اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : پنجشنبه 20 آبان 1395
کد 2882

با حضور معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور صورت گرفت :

تفاهمنامه همکاری آموزشی به امضاء مدیرعامل منطقه آزاد ارس و مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی رسید

در نشستی با حضور موسوی معاون سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، عرب باغی مدیرعامل منطقه آزاد تجاری ، صنعتی ارس و نماینده مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی –تفاهمنامه همکاری های علمی ، آموزشی و مهارتی به امضاء رسید.

با حضور معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور صورت گرفت :

تفاهمنامه همکاری آموزشی به امضاء مدیرعامل منطقه آزاد ارس و مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی رسید

در نشستی با حضور موسوی معاون سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، عرب باغی مدیرعامل منطقه آزاد تجاری ، صنعتی ارس و نماینده مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی تفاهمنامه همکاری های علمی ، آموزشی و مهارتی به امضاء رسید .

در ابتدای این نشست یعقوب نماینده ، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی ، گفت : مناطق آزاد درکشورها ، به عنوان موتور محرکه آن کشور است و نقش آموزش های فنی و حرفه ای در تربیت نیروی کار ماهر و احراز صلاحیت حرفه ای ، در کنار مناطق آزاد ،  برکسی پوشیده نیست .

وی در ادامه افزود : در بحث اقتصاد مقاومتی به همکاری فیمابین آموزش فنی و حرفه ای و منطقه آزاد اشاره  شده است .و با همکاری دوجانبه ، فضایی برای رشد مهارت در نظر گرفته شده است  و ما هم توقع داریم این فضا در اختیار ما قرار داده شود .

نماینده  ضمن بیان اهمیت و جایگاه بخش خصوصی در ارائه آموزش های فنی و حرفه ای گفت  : ما نیاز به بخش خصوصی واقعی داریم و در اولویت کاری ماست به شرطی که براساس چارچوب و استانداردها باشند .

وهدف ، ایجاد زمینه تربیت و حضور نیروی کارمتخصص یا نیمه متخصص ماهر در منطقه با حضور بخش خصوصی  است .

موسوی ، معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت : تبریز، پتانسیل صنعتی فوق العاده بالایی دارد و من اعتقاد دارم آذری ها اگر بخواهند کاری را انجام دهند بسیار خوب و عمقی انجام می دهند .

وی در ادامه افزود : ما در آموزش فنی و حرفه ای سعی می کنیم به تناسب مخاطب و اقتضائات موجود سیستم آموزشی راطراحی کنیم  و در کنار هر توسعه پایداری اعم از اجتماعی، صنعت ، فرهنگ و هر حوزه دیگر یک مدل توسعه پایدار آموزش ارائه نماییم .

معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ادامه گفت : ما باید یک مدل آموزشی را با مشارکت هم بکار بگیریم که 70 درصد نگاه در آن بین المللی باشد .

وی با اشاره به این موضوع که امروزه در دنیا مدرک گرایی کم رنگ شده ، افزود : در حال حاضر مدرک گرایی در دنیا جایگاهی ندارد و باید به سمت احراز صلاحیت های حرفه ایی برویم ودر این راستا ، منطقه آزاد ، یکی از بهترین جایی است که می توان صلاحیت حرفه ای شغلی را در آن اجرایی کرد .

موسوی در پایان تصریح کرد : مناطق آزاد ، یکی از دروازه های مهم ورود تکنولوژی در حوزه های مختلفی چون گردشگری و صنعت کشورهاست وباید ملزم کنیم تا به همراه تکنولوژی ، بسته آموزشی آن نیز وارد کشور شود .

محسن خادم عرب باغی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری ارس در خصوص لزوم آموزش و تحقیقات گفت : امروزه دنیا با تحقیقات و پژوهش حرکت پیشرفت خود را ادامه میدهد و به این نکته دست یافته که بقاء صنعت و حضور در بازارهای جهانی با به روز رسانی تحقیقات کاربردی و بکارگیری نیروی ماهر و متخصص محقق خواهد شد و به همین منظور در امر تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد قدم های بزرگی را برداشته است .

وی ادامه داد اگر امروزه ما دچار چالش هایی درکشور میباشیم نشان از عدم توجه به امر دانش و پژوهش بوده که خلاء آن در خیلی از مراکز دیده میشود .

عرب باغی ادامه داد : براساس خلاقیت ، توانمندی وتفکرواندیشه هاست که می شود کاری را به سرانجام رساند وحرکت نو جدیدی را در کشور صورت داد .

امروزه پرورش نیروی کار ماهر برای صنایع بسیار لازم و ضروریست و خلاء نیروی کار ماهر صنایع استان را رنج داده و میدهد .

امروزه نیاز به نیروهای کارآمد و ماهر در مناطق آزد برای توسعه این مناطق لازم و ضروریست که میتوان با همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان در تربیت و تزریق این نیروها اقدامات موثری را انجام داد .

وی ادامه داد من شخصا به آموزشهای فنی و حرفه ای اعتقاد دارم.و همواره درامرتوسعه و ترویج جوانان به کسب مهارت و توصیه آنان به یادگیری حداقل یک مهارت تاکید داشته ام .

بر اساس همین گزارش مقرر شد بر اساس همین تفاهمنامه نیز این منطقه از تیم مهارتی استان آذربایجان شرقی در عرصه های مختلف مسابقات ملی مهارت حمایت مادی و معنوی نماید .

از اهداف انعقاد این تفاهمنامه میتوان : حضور موثر در ترتیبات منطقه ای و ایجاد تمهیدات برای گسترش خدمات آموزشی و توسعه تولیدات صنعتی و معدنی با توجه به مزیتهای منطقه به ویژه در زمینه تامین انرژی  توسعه بازرگانی و حضور در بازارهای جهانی و توسعه گردشگری و توسعه آموزش عالی و فنآوریهای جدید و تلاش در جهت کار آفرینی و فراگیری آموزشها بر مبنای فناوری اطلاعات (IT ) بهره برداری بهینه از امکانات و مزیتها در جهت گسترش تولید و نوآوری در بخش های مختلف- ایجاد فضاهای نوین کالبدی ، نمایانگر چهرهای نو از جمهوری اسلامی ایران- بهبود کیفیت و ارتقاء شاخص های اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی  و کاهش معضلات  مهارتی از طریق افزایش توانایی ها و مهارت های مورد نیاز صنایع و کوشش در جهت ارتقاء دانش و مهارت های شغلی کوشش در بهبود بهره وری نیروی کار و کارآیی صنعت به منظور افزایش هماهنگ شاخصهای کمی و کیفی تولید- کمک به ارتقاء سطح دانش و مهارت مدیران ، کارکنان صنایع و شناساندن اهمیت نقش مدیریت صنعتی در جامعه- تقویت ایمنی ، رفاه  و سلامت محیط  های کار مطابق با استانداردهای مورد قبول ، با بکارگیری حداکثری فناوری های نوین  فراهم آوردن فرصتها و امکانات برای مدیران صنعت به منظور ایجاد ارتباط و تفاهم با یکدیگر از طریق تبادل افکار، حضور در سمینارها، کنفرانسها و کمیته های کارشناسی منطقه آزاد تجاری ارس. باتوجه به ابلاغ سیاست های کلی اشتغال و اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و همچنین طراحی و تدوین «نظام جامع مهارت و فناوری» در جهت منافع مشترک فنی اقتصادی بین کشورها ی منطقه ای با تاکید بر آموزش‌های مهارتی در زمینه منابع انسانی و نیروی کار متخصص در راستای توسعه تعاملات بین‌المللی ، تبادل افکار و داشته های علمی و فرهنگی ( دیپلماسی مهارت ) برنامه ریزی و اجرای برنامه های مشترک در راستای آموزشهای مهارتی  و بازار کار در تمامی حوزه ها (صنعت ، کشاورزی و خدمات) در بنگاهها و صنایع خرد و متوسط . نام برد