اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1397
کد 3558

با همکاری و مشارکت اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان صورت گرفت:

برگزاری همایش HSE در معدن مس سونگون ورزقان

همایش HSE با همکاری و مشارکت اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی و شرکت مس سونگون منطقه آذربایجان، همزمان با روز کارگر در محل معدن مس سونگون برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، همایش HSE  با همکاری و مشارکت اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان و شرکت مس سونگون، با حضوردکترعلیزاده، نماینده مردم شهرستان ورزقان در مجلس شورای اسلامی، یحیوی، فرماندار ورزقان، یعقوب نماینده، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان، محمد آقازاده، مدیرعامل شرکت مس سونگون و جمعی از مسئولین شهرستانی برگزار گردید.
 

 
یعقوب نماینده، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان، در این همایش که به عنوان سخنران حضور داشت، با بیان این مطلب که نقش و جایگاه معدن و مباحث ایمنی آن مانند خود صنعت معدن هنوز کشف واقعی نشده است، افزود: بخش معدن کشور ما در میان 15 قدرت معدن جهانی است و غنی از حیث دارایی های معدنی و در تنوع، ثروتمند است.
وی، افزود: تا کنون 8 هزارو 840 معدن در کشور کشف شده که از این تعداد 5 هزار و 873 معدن فعال و 2 هزار و 546 معدن غیر فعال و 421 معدن در حال تجهیز می باشند و تا کنون برای 124 هزار نفر در بخش معدن اشتغال مستقیم ایجاد شده است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان، با اشاره به این مطلب که کشور ما روی کمربند جهانی مس قرار دارد و معادن، تأمین کننده مواد اولیه صنایع می باشند، خاطر نشان ساخت: 30 درصد از گردش مالی اقتصاد کشور وابسته به بخش معدن است و این در حالی است که در بخش های معادن ایران حدود 80 تا 90 در صد هنوز اکتشافی صورت نگرفته است.
نماینده در ادامه اظهار داشت: کار در معادن، بسیار سخت، مشقت بار و محیط کار اغلب سخت و خشن است و معدنکاران با بسیاری از حوادث و بیماری های ناشی از کار، روبرو هستند و عدم وجود اطلاعات و مهارت کافی کارگران و کارکنان در این خصوص، زمینه ساز بروزحوادث و مشکلات عدیده ای می شود. 
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، ضمن بیان این مطلب که مشکلات و خسارت هایی که در زنجیره معدن بوجود می آید ناشی از ضعف آموزش است،اظهار داشت: باید با ارائه آموزش های لازم به کارگران  آنان را در شناخت خطرات و ریسک های احتمالی آگاه نمود.
نماینده، حفظ نیروی انسانی و توجه به بهداشت، ایمنی، تندرستی و پاکیزگی محیط  را از اهم موارد ایمنی مطرح کرد و آموزش های مهارتی را یک ضرورت اجتناب ناپذیر برشمرد و آن را در توسعه کلان کشورمهم ارزیابی کرد.
وی در پایان به وجود 54 نوع استاندارد آموزش شغل و شایستگی مربوط به بخش معدن در سازمان آموزش فنی و حرفه ای اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: از نظر علماء اقتصادی و صاحبنظران باید افراد صاحب صلاحیت و باتجربه و آموزش دیده نظارت دائم و کنترل و بازرسی عملیاتی را در معادن به عهده گیرند تا نیروی کار شاغل با کلیه خطرات درون و برون معادن آشنا شوند.
شایان ذکر است؛بازدید از معدن و عملیات انفجار، از دیگر برنامه های اجرا شده در این همایش بود.