اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : چهارشنبه 6 مرداد 1395
کد 2698

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی :

زندگی و کار حول محور فناوری اطلاعات می چرخد/ کاربست IT رویکرد سال 95 است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی استفاده از فناوری اطلاعات در سازمان فنی و حرفه ای ، به ویژه محور آموزش را به عنوان اقدامی مهم و تاثیر گذار خواند و گفت : جای عمیق شدن در بحث فناوری اطلاعات و ایده های نو و بدیع وجود دارد .

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی استفاده از فناوری اطلاعات در سازمان فنی و حرفه ای ، به ویژه محور آموزش را به عنوان اقدامی مهم و تاثیر گذار خواند و گفت : جای عمیق شدن در بحث فناوری اطلاعات و ایده های نو و بدیع وجود دارد .

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی  ، "یعقوب نماینده" با اشاره به نقش رسانه به ویژه در دنیای دیجیتال گفت : در دوران دهکده جهانی اینترنت دیگر بحث رسانه کاغذی جواب نمی دهد و با توجه به دسترسی های موجود فضای مجازی پاسخگو تر است .

وی در خصوص فراخوان شناسایی متخصصان و صاحبان ایده جهت همکاری در پروژه های IT بیان کرد : ایده هایی بدیع و نو که به کمک آنها بتوان پیشرفت کرد به ویژه در حوزه IT وجود دارد و این حوزه به قدری گسترده است که با وجود تمامی پیشرفت های موجود هنوز جای عمیق شدن در موضوع و حرکت های تازه وجود دارد، چراکه زندگی و کار حول محور فناوری اطلاعات می چرخد . بنابراین استفاده از ایده های نو بسیار تاثیرگذار و مهم است و اخیراً در استان در زمینه منابع انسانی در حوزه کارآموزان و مخاطبین به ویژه برای جمع آوری ایده های نو طرح هایی برنامه ریزی شده است .

 وی با اشاره به توسعه و کاربست فناوری اطلاعات در سال 95 افزود : این موضوع هم در فعالیت های خود سازمان فنی و حرفه ای استان و هم در آموزش های سازمان مورد استفاده قرار می گیرد . با توجه به اینکه تحولات رشته های فنی همه روزه در حال پیشرفت و به روز شدن است باید خود را با آنها منطبق کنیم و به ویژه اینکه برای آموزش ابتدا باید فناوری در محیط کار ایجاد شود و سپس اقدام به آموزش آن کنیم ، مثلا در صنعت IT با توجه به گستردگی موجود هر روز مشاغل جدید به وجود می آید و ما در سازمان فنی و حرفه ای می خواهیم این مشاغل را در جامعه خودمان توسعه دهیم و به جوانان علاقه مند آموزش دهیم

وی همچنین بیان کرد: هدف ما این است آموزش های خود را مبتنی بر فناوری اطلاعات پیاده کرده و از این صنعت هرچه بیشتر برای ارائه آموزش به مهارت جویان استفاده کنیم . به همین منظور یک مرکز تخصصی ، مرکز تربیت مربی کرج سازمان توسط جایگاه ژاپن تجهیز شده است که از طریق آن نسبت به تهیه نرم افزارها و شبیه سازهای آموزشی برای ارائه آسان تر اقدام شده است.

وی با اشاره به اعتبار و جایگاه مدارک بین المللی همچون مایکروسافت بیان کرد :  تمام آموزش های ما مبتنی بر استاندارد های مهارت است که برگرفته از لیستی از مشاغل است که هر 20 سال یکب ار توسط سازمان جهانی کار منتشر می شود . هرچند مایکروسافت به جهت جایگاهی که در دنیا دارد در دنیا قابل قبول است ولی آموزش های ما عمدتا مبتنی بر مشاغل معرفی شده از یک مرجع بین المللی می باشد و با توجه به وجود تحریم های موجود در کشور تا کنون نتوانسته ایم در این خصوص اقداماتی انجام دهیم . هرچند همکاری هایی در قالب تفاهم نامه با موسسه طیف استرالیا و GTZ آلمان انجام شده است .

نماینده گفت : مسابقات ملی مهارت به طور سالانه در کشور اجرا می شود و به ازای آن هر استان سالانه آن را اجرا می کند که از آذربایجان شرقی نیز در سال 94 شرکت کننده هایی داشته ایم که متاسفانه منجربه کسب مقام نشده اند . در سال 95 برای این موضوع برنامه ریزی شده است و افتتاحیه مسابقات روز پنجشنبه هفتم مرداد ماه امسال است که برگزیدگان سطح استانی جهت شرکت در مسابقات ملی مهارت معرفی خواهند شد که در برنامه ریزی های آتی زمان های دقیق مسابقات ملی مشخص خواهد شد .

وی افزود : در بحث فناوری اطلاعات که خوشبختانه مسابقات در سطح شهرستان برگزار شده بود افرادی شناسایی شده اند و برای پرورش آنها اقداماتی انجام شده است که در بحث مسابقات نفرات برتر مشخص شوند . امید است این نفرات بتوانند در سطح ملی شرکت کنند و اگر در آنجا نیز موفق به کسب رتبه شوند به مسابقات جهانی که در سال 2018 در دبی انجام خواهد شد اعزام می شوند .