اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : دوشنبه 20 دي 1395
کد 2961

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی :

آموزشهایی که در فنی و حرفه ای ارائه می شوند کاملا" عملی و کارگاهی است.

ما در آموزش فنی و حرفه ای دنبال دو موضوع هستیم ؛ مورد اول تامین مواد مصرفی به قدر کفایت و دومی تامین یا ایجاد یا ارتقاء انگیزه مربیان ، کارکنان آموزش فنی و حرفه ای که می توانیم روی آن کار کنیم و به آن سمت برویم و مهمترین بحث همین است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی :

آموزشهایی که در فنی و حرفه ای ارائه می شوند کاملا" عملی و کارگاهی است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان آذربایجان شرقی ، یعقوب نماینده ، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی در نشست مشترم روسای مراکز و ادارت با مسئول امور آموزش و پرورش و آموزشهای فنی و حرفه ای سازمان برنامه و بودجه کشورگفت :  ما هر روز شاهدیم که جایگاه آموزش فنی و حرفه ای بین آحاد مردم بیشتر می شود و این نقطه امیدی است برای ما و همکاران ما و باتوجه به محدودیتها و با تمام چالش ها و مشکلاتی که وجود دارد تلاش می کنیم.

مدیرکل با اشاره به مطلب آقای راهداری گفت :  ما در آموزش فنی و حرفه ای دنبال دو موضوع هستیم ؛ مورد اول تامین مواد مصرفی به قدر کفایت و دومی تامین یا ایجاد یا ارتقاء انگیزه مربیان ، کارکنان آموزش فنی و حرفه ای که می توانیم روی آن کار کنیم و به آن سمت برویم و مهمترین بحث همین است .

ما به قدر کفایت تجهیزات داریم و می توانیم تجهیزات را از روشهای مختلف نیز تامین کنیم .

آموزشهایی که در فنی و حرفه ای ارائه می شوند کاملا" عملی و کارگاهی است و باتوجه به نیاز به تمرین و ممارست ، بدون مواد مصرفی و تجهیزات آموزش امکان پذیر نیست .

وی در ادامه ، گزارشی از  مجموعه اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان ارائه نموده و افزود : در استان آذربایجان شرقی ، 28 مرکز آموزشی و 156 کارگاه داریم البته به غیر از مراکز ثابت  ، 30 کارگاه در زندان ، 28 کارگاه در پادگانها ، و 465 آموزشگاه آزاد در سطح استان فعالیت می کنند .

به جهت اهمیت بخش صنعت و صنایع ، 20 مرکزجوار کارگاهی داریم و در مجموع حدود 45 هزار نفر دوره در سطح استان سالانه آموزش ارائه می کنیم که  15 هزار نفر دوره در بخش دولتی و حدود 30 هزار نفر دوره در بخش غیر دولتی است و در این میان ، بیشترین  سهم را  به ترتیب ،خوشه صنعت ، خدمات ، کشاورزی و فرهنگ و هنر را برعهده دارند .

مدیرکل استان در ادامه با ورود به بحث سنجش و ارزشیابی ، ضمن اشاره به برگزاری آزمونهای هماهنگ و ادواری تصریح نمود : خوشبختانه رویکرد اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان به سمت اجرای آزمونهای کتبی آنلاین است که با توجه به مزیتهای بالای آن مراکز را به یاری دوستان ، در ایام دهه فجر به جز سه یا چهارمرکز ، آزمونهای آنلاین  راه اندازی خواهد شد  و این مسئله می تواند صرفه جویی های مالی برای سازمان داشته باشد .

نماینده ، رویکرد آموزش فنی و حرفه ای استان را  به طرف انعقاد تفاهم نامه های آموزشی با دستگاههای مختلف استان عنوان کرد و به درآمدزایی برای اداره کل و جذب کارآموز در این راستا اشاره نمود .

وی خاطر نشان کرد : ما در آموزش فنی و حرفه ای استان ، ناچار از برنامه ریزی های تاکتیکی و تکنیکی هستیم و استاندار محترم نیز پیگیر آن است و آن بحث آموزشهای استاد- شاگردی است .

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان ضمن اشاره به اهمیت موضوع پروژه های ناتمام ، به پروژه های دهکده مهارت ، اداره سنجش و ارزشیابی و دیگر پروژه های در حال اجرای  اداره کل اشاره کرده و خواستار اهتمام در اختصاص اعتبار لازم به پروژه ها شد .

بحث بعدی که نماینده به آن اشاره نمود ، تکمیل پروژه مرکز سنجش بود که قرار است اتفاقات بزرگی  از جمله؛ نظام صلاحیت حرفه ای  که به صورت واقعی می تواند در این مرکز انجام شود و تمامی صنایع ، سازمانها ، آموزش و پرورش و دانشگاهها بهره برداری کنند و حتی محلی باشد تابتوانیم در اجرای المپیادهای مهارت فنی و در قالب معیار و استانداردهای بین المللی آزمونها را برگزار کنیم  .

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان ادامه داد : کشور ما مستعد برگزاری مسابقات جهانی مهارت است . و با وجود چنین مرکزی در تبریز ، که با اهتمام در تخصیص اعتبار امیدوراریم هرچه زودتر به بهره برداری برسانیم.

بحث بعدی که مدیرکل عنوان نمود ؛ تشکیل شورای هماهنگی آموز شهای فنی و حرفه ای بود.

وی گفت : در استان ما ظرفیت های خوبی است و به همین منظور با حمایت استاندار محترم شورای هماهنگی را باتشکیل 23 دستگاه دولتی و نهادهای غیردولتی راه اندازی کردیم و هدفمندی و همگرایی لازم را انجام داده ایم تا سامانه بازارکار استان را به روز نماییم و این یک حرکت بزرگی است  و در این راستا به حمایتهای مالی نیاز داریم .

و طرح تربیت و تقویت آموزشگاههای آزاد ( تربیت 38 یوز سهند آموزشی ) و هدف شناسایی ظرفیت های بخش خصوصی است و در این امر نیز به کمک و حمایت های شما  نیاز داریم تا از وابستگی به آموزشهای فنی و حرفه ای به بخش دولتی را کم کنیم.

طرح دیپلماسی مهارت ، منطقه آزاد ارس ، طرح آموزش و اشتغال صیانتی ، طرح احداث ساختمان برای مرکز آموزش عجب شیر ، طرح آموزش روستاییان و عشایر و... توضیحاتی را ارائه نمود .