اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : دوشنبه 1 شهريور 1395
کد 2757

در دومین نشست روسای مراکز آموزش فنی وحرفه ای استان آذربایجان شرقی عنوان شد :

نیاز به "بروز" خلاقیت و ایده های نو ، در مراکز آموزش فنی و حرفه ای ، بیشتر احساس می شود

دومین نشست روسای مراکز و ادارات با حضورمدیرکل ، مشاوران ، معاونین و جمعی از روسای مراکز ، ادارات و کارشناسان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای در محل اداره کل برگزار گردید .

در دومین نشست روسای مراکز آموزش فنی وحرفه ای استان آذربایجان شرقی عنوان شد :

نیاز به "بروز" خلاقیت و ایده های نو ، در مراکز آموزش فنی و حرفه ای ، بیشتر احساس می شود  

دومین نشست روسای مراکز و ادارات با حضورمدیرکل ، مشاوران ، معاونین  و جمعی از روسای مراکز ، ادارات و کارشناسان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای در محل اداره کل برگزار گردید .

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان آذربایجان شرقی ، یعقوب نماینده ، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی در این نشست گفت : با توجه به اینکه در آستانه هفته دولت قرارگرفته ایم ، این ایام را گرامیداشته و یاد وخاطره شهیدان رجایی و باهنر به عنوان خادمان ملت در اذهان یادآوری می نماییم.

وی در ادامه افزود: این انسانهای پاک با وجود مدت خدمت محدود ، الگوی خوبی برای ما بوده اند.

نماینده در ادامه ، به اهمیت و لزوم  برنامه ریزی قبل از کار، اشاره کرده و افزود : در این نشست ، جنس بعضی از تصمیمات ما ، برنامه ریزی است و این نشست ها ، فرصتی است تا دورهم بوده و با تعامل و همکاری در راستای تحقق برنامه ها ، امور را پیش ببریم .

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان " با اشاره به اهمیت بحث خلاقیت و نوآوری گفت : از تک تک عزیزان می خواهم که در مراکز ، خلاقیت و نوآوری داشته باشند . واقعیت امر این است که روزها می گذرند بدون اینکه کاری تازه ، خاص و بدیع اتفاق بیافتد ، درحالیکه جنس آموزش های فنی وحرفه ای ، جنس تحول گرا و در حال تغییر است .

از پیشکسوتان عزیز ، توقعاتی مورد انتظار است ،زیراکه در اوج بهره وری بوده و به جاست که از تجربیات و دانش این عزیزان استفاده و بهره بیشتر برده شود .

نماینده افزود : متاسفانه در مراکز آموزشی ، ایده ، اندیشه ، طرح جدید و حرکت تازه ای به فراخور مشاهده نمی شود ، و این اصلا در سطح انتظارات نمی باشد و باید به این موضوع توجه کرد که فرصت ها تکرارپذیر نیستند .

شایسته است که مراکز متحول شوند ، حرکت های جدید ایجاد شده و رویدادهای نویی مشاهده شود. نباید امروزمان با دیروزمان برابر و یکنواخت پیش برود .

وی درادامه افزود : بحث دوم با وجود اینکه تکراری است و لی به جهت اهمیتی که دارد مطرح می شود و آن هم بحث منابع انسانی می باشد . واقعیت این است که با دست خالی نمی شود کاری کرد ، باید از منابع انسانی کمک گرفت . هر نیروی انسانی ، یک فرصت ، یک قدرت و یک منبع محسوب می شود . نیروی انسانی دیروز با امروز فرق دارد  و براساس تحقیقی که در مورد کارمندان ده سال قبل و حال صورت گرفته است ، نتایج آن حاکی از این است که ، کارمندان امروزی ، کارمندانی هستند که تعلق و پایبندی به سازمان  را مثل کارمندان گذشته ندارند و به دید معیشتی به آن نگاه می کنند و انتظار برخورد محترمانه دارند . مدیر برای اینکه بتواند بهره وری لازم را از این نیرور ببرد ، بایستی مسیر رشد کارمندانش را با تشویق و تحسین بازکند به آنها توجه کند و حرمت آنها را نگه دارد.

یعقوب نماینده تصریح کرد : اگر رفتار ما صحیح باشد و خواسته های منطقی از کارمندان داشته باشیم ، نتیجه خوبی بدست خواهد آمد و برای حصول به این نتیجه ، می توان از قدرت ارتباطی و مشارکت بهره گرفت .و خوشبختانه دراکثر مراکز این اتفاق می افتد و جای تشکر دارد .

مدیرکل در ادامه ، خطاب به روسای مراکزگفت : رویکرد تان را درمراکز عوض کنید وتمام توجه خود را به سمت توسعه و تقویت بخش خصوصی ( آموزشگاههای آزاد ) را ببرید .

وی در این خصوص گفت : ما می توانیم رشته ها وحرفه های جدید را در بخش های خصوصی نیازسنجی و ایجاد نماییم و آینده آموزشهای فنی و حرفه ای در بخش اجرا ، از آن بخش خصوصی خواهد بود.

نماینده خاطر نشان کرد : طرحی در دست تهیه داریم و آن تربیت 35 موسسه یوز سهند آموزشی است . به ازای هر 100000 نفر، در استان ، یک یوزپلنگ سهند آموزشی در بخش خصوصی باید  پرورش دهیم . وتعهدات بخش دولتی را به آنان تفویض نماییم.

وی در ادامه به بحث پیگیری آموزش های کوتاه مدت اشاره کرده و افزود : درحال حاضر، آخرین رویکرد آموزش های فنی وحرفه ای ، به سمت آموزشهای تدریجی است و آموزش های بلند مدت ، دیگر جوابگو نیست . به طوریکه بعضا آموزشهای دو ساعته ، چهارساعته ، یا یکروزه ، فرد یا جامعه ای را متحول می کند و سازمان و آموزشها نیز، باید به این سمت برود . امروزه برنامه ریزی بلندمدت درآموزشهای فنی و حرفه ای جواب می دهد ، اما معمولا دوره های کوتاه مدت موثر تر است .

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان  افزود : با توجه به معرفی سال به نام اقتصاد مقاومتی ، (اقدام و عمل) ،به بحث توسعه آموزش روستایی اشاره کرده و عنوان نمود: استان ما هم جزو سه استان پایلوت در زمینه اقتصاد مقاومتی است .

مدیرکل در پایان ، در خصوص مباحثی چون ، آموزش در صنایع، کشاندن کاریابی ها به داخل مراکزدر قالب طرح حضور شرکت های بهره بردار در مراکز آموزشی ، انضباط مالی و دقت دربحث های هزینه ای ، انضباط اداری ، و استفاده حداکثری ازفضاهای بلااستفاده ، راه اندازی کارگاههای سنجش آنلاین نیز  ، مطالبی عنوان کرد .