اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : پنجشنبه 20 آبان 1395
کد 2883

معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشوردرنشست خبری مطرح کرد:

آموزش‌های غیراستاندارد توسط برخی دستگاه‌های دولتی مهم‌ترین چالش آموزش فنی و حرفه‌ای

معاون آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور آموزش‌های موازی تعدادی از دستگاه‌های دولتی را از مهم‌ترین چالش این سازمان دانست و گفت: آموزش‌های غیراستاندارد توسط برخی دستگاه‌ها از مهم‌ترین دغدغه های سازمان فنی و حرفه‌ای است.

معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشوردرنشست خبری مطرح کرد:

آموزش‌های غیراستاندارد توسط برخی دستگاه‌های دولتی مهم‌ترین چالش آموزش فنی و حرفه‌ای

 

معاون آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور آموزش‌های موازی تعدادی از دستگاه‌های دولتی را از مهم‌ترین چالش این سازمان دانست و گفت: آموزش‌های غیراستاندارد توسط برخی دستگاه‌ها از مهم‌ترین دغدغه های سازمان فنی و حرفه‌ای است .

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی ، سیدعلی موسوی شامگاه روزچهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه تاکنون 7 هزار استاندارد آموزشی در سازمان فنی و حرفه‌ای کشور تدوین شده است، اظهار داشت: استاندارد آموزشی باید پاسخگویی فوری به نیاز بازار کار باشد .

 

وی افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برای تدوین استانداردهای آموزشی کوتاه مدت و ارزش‌گذار که قابلیت ایجاد اشتغال و حضور مثبت در جامعه را داشته باشند، گام بر می‌دارد .

 

موسوی خاطرنشان کرد: استاندارد آموزشی در هر استان بسته به نیاز بازار کار همان استان تدوین می شود زیرا هر منطقه یک استاندارد خاص را می‌طلبد .

 

وی تصریح کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بر اساس نیاز بازار کار و بر اساس سفارش ذی نفعان برنامه‌ریزی و اجرای آموزش‌های مهارتی را در دستور کار خود قرار داده است که بتواند با منعطف کردن آموزش‌های خود به نیازهای بازار کار پاسخ دهد .

موسوی تصریح کرد: این نیازها طیف وسیعی از آموزش‌های مهارتی را شامل می‌شود و آنچه برای ما مهم است آموزش سفارشی و مبتنی بر نیازها و تقاضای بازار کار است که بتوان با ارائه این آموزش‌های بخش اعظمی از مهارت‌های به روز و مورد نیاز نیروی انسانی کشور را برطرف کرد .

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی حدود 10 هزار آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در کشور فعال است، گفت: این آموزشگاه‌ها متولی بخش خصوصی در حوزه آموزش و مهارت هستند و در این تعداد آموزشگاه حدود 23 هزار مربی در حال تربیت و تحصیل و مهارت‌‌آموزی هستند .

معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود آموزش‌های موازی تعدادی از دستگاه‌های دولتی را از مهم‌ترین چالش این سازمان دانست و اظهار داشت: آموزش‌های غیراستاندارد توسط برخی دستگاه‌ها از مهم‌ترین دغدغه های سازمان فنی و حرفه‌ای است .

موسوی افزود: این دستگاه‌های اجرایی در قالب شرکت هایی اقدام به آموزش کارکنان و اشخاص حقیقی کرده و حتی گواهینامه‌هایی نیز ارایه می‌کنند که افراد در زمان بهره‌برداری از این مدارک متوجه غیرقانونی بودن این نوع آموزش‌ها می‌شوند .

 

وی با بیان اینکه تنها متولی آموزش‌های شغلی در کشور فنی و حرفه‌ای است، گفت:سیستم های آموزشی غیر استاندارد سیستم آموزش فنی و حرفه‌ای را به چالش کشیده است .

موسوی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از جمله وزارتخانه‌هایی بیان کرد که اقدام به ارائه آموزش‌های غیرقانونی در حوزه فناوری اطلاعات می‌کند که نباید به هیچ عنوان به این حوزه ورود پیدا کند .

وی تصریح کرد: در آموزش‌های غیر استاندارد توسط برخی شرکت‌های بخش خصوصی نیز انجام می‌گیرد که توسط سازمان فنی و حرفه‌ای در حال شناسایی و معرفی به اماکن هستند .

معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای خاطرنشان کرد: در زمینه آموزش‌های غیراستاندارد آموزش‌های مجازی از طریق شبکه‌های اجتماعی از دیگر مشکلات پیش روی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است .

وی با افزایش برنامه‌های آموزشی خود در قالب 2 هزار و 700 استاندارد شغل و ظرفیت‌های که در حدود 600 مرکز  آموزشی دولتی و  10 هزار مرکز آموزش در بخش غیردولتی به  گروه‌های هدفی که شاغلان و کارجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند تحت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای قرار می‌گیرند .

موسوی تعداد مربیان در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی را 8 هزار و نفر و بخش خصوصی را 23 هزار مربی اعلام کرد و گفت:توسعه در بخش مراکز فنی و حرفه‌ای دولتی ممنوع بوده و توسعه و راه‌اندازی مراکز جدید را به بخش خصوصی هدایت می‌کنیم .