اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : شنبه 2 مرداد 1395
کد 2675

به مناسبت گرامیداشت هفته ملی مهارت صورت گرفت :

سخنرانی مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی پیش از خطبه های نمازجمعه

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی در نمازجمعه تبریز ماموریتهای سازمان آموزش فنی و حرفه ای را تبیین کرد

به مناسبت گرامیداشت هفته ملی مهارت صورت گرفت :

سخنرانی مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی پیش از خطبه های نمازجمعه

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی در نمازجمعه تبریز ماموریتهای سازمان آموزش فنی و حرفه ای را تبیین کرد

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی ، نماینده ، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان ، با حضور در محل مصلای حضرت امام خمینی ( ره ) تبریز ، در راستای گرامیداشت هفته ملی مهارت ، سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه شدند .

نماینده ، مدیرکل محترم آموزش فنی و حرفه ای استان ، ششم مردادماه ، روز ملی آموزش های فنی و حرفه ای و هفته مهارت و کارآفرینی را تبریک گفته و در ادامه افزود : آموزش های فنی و حرفه ای ، آموزش هایی است که افراد جامعه را برای کسب شغل و پیشه و افزایش توانمندی آماده و تربیت می کند .

ایشان ادامه داد  : براساس اصل 28 و 43 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و منشور سازمان جهانی کار دولت ها بایدایجاد فضای اشتغال درچارچوب کارشایسته فعالیت کنند و دولتها از عوامل اصلی و محوری سیاستگذاری و تصمیم گیری امور اجتماعی دراشتغال بوده و مسئول برنامه ریزی کلان جهت کسب شایستگی لازم و مورد نیاز افراد جامعه از طریق آموزش می باشند .

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان با اشاره به سند چشم انداز بیست ساله نظام جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد :  براساس این سند ، در افق 1404،  ایران کشوری خواهد بود" برخوردار از دانش پیشرفته ، توانا درتولید علم و فناوری ، متکی برسهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی ". و تحقق این چشم انداز مطمئنا" ، نیازمند نیروی کار و نیروی انسانی مسلط به دانش و مهارت و فناوری است .

نماینده ، به منابع انسانی برتر و کارآمد و نیروی اجتماعی در تولید ملی اشاره کرده و افزود : با خلق فرصت های برابر ، توزیع مناسب امکانات و عدالت آموزشی و اتخاذ راهبرد های کارآمد می توانیم به نظام اشتغال مولد ، که آن هم مستلزم تمهیدات و بسترهای متعددی در زمینه های فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی است ، دست یابیم.

ایشان درادامه افزود : یکی از مهمترین سازمان ها و نهاد های فعال درکشور که به دنبال محو معضل بیکاری و آثار سوء آن است ، سازمان آموزش فنی و حرفه ای است که تلاش می کند از تمام ظرفیتها و امکانات موجود کشور درجهت تربیت نیروی کارماهر و نیمه ماهر بازارکار استفاده کند .و امروزه علی رغم وجود بیکاران درجامعه ، بعضا" صنایع و بنگاه های اقتصادی درتامین نیروی انسانی متخصص ، ماهر ، علاقمند، دلسوز و متعهد به کار مانده اند . یا فارغ التحصیلان دانشگاهی با وجود برخورداری ازدانش و معلومات بالا، از مهارت و زبردستی و آچار به دست بودن عاجزند .

مدیرکل تصریح کرد : در این فضا ، سازمان آموزش فنی و حرفه ای که کلیه آموزش هایش به صورت عملی و کارگاهی است ، می تواند نقش و جایگاه موثری را ایجاد نماید تا فارغ التحصیلان و دانشجویان علاقمند با طی دوره های مهارتی به تخصص های کاربردی و عملی مسلط شوند .

نماینده با اشاره به نرخ بیکاری که به طور معناداری با سطح مهارت افراد در ارتباط است ، افزود : هرچقدرمیزان مهارت و تخصص افراد بیشتر باشد میزان بیکاری آن افراد کمتراست .

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان در جمع مومنین و نمازگزاران ادامه داد : آموزش های فنی و حرفه ای به صورت آموزش های فنی و حرفه ای رسمی یا مدرسه ،  عالی یا دانشگاهی ومبتنی بر بازارکار است که توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای و زیر نظر وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی ، ارائه می گردد .

ایشان ادامه داد : در استان آذربایجان شرقی 28 مرکز مجهز و فعال درکلیه شهرهای استان ( به جز چاراویماق ) وجود دارد و از مجموع 28 مرکز فعال تعداد 6 مرکز صرفا جهت آموزش بانوان جامعه است و تعداد کارگاه های فعال استان 152 کارگاه است وحدودا" تعداد 600 آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد که توسط بخش خصوصی اداره می شود در کنار سازمان آموزش فنی و حرفه ای فعالیت می نمایند .

رشته های آموزشی سازمان شامل برق ،مکانیک ،الکترونیک،تاسیسات ،عمران و ساختمان ، فناوری اطلاعات ، جوشکاری ،صنایع چوب ، صنایع غذایی ، کشاورزی ، نانو ، بیوتکنولوژی ، طراحی و دوخت و... فعالیت می نماید.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان  به عملکرد آموزشی استان در سال 94 اشاره کرده و افزود : در سال 94 در مجموع 45917 نفردوره ، آموزش مهارتی توسط بخش دولتی و غیردولتی ، و تعداد 15161 نفر دوره آموزش در مراکز و6530 نفر را زنان و تعداد 8631 نفر را مردان تشکیل می دهند .

نماینده در پایان ، برنامه های آتی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی را اینگونه عنوان کرد :

توسعه آموزش های فنی و حرفه ای ، کیفیت بخشی به فعالیت های موجود ، توسعه منابع انسانی داخلی سازمان ، کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات درآموزش ها و فعالیت های خود ، توسعه و تقویت بخش غیردولتی ، توسعه عدالت آموزشی به کلیه اقشار جامعه ، اجرای آموزش های استاد شاگردی و ارائه آموزش های هتلداری و گردشگری به ویژه برای تبریز 2018 .