اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : يکشنبه 20 تير 1395
کد 2655

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان شرقی :

احیای فرهنگ "استاد شاگردی" برای کمک به اشتغال جوانان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی خواستار احیای فرهنگ استاد و شاگردی برای کمک به اشتغال جوانان شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی : داود بهبودی" در بیست و سومین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به ماده 191 قانون کار اشاره کرد و گفت: این ماده قانونی امکان مستثنی شدن کارگاه های زیر 10 نفر از شمول قانون کار را فراهم کرده است و از طریق مصوبه هیات دولت و شورای کار می توان در این خصوص استثناهایی قایل شد و فرهنگ استاد شاگردی را برای کمک به اشتغال جوانان دوباره احیا کرد.

وی افزود: این استثناها در گذشته نیز بوده است، اما پیشنهاد جامع در این خصوص باید بیشتر مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد تا حقی از کسی ضایع نشود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ادامه داد: در گذشته فرهنگ استاد شاگردی یکی از روش های ایجاد اشتغال بود و با کم رنگ شدن این فرهنگ، مشکلات بیکاری در استان پررنگ تر شده است.

بهبودی گفت: حدود 120 هزار واحد صنفی تک کارفرما در استان داریم و اگر حتی نصف این واحدها یک شاگرد فارغ از پیچیدگی های قانونی جذب کنند، شاهد تحول بزرگی در بخش اشتغال جوانان خواهیم بود.

استاندار آذربایجان شرقی نیز با اعلام موافقت با اجرای این طرح، گفت: یکی از آثار ارزشمند این طرح انتقال حرفه و مهارت به جوانان است.

"اسماعیل جبارزاده" ایجاد فضای استاد و شاگردی را به عنوان راهکاری برای ایجاد اشتغال از گذشته های دور در فرهنگ آذربایجان دانست و گفت: این موضوع در سفر رئیس جمهوری به آذربایجان شرقی مطرح شد، اما برای اجرایی شدن آن باید ایرادهای قانونی طرح رفع شود.