام می گیرد . همچنین نیازسنجی آموزش روستایی در کلیه شهرستان ها ی استان در باقیمانده ی روستاهای آن شهرستان ها تکمیل خواهد شد .

 

-          در راستای اجرای طرح ارتقاء شایستگی های حرفه ای دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی با رویکرد رفع نیاز بازار کار کشور به نیروی متخصص (مصوب جلسه 3/9/93 شورای عالی اشتغال) چه اقداماتی ( نیازسنجی ، پیش بینی دوره های مهارتی و اجرای آموزش ها ) از زمان ابلاغ تاکنون در آن استان صورت گرفته است ؟

در راستای توانمندسازی مهارتی دانشجویان و فارغ التحصیلان ، آموزش دانشجویان و فارغ التحصیلان در مراکز جوار دانشگاهی (ASD) به میزان 130.000 نفر ساعت و آموزش استانداردهای فناوری های راهبردی و نوین در مراکز ثابت ، به میزان 185.000 نفر ساعت پیش بینی شده است که در مجموع 315000 نفر ساعت آموزش مهارتی برای توانمندسازی دانشجویان و فارغ التحصیلان در سال جاری ارائه خواهد شد . طرح کارورزی دانشجویان از دیگر برنامه هایی است که از امسال در سطح کشور و به موازات آن در استان ما اجرا خواهد گردید و در همین راستا ، این اداره کل در سال 95 ، نسبت به صدور مجوز واحد های ارتقاء مهارت و معرفی دانشجویان به آن واحد ها به تعداد حداقل 50 نفر دوره اقدام خواهد نمود .

-          در سال 1394 و سه ماهه اول سال 1395 چه اقداماتی در زمینه صدور مجوز و ارائه آموزش های مرتبط با مشاغل خانگی در سطح استان صورت پذیرفته است ؟

349 فقره مجوز طی سال 94 و سه ماهه اول 95 صادر گردیده است که متقاضیان ذیصلاح ، جهت دریافت تسهیلات ، جمعاً به مبلغ 000/000/230/13 ریال ، به بانک های عامل ملی و صادرات معرفی شده اند که اکثرا در حرفه های خیاطی ، تعمیر موبایل ، سازه های فلزی و امثال آن بوده است .

-          در زمینه اقتصاد مقاومتی اجرای پروژه ارتقای مهارت های فنی و حرفه ای و کسب و کار بازار محور از برنامه ملی عدالت بنیان کردن اقتصاد و توسعه اجتماعی به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور واگذار شده است . در این خصوص چه پیشنهاد اجرایی دارید ؟

در این خصوص توسعه آموزش در محیط کار واقعی، پیشنهاد شده است ( آموزش استاد شاگردی) و در نظر داریم در سال جاری، حداقل 40 فقره مجوز آموزش کارآموزی توام با کار صادر کنیم . همچنین در طرح تکاپو و بازار محور ، 36000 نفر ساعت آموزش ، برای این استان ، پیش بینی گردیده است .

-          برنامه های آن اداره کل در راستای توانمندسازی زنان را تبیین نمایید .

مشارکت در تدوین استانداردهای آموزشی ویژه زنان و خانواده به تعداد حداقل دو فقره استاندارد و نیز آموزش زنان سرپرست خانوار به تعداد حداقل 48 نفر دوره و آموزش زنان بد سرپرست و بی سرپرست به تعداد حداقل 24 نفر دوره در برنامه های سال جاری این اداره کل ، پیش بینی شده است . در ضمن در مراکز آموزش دولتی برای زنان و 3915844 نفر ساعت آموزش ارائه شده است .

-          با توجه به ابلاغ منشور هفدهمین مسابقات ملی مهارت در سال جاری ، آن اداره کل چه اقداماتی را انجام داده است (تعداد شرکت کنندگان مرحله شهرستانی ، تعداد حرفه های رقابتی ، تعداد راه یافتگان به مرحله استانی و...) ؟

تعداد حرفه های المپیاد 26 حرفه ، تعداد ثبت نام کنندگان مرحله شهرستانی 773 نفر دوره و تعداد قبول شدگان مرحله شهرستانی 158 نفر است با عنایت به لزوم درج نمره عملی جهت تعیین راه یافتگان به مرحله استانی ، "پیش آزمون " عملی تمامی حرفه ها در مراکز استان برگزار می گردد و پس از وارد کردن نمرات پیش آزمون مذکور در پرتال سازمان ، نفرات راه یافته به مرحله ی استانی مشخص و در روز های هفتم و هشتم مردادماه ، همزمان با سراسر کشور ، به رقابت خواهند پرداخت .

-          در راستای سیاست برون سپاری فعالیت ها (به تفکیک واگذاری و نیز خرید خدمات از بخش خصوصی ) چه اقداماتی در استان صورت پذیرفته و چه سهمی از عملکرد بخش دولتی را شامل شده است ؟

 

در راستای سیاست برون سپاری فعالیت ها ، مقرر شده است خرید خدمات آموزشی از آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای آزاد تابعه سازمان به میزان 500.000 نفر ساعت پیگیری شود تا در صورت تصویب و تامین اعتبارات لازم در این خصوص اقدام گردد. افزایش نرخ مشارکت آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد استان ها در برون سپاری های ادارات کل حداقل به میزان 25 درصد از کل واگذاری ها از جمله انجام خرید خدمات آموزشی از آموزشگاههای آزاد برای کل کشور تصویب شده است . در ضمن تعداد 28 واحد از فضاها و کارگاههای مازاد جهت واگذاری به بخش خصوصی به ستاد سازمان برای کسب مجوز ارسال شده است .

-          تعداد آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد استان و برنامه های آن اداره کل در جهت توسعه و حمایت از بخش خصوصی را تبیین نمایید .

در حال حاضر حدود 500 باب آموزشگاه آزاد فعال در استان وجود دارند که جهت توسعه و حمایت از بخش خصوصی در نظر است در سال جاری اجرای طرح اعتبار سنجی آموزشگاه های آزاد با حجم عملیات 188 باب آموزشگاه  ، ادامه یابد و از ایجاد و تشکیل تعاونی های آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای حمایت شود و نرخ مشارکت آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای استان در برون سپاری حداقل به میزان 25 درصد از کل واگذاری ها افزایش یابد . آموزش مربیان آموزشگاه های آزاد به حجم 21220 نفر ساعت ، آموزش مدیران اموزشگاههای آزاد به میزان 10020 نفر ساعت و انتخاب مدیران و مربیان نمونه بخش غیر دولتی جزو برنامه های حمایت از توسعه بخش خصوصی آموزش فنی و حرفه ای استان در سال جاری می باشد .

-          سهم آموزش های بخش خصوصی از کل آموزش های مهارتی اداره کل چقدر است ؟

حجم آموزش در آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه ای استان در سال جاری 7800000 نفر ساعت پیش بینی       می شود که این حجم در مقایسه با 6524000 آموزش بخش دولتی ، 54% از کل آموزش ها را شامل می شود .

-          اقدامات صورت گرفته در جهت ارتقای کیفی آموزش های ارائه شده توسط بخش خصوصی را تبیین نمایید .

مضافاً بر اعتبار سنجی از 188 آموزشگاه ، بازدید و نظارت بر روند  فعالیت این موسسات به میزان 1002 فقره بازدید ، برگزاری منظم جلسات هیات نظارت استان ( حداقل 11 جلسه ) ، پایش سامانه الکترونیکی مربیان و ارتقاء اعتبار اطلاعات مربیان آموزشگاه ها به حجم حداقل 1114 مربی و توزیع متوازن مجوزهای پروانه  تاسیس صادره در رشته های آموزشی فاقد آموزشگاه ، در برنامه های سال 1395 این اداره کل منظور گردیده است .

 -          نحوه تعامل اداره کل با کانون و انجمن های صنفی آموزشگاه های آزاد استان و شهرستان ها به چه میزان است ؟

 در سطح مناسبی می باشد و در سال 1395، برگزاری جلسات هم اندیشی در مراکز معین با حضور آموزشگاه ها و انجمن های صنفی  به تعداد حداقل دو جلسه در سطح مراکز معین برنامه ریزی شده است .

 -          عملکرد و برنامه های آموزش فنی و حرفه ای استان در راستای توانمندسازی آسیب دیدگان اجتماعی در سال 1394 و سه ماهه اول 1395 را تبیین کنید .

 آموزش معتادین بهبود یافته موضوع بند سه مصوبه هیئت دولت با حجم 1200 نفر دوره ، آموزش در مراکز درمان و نگهداری ماده 15 ( ارجاعی و دولتی ) با حجم 140 نفر دوره ، آموزش زنان سرپرست خانوار با حجم 48 نفر دوره ، آموزش متکدیان و کارتون خواب ها با حجم 24 نفر دوره ، آموزش معلولین به تعداد 500 نفر ، آموزش زنان بد سرپرست و بی سرپرست به تعداد 24 نفر ، آموزش نوجوانان خیابانی به تعداد 12 نفر ، آموزش معتادین به الکل به تعداد 40 نفر ، آموزش بیماران صعب العلاج به تعداد 10 نفر ، آموزش ساکنین سکونتگاههای غیر رسمی به تعداد 210 نفر ، آموزش مبتلایان به دیابت به تعداد 25 نفر و آموزش " الگوی شایستگی مدیریت  رفتار و دانش رفتار" به تعداد 60 نفر در سال 1395 برای این استان در نظر گرفته شده است .

 -          در راستای مشارکت ذینفعان و شرکای اجتماعی ، کارفرمایان و کارآفرینان  صنایع ، صنوف ، دانشگاه ها و موسسات آموزشی ، تشکل های کارگری و کاریابی ها و جویندگان کار ، برنامه ها و اقدامات آموزش فنی و حرفه ای استان را تبیین کنید .

 

در سال 1395 پیش بینی شده است  علاوه بر بازدیدهای کارشناسان و معاونین و روسای ادارات و مراکز شهرستان ها ، حداقل 12 فقره بازدید مستقیما توسط مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای از بنگاههای اقتصادی استان در طول سال صورت گیرد و با 114 واحد بنگاه اقتصادی و 80 اتحادیه ، همکاری آموزشی ایجاد گردد و برای سه واحد صنعتی مجوز مرکز آموزش جوارکارگاهی صادر شود .در سال جاری مطایق برنامه ریزی های بعمل آمده ،  50 % از کل تعهد آموزشی بخش صنایع و صنوف با شیوه اجرای نظارت و توسط خود بنگاه ها و اتحادیه ها با نظارت مراکز اجرا می شود .(205000 نفر ساعت ) و حداقل 10 تفاهم نامه استانی با سازمان ها و دستگاه ها و بنگاه ها و اتحادیه ها جهت بهبود تعاملات منعقد خواهد گردید . جهت استفاده از توان آموزشی صنایع و صنوف ، همچنین به 149 نفر از خبرگان صنایع و صنوف تحت عنوان استاد کارآموزش مهارتی ، گواهی صلاحیت تدریس اعطا می گردد .

 -          عملکرد آن اداره کل در راستای ساماندهی مراکز اموزشی از طریق نظام رتبه بندی مراکز آموزشی اعم از دولتی و خصوصی را بیان کنید .

  359 آموزشگاه تا سال 94 رتبه بندی گردیده اند و در سال 95 نیز 180 آموزشگاه رتبه بندی خواهند شد. کاربست نتایج اعتبارسنجی مراکز دولتی در سال جاری در "بهسازی کیفیت فضای آموزشی " 27 کارگاه و " ارتقاء سطح سلامت و بهداشت " 88 کارگاه درسطح استان برنامه ریزی شده است که در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز ، اجرائی خواهد شد .

 -          سهم آموزش های بخش خصوصی از کل اموزش های مهارتی اداره کل چقدر است؟

  54% از کل آموزش های مهارتی اداره کل را شامل می شود .

 -         راهکارهای آن اداره کل به منظور شرکت تمامی اموزشگاه های آزاد در طرح رتبه بندی این اموزشگاه ها را بیان کنید .

 بهترین راهکار، کار بست نتایج رتبه بندی در خصوص آموزشگاه ها می باشد که از آن جمله می توان به اعطای مجوز همکاری با موسسات آموزشی مهارتی با موسسات آموزشی مهارتی در خارج از کشور، مشارکت در ارائه آموزش های تربیت مربی جهت ارتقاء مربیان، مشارکت در اجرای آزمون های مهارتی، صدور مجوز افزایش شهریه تا سقف 20 درصد، اجازه برگزاری دوره های آموزشی کارکنان دولت، کاردانش، صنایع و صنوف و... به آموزشگاههایی است که در رتبه بندی، درجه ممتاز را کسب می نمایند .

 -          برنامه های آن اداره کل در ارتباط با تشویق بخش خصوصی برای ایجاد آموزشگاه در حوزه فناوری راهبردی و نوین چیست ؟

 با توجه به هزینه بر بودن تجهیزات آموزشی مهارت های مربوط به فناوری های نوین و راهبردی و توان مالی پایین کارجویان، سیاست سازمان در حال حاضر، ایجاد این حرفه ها در مراکز دولتی می باشد لیکن در صورت وجود افراد علاقمند  در بخش خصوصی ، حمایت لازم ، منجمله خرید خدمات آموزشی از این قبیل موسسات ، صورت        می گیرد .

 -          مهم ترین برنامه های آن اداره کل در راستای بزرگداشت ششم مرداد ماه ، روز ملی اموزش های فنی و حرفه ای و کارافرینی را بیان کنید .

 برگزاری نمایشگاه دستاوردهای مراکز و آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد، برگزاری مراسم تقدیر از مربیان، پیشکسوتان برتر، مدیران آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد، سخنرانی در مراسم نماز جمعه، دیدار با مسئولین و مقامات محلی، دعوت از مقامات و صاحبنظران به بازدید از مراکز آموزشی، بازدید عمومی از مراکز و کارگاه های اداره کل، تهیه بروشورهای آموزشی برای آموزش های کپسولی و ...

 -         در راستای دسترسی عادلانه و برابر به فرصت مهارت اموزی با رویکرد محرومیت زدایی مبتنی بر اقتضائات بومی ، فرهنگی و جغرافیایی چه اقدامات ویژه ای انجام شده است ؟

 

نیاز سنجی آموزش های روستایی تقریبا در کلیه دهستانهای شهرستانهای استان صورت گرفته است و آموزش های روستایی در سه بخش، آموزشهای عمومی و پایه، آموزشهای تخصصی و آموزش کارآفرینی برنامه ریزی می شود. جهت افزایش ضریب نفوذ آموزشهای  فنی و حرفه ای در مناطق محروم، مضافا" بر اجرای آموزش در قالب تیم سیار روستایی  و شهری، از توان آموزشی اشخاص حقیقی و حقوقی و نهادهای عمومی و دولتی و غیر دولتی جهت ارائه آموزش های مهارتی به اقشار محروم تحت عنوان برنامه ی آموزشهای مشارکتی (بخشی از هزینه) و آموزشهایی با شیوه نظارت (بدون هزینه، که فقط نظارت و آزمون پایان دوره توسط مراکز آموزش فنی و حرفه ای صورت می گیرد و بقیه اقدامات و اجرای آموزش کلا" توسط آن اشخاص یا نهادها صورت می گیرد) ضمن انعقاد تفاهمنامه های همکاری آموزشی، بهره ی لازم خواهیم برد .

 -          دیدگاه آن اداره کل نسبت به نیروی انسانی در حوزه آموزش و پشتیبانی چیست؟

 این اداره کل دارای نیروهای توانمند، صاحبنظر و مجرب در هر دو حوزه آموزش و پشتیبانی است. این نیروها عمدتا دارای سابقه کار بیش از 15 سال بوده و دارای تجارب ارزشمندی هستند. سن و عمر سازمانی منابع انسانی این اداره کل در شرایطی است که می توان بهرترین استفاده را از توانمندی های آنها بعمل آورد. البته ابزارهای ایجاد انگیزش و رغبت بشدت در بین منابع انسانی وجود دارد. ارائه آموزش های لازم در جهت همسویی با تحولات لازم و ضروری است. نیاز به جانشینی پروری، جایگزینی، مربیگری و پیش بینی بازنشستگی و نیاز به تدابیر جایگزینی به شدت احساس می شود .

 -          سهم حوزه های صنعت ، خدمات و کشاورزی در کل استان چه میزان است ؟

 در سال 94 سهم صنعت کشاورزی و خدمات از آموزشهای فنی و حرفه ای استان به ترتیب 62%، 82%، 8/22% بوده است در سال جاری تا این تاریخ سهم صنعت 5/65%، کشاورزی 8% و خدمات 7/19% می باشد .