اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : شنبه 1 آبان 1395
کد 2856

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی در بازدید از خبرگزاری ایرنا :

تامین نیروی کار و انتقال دانش فنی رویکرد اصلی آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی گفت: رویکرد این اداره کل با محوریت اشتغال، تامین نیروی کار بر اساس نیازهای جامعه و کارخانجات و انتقال دانش فنی است.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی در بازدید از خبرگزاری ایرنا :

تامین نیروی کار و انتقال دانش فنی رویکرد اصلی آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی گفت: رویکرد این اداره کل با محوریت اشتغال، تامین نیروی کار بر اساس نیازهای جامعه و کارخانجات و انتقال دانش فنی است .

تامین نیروی کار و انتقال دانش فنی رویکرد اصلی آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی است

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به نقل از خبرگزاری ایرنا، یعقوب نماینده روز شنبه با حضور در ایرنای مرکز آذربایجان شرقی اظهار کرد: این اداره کل با دارا بودن 30 مرکز فنی و حرفه ای در سطح استان و 421 آموزشگاه فنی و حرفه ای بخش خصوصی، این آمادگی را دارد تا نیروی ماهر کارخانجات و نیازهای بازار و جامعه را تامین کند .

وی افزود: سالانه نزدیک به 45 هزار نفر از طریق این مراکز و آموزشگاه های بخش خصوصی آموزش ها و مهارت های لازم را کسب می کنند که 15 هزار نفر از این تعداد در بخش دولتی و 30 هزار نفر در بخش خصوصی آموزش دیدند .

نماینده اظهار کرد: ویژگی آموزش دولتی، آموزش های سنگین، هزینه بر و استاندارد است و آموزشگاه های خصوصی بیشتر آموزش های سبک و کم هزینه را برعهده دارند، از این رو در تلاش هستیم تا با توسعه و تقویت بخش خصوصی، بخشی از تصدی بخش دولتی را به آموزشگاه های خصوصی واگذار کنیم .

وی با بیان اینکه مراکز دولتی آموزش فنی و حرفه ای علاوه بر آموزش، بخش تعیین سطح مهارت از طریق آزمون اداری را نیز بر عهده دارند، گفت: حدود 50هزار نفر در این آزمون ها شرکت و برای آنها گواهینامه ملی مهارت صادر می شود .

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی با تبیین اهداف این اداره کل اظهار کرد: کیفیت بخشی به آموزش های فنی و حرفه ای، تقویت بخش خصوصی، استفاده از فناوری آی.سی.تی و توسعه آن در جامعه، توسعه منابع انسانی، تقاضا محوری کردن آموزش های فنی و حرفه ای و آموزش بر اساس نیازهای بازار و جامعه از اهداف این این اداره کل است .

نماینده به برگزاری چهل و چهارمین دوره المپیاد جهانی مهارت در ابوظبی امارات در سال 2017 میلادی اشاره کرد و گفت: برای حضور موثر کارآموزان استان در این المپیاد، مسابقات شهرستانی در آذربایجان شرقی با حضور 773 نفر برگزار شد که از این تعداد 80 نفر به مرحله استانی راه یافتند و با برگزاری مسابقات در سطح استانی در 27 رشته، در پایان 15 نفر در 14 رشته به مسابقات ملی معرفی شدند .

وی افزود: مسابقات ملی نیز در 29 رشته از دوم تا پنجم آبان ماه جاری و به صورت علمی برگزار می شود و نفرات برتر این مسابقات جواز حضور در المپیاد ابوظبی را کسب می کنند .

وی، هدف از برگزاری این مسابقات را شناسایی استعدادها و ظرفیت ها، الگوسازی برای جوانان، ارتقای شان و منزلت مهارت های فنی و ارتقای سطح مهارت های ملی عنوان کرد و گفت: مدعی هستیم که ایران از نظر مهارت های ملی برترین کشور منطقه است و ما باید این ادعا را در عمل نشان دهیم .

نماینده، تعامل و همکاری با دانشگاه های تبریز، صنعتی سهند، آزاد اسلامی و مدنی تبریز را از دیگر رویکردهای این اداره کل برشمرد و گفت: به دنبال مهارتی کردن فارغ التحصیلان دانشگاهی هستیم زیرا به رغم بیکاری در جامعه، برخی صنایع از نبود نیروی کار ماهر در استان رنج می برند .