اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : پنجشنبه 7 مرداد 1395
کد 2708

حضرت آیه الله مجتهد شبستری :

سازمان آموزش فنی و حرفه ای نقش موثری در شکوفایی اقتصاد کشور می تواند داشته باشد

مدیرکل آمورش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی ، به همراه جمعی ازروسای ادارات و مراکز بمناسبت گرامیداشت هفته ملی مهارت و ترویج آموزشهای ، با حضور در بیت نماینده معزز ولی فقیه در استان و امام جمعه محترم تبریز، با ایشان دیدار کرده و به بیانات ایشان گوش فردادند.

حضرت آیه الله مجتهد شبستری :

 سازمان آموزش فنی و حرفه ای نقش موثری در شکوفایی اقتصاد کشور می تواند داشته باشد

 

مدیرکل آمورش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی ، به همراه جمعی ازروسای ادارات و مراکز بمناسبت گرامیداشت هفته ملی مهارت و ترویج آموزشهای ، با حضور در بیت نماینده معزز ولی فقیه در استان و  امام جمعه محترم تبریز، با ایشان دیدار کرده و به بیانات ایشان گوش فردادند .

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی :آیه الله محسن مجتهدشبستری ، ضمن خوش آمدگویی و آرزوی موفقیت برای  مدیرکل و کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفه ای ،روز ملی مهارت را تبریک گفته و افزودند : در دین مقدس اسلام ، تعلیم حرفه ها و فنون و تمام رشته های مفید وموثر و اشتغال به کارهای مفید به حال جامعه مورد تشویق و تمجید واقع شده است ، به طوریکه در بعضی متون دینی نیز سفارش شده است ، کسانیکه سعی و تلاش می کنند و برپیشرفت اقتصاد ، فرهنگ و اخلاقیات جامعه و به طور کلی خدمات ارزشمندی برای جامعه می کنند ، کارشان عبادت محسوب می شود .

ایشان در ادامه افزودند : اسلام هم دین مربوط به مسایل دینی است و هم مربوط به مسابل اخروی .  یعنی پیشرفت در امور مادی و معنوی است .

امام جمعه محترم تبریز در ادامه افزود : حرفه ، هنر ، خلاقیت و ابتکارات در دین اسلام مورد تاکید و تمجید واقع شده است . ایشان با اشاره به حدیثی از حضرت رسول (ص ) در این خصوص گفت : خداوند دوست میدارد کسی را که صاحب حرفه است . و کارگری هم که مشغول کار است و یک نوع هنر خاصی از خود ارایه می کند و صاحب پیشه است ، مورد تمجید واقع شده است . مطلق علم و دانش در اسلام مطلوب است وی ادامه داد: مستحضرید که اولین آیه نازل شده  به رسول گرامی اسلام (ص) ، مربوط به سوره علق است که بعد از  ایمان ، دعوت به علم و دانش است و در جامعه تنها ایمان و عبادت و معنویات کافی نیست ،لازم است . ولی در کنار آن علم و صنعت و تکنیک و فناوری نیز جزو ضروریات است . و اگر این دو از هم جدا شوند خطرناک است وجامعه دجار رکود شده و زندگی اجتماعی فلج می شود .

آیت الله شبستری تصریح کردند : هرکسی باید براساس استعداد و علاقه و توانایی که در خود سراغ دارد ، باید به دنبال حرفه ای برود و ضمن اشاره به روایتی از امام هادی (ع) فرمودند : خداوند استعداد ها را متفاوت خلق کرده است و هرکس باید براساس استعدادی که در خود سراغ دارد به حرفه و کاری روی بیاورد .

ایشان سازمان آموزش فنی و حرفه ای را سازمان مفیدی دانسته و افزودند : باید علم و صنعت طبق فرمایش مقام معظم رهبری ،توام باشند . یعنی در کنار آموزشهای دانشگاهی ، صنایع هم فعال باشند و کارها را به جلو ببرند .

و ما هم امیدواریم که ان شاءالله سازمان آموزش فنی و حرفه ای بتواند در انجام رسالت خود که همانا ارایه آموزشهای مهارتی است ، برای تمامی اقشار جامعه موفق باشد .

ایشان با اشاره به سخنان مدیرکل محترم آموزش فنی و حرفه ای استان که تعداد حرفه های موجود در سازمان را به 6000 حرفه عنوان کردند ، افزودند : سازمان آموزش فنی و حرفه ای دایره اش وسیع است و این جای خوشحالی است که کلاسهایی دایر می شود و جوانانی که متناسب با رشته ها و حرفه های مختلف آموزش  می بینند و وارد بازار کار می شوند و در تمامی زمانها لازم است به خصوص در شرایط فعلی که اقتصاد کشور دجار رکود شده و تورم غوغا می کند و بیکاری نیز وجود دارد و مقام معظم رهبری نیز تاکید براقتصاد مقاومتی دارند .

باید به مسئله درون زایی در داخل مملکت و انجام یک سری فعالیت های اقتصادی ، رونق تولید ، فناوری ها

توجه کنیم تا محتاج به دیگران نباشیم جراکه اگر به دروازه های بیگانگان چشم بدوزیم با عهد شکنی آنان که همانا در مسئله 1+5 دیدیم ، مواجه خواهیم شد .و سازمان آموزش فنی و حرفه ای بیشتر می تواند در این زمینه اثرگذار، فعال و باعث شکوفایی اقتصاد کشور شود .

ایشان بااشاره به این موضوع که جوانان تحصیلکرده منتظر پشت میزنشینی نباشند،افزودند : بایداین روحیه که دربین جوانان تحصیلکرده است عوض شودوضمن فراگیری آموزشهای فنی و مهارت کسب وکاری رابرای خودایجادکنند .

امام جمعه محبوب تبریزدر بایان ازمتولیان امر آموزش خواست تا در کنار ارایه آموزشهای فنی و حرفه ای مباحث و موضوعات اعتقادی و معرفتی و فرهنگی نیز به کارآموزان و هنرآموزان ارایه شود تا  متخصصانی متعهد به جامعه تحویل داده شودو امیدواریم تمام عزیزانی که در این تشکیلات زحمت می کشند به این مسایل هم توجه کنند و برای مدیرکل و کارکنان آموزش فنی و حرفه ای استان  آرزوی موفقیت نمودند .

، نماینده ، در دیدار با آیت الله مجتهد شبستری ، امام جمعه محترم تبریز، ضمن تشکر از ایشان که فرصت دیدار را فراهم کرده بودند ، با اشاره به هفته مهارت و سالروز ملی مهارت ، کارآفرینی وترویج آموزشهای فنی و حرفه ای ،  به معرفی سازمان و رسالت مهم  آن که همانا ارایه آموزشهای فنی و حرفه ای در کشور است ، پرداخت و در ادامه افزود : سازمان آموزش فنی و حرفه ای ، زیر نظر وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ،فعالیت می کند . و آموزشهای فنی و حرفه ای در مقایسه با سایر سازمانهای آموزشی ، قابلیت انعطاف بذیری دارد و سریع به بازار کار جواب می دهد .

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان ادامه داد : دوره های آموزش فنی و حرفه ای به صورت کوتاه مدت حداقل 30ساعت ودوره های بلند مدت تا 2800 ساعت برگزار می شود و این آموزشها در دو بخش دولتی و خصوصی ( آموزشگاههای آزاد ) و عمدتا در بخش های خدمات ، صنعت و کشاورزی ارایه می گردد که متقاضیان و کارآموزان بس از طی دوره های آموزشی و قبولی در آزمونهای کتبی و عملی گواهینامه صلاحیت حرفه ای دریافت می کنند .