اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : سه شنبه 18 آبان 1395
کد 2881

توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در تبریز منتشر شد :

هر آذربایجانی یک مهارت؛ ایده ای برای اشتغال زائی و بهره وری

آذربایجان شرقی با داشتن افزون بر هشت هزار واحد صنعتی و تولیدی یکی از قطب های مهم اقتصادی کشور به شمار می رود که این ظرفیت می تواند با نیروی کار ورزیده و با مهارت، بسیاری از نیازهای معیشتی و اقتصادی استان و بلکه منطقه شمال غرب را حل و فصل کند.

توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در تبریز منتشر شد :

هر آذربایجانی یک مهارت؛ ایده ای برای اشتغال زائی و بهره وری

آذربایجان شرقی با داشتن افزون بر هشت هزار واحد صنعتی و تولیدی یکی از قطب های مهم اقتصادی کشور به شمار می رود که این ظرفیت می تواند با نیروی کار ورزیده و با مهارت، بسیاری از نیازهای معیشتی و اقتصادی استان و بلکه منطقه شمال غرب را حل و فصل کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به نقل از ایرنا، این استان با جمعیتی بالغ بر سه میلیون و 800 هزار نفر که بیش از 70 درصد آن جزو نیروی کار موثر و مفید هستند، ظرفیت های بسیار زیاد و وسیعی برای پوشش زمینه های اشتغال در کارخانجات را دارد که اگر این مزیت برجسته همراه با مهارت آموزشی نیروی انسانی همراه شود، به میزان قابل توجهی نرخ بهره وری در واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی افزایش پیدا می کند.

همکاری، تعامل و ایجاد ارتباطات مفید و موثر بین دانشگاه ها، واحدهای صنعتی و مراکز فنی و حرفه ای می تواند زمینه ساز کاهش نرخ بیکاری، افزایش بسترهای کار، ارتقای بهره وری در واحدهای صنعتی و تولیدی و در نهایت افزایش درآمدهای اقتصادی استان و به همان میزان بالا رفتن معیشت خانوارها را به دنبال خواهد داشت.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با تاکید بر اینکه ایده 'هر آذربایجانی یک مهارت'، توسط این مجموعه با جدیت دنبال می شود، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت های این اداره کل در امر آموزش و پتانسیل های اقتصادی و صنعتی استان، اطمینان داریم با اجرایی شدن این ایده و تفکر بسیاری از مشکلات معیشتی خانوارها و بهره وری کارخانجات و سازمان های مختلف تولیدی و خدماتی رفع می شود.

یعقوب نماینده، بزرگترین مشکل آذربایجان شرقی را مساله بیکاری و پایین بودن نرخ بهره وری واحدهای تولیدی عنوان کرد و افزود: مهارت آموزی هر یک از افراد ساکن در استان نه تنها برای خانوارها می تواند منشا درآمد باشد، بلکه برای ارتقای جایگاه اقتصادی استان نیز مثمر ثمر خواهد بود.

وی با بیان اینکه اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی توانائی ارایه آموزش در بیش از 500 رشته را دارد، ادامه داد: این مجموعه در تمام رشته های مورد نیاز واحدهای تولیدی، صنعتی، خدماتی و مشاوره ای استان توانائی ارایه خدمات آموزشی و مهارتی در دو بخش آقایان و بانوان را دارد.

نماینده اضافه کرد: در حال حاضر تعداد 32 مرکز آموزش دولتی و 400 آموزشگاه آزاد زیرنظر اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی فعالیت دارند که این واحدها با هماهنگی و همکاری ادارات در تمامی شهرستان های استان به صورت تمام وقت آماده ارایه خدمات آموزشی به شهروندان هستند.

وی یادآور شد: علاوه بر توانمندی های ستادی آموزش فنی و حرفه ای استان در حوزه های آموزشی، این مجموعه آمادگی کامل دارد تا تیم های سیار مربیان خود را برای آموزش در رشته های مختلف و متنوع به واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی اعزام کرده و نیروی انسانی آنها را تحت تعلیم قرار دهند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی گفت: ما به عنوان مجموعه آموزشی و مهارت آموزی آماده امضای تفاهم نامه های همکاری با دستگاه های اجرایی، سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی جهت تحقق ایده هر آذربایجانی یک مهارت هستیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی از اختصاص وام های کم بهره به دارندگان گواهی نامه مهارت جهت کارآفرینی خبر داد و گفت: در این زمینه هماهنگی هایی با صندوق کارآفرینی امید برای ارایه تسهیلات مربوطه به انجام رسیده است.

نماینده اظهار کرد: این تسهیلات با نرخ سود چهار درصد بوده و تا سقف یکهزار میلیارد ریال برای کارآفرینان پرداخت می شود.

رئیس دانشگاه تبریز هم در این زمینه به خبرنگار ایرنا، گفت: با توجه به ظرفیت های علمی و پژوهشی این دانشگاه در صددیم از مرحله تولید مقالات علمی عبور کرده و به سمت تولید علم با محوریت تجاری سازی تولیدات تحقیقاتی حرکت کنیم.

محمدرضا پورمحمدی، وجود 70 شرکت فناوری و 11 شرکت دانش بنیان در دانشگاه تبریز را ظرفیتی بسیار مهم و وسیع برای اجرای انواع طرح های پژوهشی و تحقیقاتی در بخش صنعت و تولید بیان کرد و گفت: ما در این زمینه علاقمند به تعامل و همکاری با واحدهای مختلف صنعتی و تولیدی استان هستیم، چون معتقدیم ایجاد چنین ارتباطی بین دانشگاه و صنعت می تواند مسیر توسعه و رشد اقتصادی استان و کشور را تسریع کند.

وی، بحث آموزش، تحقیق و تجاری سازی علم را یکی از راهکارهای مهم و موثر در رونق اقتصادی و رشد درآمدهای ملی بیان کرد و ادامه داد: آذربایجان شرقی به دلیل داشتن ظرفیت های بالا در هر سه زمینه مزبور، می تواند با تربیت و آموزش نیروی انسانی و مهارت آموزی آنها در کنار انجام کارهای تحقیقاتی موثر، به یکی از قطب های مهم اقتصادی و رشد بهره وری تبدیل شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اشتغال حدود 600 هزار نفر از جمعیت فعال استان دربخش صنعت، معدن و تولید، اظهار کرد: در این استان بیش از 957 کارگاه صنعتی با 10 نفر کارگر و بیشتر فعال است که بیش از پنج درصد مجموع کارگاه های همتراز در کشور را شامل می شود.

محمدحسین نجاتی افزود: کارگاه های مزبور حدود 4.4 درصد از کل ارزش افزوده، کارگاه های کشور را تشکیل می دهند.

وی با تاکید بر نقش مهم آموزش در افزایش بهره وری و کاهش بیکاری در استان، گفت: تعلیم و آموزش منظم و مرتب بر اساس اصول فنی مورد نیاز واحدهای صنعتی و معدنی و خدماتی، می تواند زمینه سایز رشد اقتصادی و افزایش درآمدهای خانوارهای استان و منطقه را سبب شود.

نجاتی ادامه داد: چنانچه ایده هر آذربایجانی یک مهارت را به منصه ظهور برسانیم، می توانیم بسیاری از مشکلات پیرامونی در حوزه صنعت و معدن، اشتغال و بهره وری کارگاه های تولیدی را به میزان قابل توجهی رفع کنیم.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این زمینه با بیان اینکه اکنون دولت تدیبر و امید عزم جدی برای حمایت از تولید و توجه به نیروی انسانی ماهر دارد، گفت: هم اکنون یک خانواده بزرگ برای حمایت از تولید به وجود آمده که باید از این فرصت، صاحبان صنایع و واحدهای تولیدی برای افزایش بهره وری استفاده کنند.

رضا رحمانی اظهار کرد: ما در نظر داریم بانک های کشور را برای ارایه تسهیلات مناسب به واحدهای تولیدی ترغیب کنیم که در این زمینه تاکنون ۴۰ هزار فقره پرداخت تسهیلات را به وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش کرده اند اما تنها پرداخت تسهیلات به ۶ هزار و ۶۰ واحد تولیدی را پذیرفته ایم.

وی، کاهش بهره وری را از جمله مشکلات واحدهای تولیدی در کشور دانست و با تاکید بر اینکه تربیت نیروی انسانی با مهارت می تواند بخش مهمی از این معضلات را برطرف کند.

رحمانی اضافه کرد: به تمامی استان های کشور ماموریت داده شده تا واحدهای تولیدی را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مورد بازدید قرارداده و تاثیر اجرای طرح رونق تولید را در ایجاد حفظ اشتغال و حل تهدیدها بررسی کنند.

وی، نقش آموزش فنی و حزفه ای در ارتقای ظرفیت های کارخانجات و افزایش بهره وری را مهم دانست و گفت: باید تلاش کنیم در این زمینه با همکاری و تعامل سازنده بین دستگاه های آموزشی، علمی با صنعت مشکلات اشتغال را برطرف کنیم.

به گزارش ایرنا، بدون تردید تعامل نزدیک بین نهادهای آموزشی و علمی با واحدهای بزرگ و کوچک صنعتی، تولیدی و خدماتی می تواند بسیاری از گره های موجود در بخش صنعت و البته مشکلات مالی مراکز آموزشی و تحقیقاتی را رفع کند.