اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : دوشنبه 12 مهر 1395
کد 2835

در نشست مدیران دانشگاه صنعتی سهند و آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی عنوان شد:

طرح کارآموزی نوین دانشجویان با هدف تقویت امر مهارت آموزی در سطوح عالی آموزشی گسترش می یابد.

در نشست مشترک مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان و معاون آموزشی دانشگاه صنعتی سهند طرح کارآموزی نوین دانشجویان به منظور گسترش آموزشهای مهارتی در بین دانشجویان مورد بحث و بررسی قرارگرفته و راهکارهای گسترش آن به توافق طرفین رسید.

در نشست مدیران دانشگاه صنعتی سهند و آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی عنوان شد:

طرح کارآموزی نوین دانشجویان با هدف تقویت امر مهارت آموزی در سطوح عالی آموزشی گسترش می یابد.

 

در نشست مشترک مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان و معاون آموزشی دانشگاه صنعتی سهند طرح کارآموزی نوین دانشجویان به منظور گسترش آموزشهای مهارتی در بین دانشجویان مورد بحث و بررسی قرارگرفته و راهکارهای گسترش آن به توافق طرفین رسید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی : دکتر رضایی معاون آموزشی دانشگاه صنعتی سهند در این نشست با اشاره به تاریخچه فعالیت این دانشگاه گفت : دانشگاه صنعتی سهند تبریز اولین واحد آموزش عالی کشور بعد از انقلاب بوده که با هدف تربیت نیروی متخصص برای واحد های صنعتی استان از سال 1369 آغاز به پذیرش دانشجو نموده است.

وی افزود : این دانشگاه در سال آغازین با پذیرش 30دانشجو در رشته مهندسی مواد و متالوژی آغاز بکار کرد که امروز با تلاش سالیان گذشته همکاران ، 4200دانشجو در این واحد آموزشی مشغول به تحصیل می باشند.

و با بیان اینکه اجرای طرح کارآموزی نوین برای دانشجویان دانشگاه بسیار اثر بخش بوده و با استقبال بسیار خوبی از سوی اساتید محترم و دانشجویان داشته افزود : با هدفگذاری در نظر داریم این طرح را در دیگر دانشکده ها نیز اجرایی نماییم.

دکتر رضایی با اشاره به معضل پذیرش دانشجو در واحدهای گوناگون و افت کیفیت آموزشی ، بالابردن کیفیت در آموزش و اضافه کردن آموزشهای مکمل را برای حفظ جایگاه علمی و کیفی دانشگاه مورد تاکید قرار داده و رقابت پذیری واحدهای دانشگاهی را در آینده از لحاظ کیفیت آموزشی خاطرنشان کرد.

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی سهند افزود : این طرح از سال 1391 در این دانشگاه بصورت پایلوت در دانشکده های مهندسی شیمی ، مواد ومکانیک آغاز شده که نوع تربیت این دوره از دانشجویان تفاوت بالایی از لحاظ کسب مهارتهای لازم نسبت به رشته تحصیلی دانشجو داشته است.

وی ادامه داد با توجه به اینکه به دوره سوم اجرای این طرح رسیده ایم باید با بررسی نقاط ضعف و قوت آن بتوانیم این طرح را به عنوان مدلی برای دیگر واحدهای علمی نیز ارائه دهیم که در اینجا لازم است به این نکته اشاره نمایم که چندین دانشگاه معتبر کشور به جهت آشنایی با این طرح جلسات متعددی با حضور کارشناسان  برگزار گردیده است.

در ادامه این نشست ، نماینده مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان با ابراز خوشنودی از موفقیت این طرح خاطرنشان کرد : با توجه به اینکه هرم شغلی در جامعه از شکل مثلثی به شکل تخم مرغی تغییر یافته است ،در این میان افرادی جذب بازار کار خواهند شد که در کنار داشتن دانش به مهارت نیز مجهز باشند.

وی افزود : هدف اجرای این طرح را تربیت نیروی ماهر در آموزش عالی عنوان کرده و گفت : هدفگذاری این طرح در سازمان آموزش فنی و حرفه ای امر اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی بوده که بتوان نیروی متخصص صنعت را در حوزه مهندسی در کنار تربیت تکنسین ها امکان پذیرکرد.

وی تحقق این امر را همکاری نزدیک واحدهای آموزش رسمی (آموزش عالی) و غیر رسمی (آموزش فنی و حرفه ای ) دانست.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان با اشاره به اینکه آموزشهای فنی و حرفه ای و مهارتی جزو آموزشهای هزینه بر میباشد باید در خصوص تهیه مواد مصرفی و تجهیزات لازم آموزشی اعتبارات خاصی از سوی هردو وزارتخانه تخصیص یابد.

نماینده گفت : همه دانشجویان و جوانان ایران اسلامی همچون فرزندان ما هستند و باید همگی دست در دست هم بدهیم و برای امر اشتغال این قشر و بقیه جوانان در آینده بکوشیم.

وی ادامه داد : تنوع حرفه های آموزشی در سازمان آموزش فنی و حرفه ای بیش از 6000حرفه بوده که در بعضی از کشور های پیشرفته به بیش از 150هزار حرفه تبدیل شده است.

نماینده با اشاره به پتانسیل آموزشی در حوزه فناوری اطلاعات  گفت : امروز این حوزه دریایی از مشاغل را در خود نهفته دارد که باید با ورود به آن مشاغل جدید را احصاء و به جامعه آینده ارائه داد.

در پایان این نشست مقرر شد : همچون سالیان گذشته تفاهمنامه همکاری تجدید شده و قراردادهای آموزشی سریعا منعقد گردد تا در هفته های آینده طرح اجرایی شود.

ضمنا مقررشد در اولین فرصت نشست مشترکی نیز با حضور کارشناسان و اساتید هردو مجموعه برگزار شده و رشته و حرفه ای جدید نیز وارد برنامه آموزشی گردد.

خاطر نشان می نماید در این نشست روسای دانشکده ها و مرکز کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی سهند و معاون آموزشی و مشاور و کارشناسان مرتبط با طرح آموزش فنی و حرفه ای استان حضور داشتند.