اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : سه شنبه 18 آبان 1395
کد 2880

برای اولین در کشور در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی صورت گرفت :

اجرای طرح پایلوت شناسایی استعدادهای برتر با حضورکارشناسان و مشاوران شغلی و کارآفرینی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

طرح پایلوت شناسایی استعدادهای برتر ( روستایی ) با حضور جمعی ازکارشناسان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، مربیان کارآفرینی ، بصورت پایلوت در محل مرکز آموزش فنی و حرفه ای خسروشاه اجرا گردید.

برای اولین در کشور در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی صورت گرفت :

اجرای طرح پایلوت شناسایی استعدادهای برتر با حضورکارشناسان و مشاوران شغلی و کارآفرینی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

طرح پایلوت شناسایی استعدادهای برتر ( روستایی ) با حضور جمعی ازکارشناسان  سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، مربیان  کارآفرینی ، بصورت پایلوت در محل مرکز آموزش فنی و حرفه ای خسروشاه اجرا گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزرش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، یعقوب نماینده ، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی ، در نشست هماهنگی طرح پایلوت شناسایی استعدادهای برتر گفت : ما مفتخریم که این طرح در استان آذربایجان شرقی و در شهرستان خسروشاه اجرا می شود .واین موضوع با اهمیتی برای استان محسوب می شود.

وی در ادامه افزود : با توجه به سرمایه گذاریهایی که درآموزشهای فنی و حرفه ای انجام شده و تمامی عوامل ، منابع اجرای این طرح موجود است و ما باید بتوانیم هنر استفاده و بکارگیری و بهره مندی از این منابع را داشته باشیم این طرح در راستای بهره وری بیشتر از امکانات و منابع محدود موجود اجرا میگردد.

نماینده در ادامه تصریح کرد : این حرکت ، حرکتی هدفمند بوده و با توجه به موجی که در کشور در این خصوص ایجاد شده است میتوانیم مشارکت جمعی را با استفاده از بدنه و بخش خصوصی ، ایجاد نماییم و مناسب است که مجموعه اداره کل  استان این حرکت را تعالی بخشد.

ارواحی ، معاون دفتر راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ضمن اشاره به اهمیت طرح گفت :  این طرح در سال 93  در دفتر طرح آموزش روستایی تحت عنوان طرح توانمندسازی روستائیان و عشایر و مناطق مرزی طرح ریزی و کلیات طرح نیز در سال 94 با توجه به اهمیت کار بودجه ای در مجلس به آن اختصاص یافت .

وی در ادامه تصریح کرد : در سال 95 این طرح ، با توجه به اهمیتی که داشت ، از زاویه اقتصاد مقاومتی و در سطح کلان ، مورد بحث قرار گرفت ، و جزو یکی از طرح های شش گانه وزارت کار بودکه پذیرفته شد .

وی ادامه داد : در این طرح ، هدف تکیه بر ظرفیت ها و شناسایی افراد مستعد و برتر بومی است . ودر راستای شایسته یابی ، شایسته پروری ، اقتصاد سبز و توجه به کار شایسته ، و با تعامل بین سازمان و همت مردم ،  اهداف سازمان را پیش برده و چرخ اقتصادی کشور را به حرکت در آوریم.

دلاویز مدیر بخش مشاوره سازمان نیز هدف اصلی طرح را ، بحث استعداد سنجی و استعداد یابی به ویژه در راستای اقتصاد مقاومتی و در محیط روستایی عنوان کرد ه و گفت : باید تنوع در کارها ایجاد شود و این میسر نخواهد شد مگر با شناسایی استعدادهای جوانان و اعتماد کردن به آنان در حوزه مشاغل روستایی .

مشاوره یعنی هدایت آموزشی شغلی ، تا با شناسایی استعداد های فرد شغلی متناسب با منطقه ، طرح و برنامه ریزی شود.

وی ادامه داد : در مشاوره شغلی ، هدف این است تا فرد را نسبت به توانایی و سرشت وجودی اش سنجش کرده و شغل و حرفه ای طراحی گردد.

آموزش باید معطوف به بازار کار باشد

دلاوی ادامه داد : طبق آخرین آمارارائه شده ، سهم درصد اشتغال استان آذربایجان شرقی  در خوشه صنعت 10درصد هم از متوسط کشور بالاتر است .

مردم این استان ، افراد سخت کوش و مسلط به کار و حرفه اشان هستند و همیشه شهودی کار می کنند

باید استانداردها و شیوه نامه ها و اطلس مشاغل برای مناطق تهیه گردد تا براساس آنها مشاغل ساماندهی گردند

امامی از دفتر اقتصاد مقاومتی سازمان نیز ، افزود: طرح حاضر در راستای اقتصاد مقاومتی برای شناسایی استعدادهای برتر روستایی انجام خواهد گرفت .

علت اینکه این استان و شهرستان خسروشاه را به عنوان طرح پایلوت انتخاب کرده ایم به جهت سوابق و قدمت تاریخی و موقعیت اجتماعی و فرهنگی این استان است و از مربیان کارآفرین استان  می خواهیم تا به عنوان یک مشاور راهنما ، ما را در پیشبرد هرچه بهتر این طرح یاری دهند تا نواقص کار اصلاح شود .

خاطر نشان می نماید در نشستی نیز که در مرکز خسروشاه با حضور دهیاران و آموزشگاههای آزاد شهرستان برگزار شد ، طرح مذکور توجیح و برای اجرا ابلاغ شد.