اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : دوشنبه 29 آذر 1395
کد 2940

استاندار آذربایجان شرقی در اولین جلسه شورای هماهنگی آموزشهای فنی و حرفه ای عنوان کرد :

از امروز با شعار "هرجوان آذربایجانی یک مهارت " برنامه ریزی آموزشی کنیم

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر این که هر جوان آذربایجانی باید یک مهارت تخصصی آموزش ببیند، گفت: ضروری است آموزش‌های فنی و حرفه‌ای متناسب با نیاز بازار کار و در راستای اشتغال‌زایی و تولید ثروت ارایه شود.

استاندار آذربایجان شرقی در اولین جلسه شورای هماهنگی آموزشهای فنی و حرفه ای عنوان کرد :

از امروز با شعار "هرجوان آذربایجانی یک مهارت " برنامه ریزی آموزشی کنیم

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر این که هر جوان آذربایجانی باید یک مهارت تخصصی آموزش ببیند، گفت: ضروری است آموزش‌های فنی و حرفه‌ای متناسب با نیاز بازار کار و در راستای اشتغال‌زایی و تولید ثروت ارایه شود .

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی : دکتر اسماعیل جبارزاده در نخستین جلسه شورای هماهنگی آموزش‌های مهارتی استان، با بیان این که فعالیت‌های اقتصادی باید با هدف تولید ثروت و اشتغال‌زایی انجام شود، افزود: تولید ثروت باید به دست توانمند نیروی کار انجام گیرد و تعداد افرادی که در چرخه تولید ثروت نقش ایفا می‌کنند افزایش یابد .

وی با اشاره به متناسب نبودن آموزش‌های دانشگاهی با مهارت‌های شغلی، گفت: متاسفانه اکثر فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها قادر به ایفای نقش تخصصی در بازار کار نیستند و این نشان می‌دهد که ساختار آموزشی ما بر اساس نیاز بازار تنظیم نشده است .

جبارزاده اضافه کرد: امروزه درصد اندکی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی موفق به کارآفرینی و ایجاد شغل می‌شوند، در حالی که دانشگاه‌های نسل سوم، مبتنی بر توانمندسازی نیروی انسانی و کارآفرینی است .

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر نقش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در پاسخ به نیاز بازار کار، گفت: انتظار داریم این آموزش‌ها، منجر به ورود مهارت‌آموزان به عنوان متخصص و کارآفرین به بازار کار شود .

وی با اشاره به این که تشکیل شورای آموزش‌های مهارتی یک ابتکار استانی است، گفت: هدف از تشکیل این شورا، شناسایی نیازهای بازار کار استان و ارایه آموزش‌های فنی متناسب با آن است .

جبارزاده با اشاره به ارایه آموزش‌های فنی و تخصصی توسط دستگاه‌های مختلف، جزیره‌ای عمل کردن را یکی از آفات این حوزه برشمرد و گفت: همه ظرفیت‌ها و امکانات آموزشی دستگاه‌ها باید به صورت هماهنگ و همسو به کار گرفته شود تا شاهد اثربخشی بیشتر آموزش‌ها باشیم .

وی از دستگاه‌های استانی که متقاضی نیروی کار ماهر هستند خواست تا چشم‌اندازی از نیروی انسانی مورد نیاز خود در افق دو ساله را ارایه دهند تا آموزش‌های فنی و تخصصی و امکانات دستگاه‌های استانی در راستای آن تنظیم شود .

جبارزاده همچنین با اشاره به این که پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان همواره جزو دغدغه‌ها بوده است، افزود: ارایه آموزش‌های فنی و مهارت‌آموزی بهترین و لازم‌ترین کار برای پر کردن اوقات فراغت است و دستگاه‌های متولی باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند .

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر هدفمندسازی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، گفت: این آموزش‌ها می‌تواند آینده شغلی جوانان ما را تامین کند و معتقدم که ارزش گواهی مهارت کمتر از مدرک دانشگاهی نیست .

وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا قبل از پایان سال، بحث ارایه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به دانش‌آموزان و دانشجویان را با اولویت‌بندی شروع کنیم و به نقطه‌ای برسیم که هر فارغ‌التحصیل یک مهارت داشته باشد .

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی هم در این جلسه کیفیت پایین آموزش‌های مهارتی و نبود ارتباط معنی‌دار بین عرضه و تقاضای نیروی انسانی را از جمله چالش‌های فعلی بازار کار عنوان کرد و گفت: تربیت نیروی کار ماهر متناسب با نیازهای جامعه و ارتقای شغلی و توانمند سازی شاغلین از جمله اهداف آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است .

یعقوب نماینده با بیان این که 72 دستگاه، سازمان، موسسه و ارگان دولتی از بودجه عمومی برای ارایه آموزش‌های تخصصی استفاده می‌کنند، گفت: بودجه صرف شده برای این آموزش‌ها در استان برابر با بودجه یک‌ساله سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور است که نشان‌دهنده هدررفت سرمایه‌ها به دلیل عملکرد جزیره‌ای است .

وی با اشاره به ضرورت تشکیل شورای هماهنگی آموزش‌های مهارتی استان، اظهار کرد: با تشکیل این شورا شاهد افزایش هماهنگی بین دستگاه‌های عرضه‌کننده و متقاضی نیروی کار خواهیم بود .