اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : يکشنبه 10 تير 1397
کد 3617

حضور مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان در برنامه زنده تلویزیونی سحرلر

یعقوب نماینده ، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به منظور آشنایی و اطلاع شهروندان و هم استانی های عزیز، از عملکرد و توانمندی اداره کل و مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان با حضور در برنامه زنده تلویزیونی سحرلر به ارائه گزارش و تبیین برنامه های آموزشی این اداره کل پرداخت.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی، یعقوب نماینده، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی با حضور در برنامه زنده تلویزیونی سحرلر، ضمن تبیین انواع آموزشهای مهارتی در سطوح مختلف نظام آموزشی کشور، افزود: آموزشهای رسمی در کشور توسط وزارت آموزش و پرورش، دانشگاههای فنی و حرفه ای و مراکز علمی و کاربردی صورت می گیرد و بخش دیگر این آموزشها مربوط به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور که زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و آموزشهای مهارتی را ارائه می نمایند .
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی با بیان این موضوع که بحث های آموزش فنی و حرفه ای موضوعی است که کنار زندگی مردم جاری و ساری است افزود: این آموزش ها تنها مختص به کارگاهها و داخل فضای کلاس نیست، بلکه هر آموزه ای که توسط رسانه های مختلف، مساجد و منابر و .. انجام میگیرد در جهت اعتلاء و توانمند سازی انسان است و این نیز خود نمونه ای از ارائه آموزش های فنی و حرفه ای است که بخش حرفه ای در آن نمود بیشتری دارد.
وی با اشاره به این نکته که زمان و تغییرات تکنولوژی بسیار سریع اتفاق می افتد و انقلاب صنعتی 4 که مبتنی بر دیجیتالیزه و هوشمند سازی در امور است اذعان داشت: جامعه کنونی نیاز به حرفه ای شدن دارد و خوشبختانه آموزش های فنی و حرفه ای هم اکنون در متن و بطن جامعه حضور فعال دارد ولی مباحث فرهنگی و حرکت سخت بستر جامعه به سمت آموزش های فنی دلیل همپا نبودن نهاد های آموزشی با این تغییرات است، به طوری که تکنولوژی و فن آوری های روز دنیا در صنایع اجرا       نمی شود و صاحبان صنایع باید شناخت کافی از مدیریت در صنعت را داشته باشند.
نماینده با اشاره بر این موضوع که بالغ بر 4500 شغل در جامعه شناسایی شده ولی ظرفیت مراکز آموزشی در آموزش این رشته ها به 800 شغل هم نمی رسد گفت: مابقی این آموزش ها در بطن جامعه قرار دارد و طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی فرصت مناسبی برای استفاده از این فضاها برای تبدیل شدن هر کارگاه به یک محیط آموزشی است.
وی، در ادامه با اشاره به طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی، به تبیین و تشریح این طرح پرداخت و افزود: این طرح به عنوان یکی از روش های آموزش فنی و حرفه ای است که طی آن، مهارت و شایستگی های مورد نیاز در چارچوب استانداردهای آموزشی ، از مربی به مهارت آموز، به صورت هم زمان با فرآیند تولید محصول و ارائه خدمت انتقال می گردد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، با اشاره به پیشینه طرح فوق در سنوات گذشته در کشور افزود: طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی، در گذشته به نام طرح استاد-شاگردی مطرح بود و اقداماتی در این خصوص نیز صورت گرفته بود و هم اکنون نیز یکی از بهترین نظام های آموزشی مطرح و در دنیا مورد توجه قرار دارد و بعد از مدت 27 سال، دولت تدبیر و امید وتوسط مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و البته با پیشنهادی که از طرف استان آذربایجان شرقی شده بود این طرح در شورای عالی اشتغال و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به استان ها ابلاغ شد.
وی  با بیان این مطلب که: این طرح شامل کسانی است که حاضرند در صنوف و کارگاههای کوچک به عنوان شاگرد کار کنند افزود : البته صرفاً مهارت آموختگان در این طرح شاگردی نخواهند کرد، بلکه از بحث های آموزشی پیرامون محیط واقعی کار بهره مند خواهند بود تا بتوانند بعد از مدتی مطابق استانداردهای مهارت شغلی آموزش فنی و حرفه ای، یک کسب و کار را فرا بگیرند، یا در همان کارگاه کسب و کار اشتغال پیدا کنند یا خودشان به صورت مستقل وارد بازار کار شوند.
نماینده خاطر نشان ساخت: خوشبختانه ، طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی یکی از طرح هایی بوده که در استان های مختلف شروع شده و خوب پیش می رود و ان شاالله اثرات آن را در آینده خواهیم دید.
وی اظهار داشت: در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی نیز این طرح بصورت نمونه در سطح کشور با همکاری اتاق اصناف، اتحادیه ها و خود کسبه و واحدهای کسب و کار اجرا می شود که امیدواریم با اجرای آن بتوان گام بزرگی در حل مشکل اشتغال جامعه جوان کشور برداشت.
نماینده از اهداف این طرح به کسب تجربه و آشنایی با محیط کسب و کار واقعی و آماده سازی مهارت آموز برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی، حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی خصوصاٌ در صنایع دستی، کمک به بنگاههای فعال به منظور شناسایی و جذب نیروی کار مستعد و توانمند، کاهش هزینه های جذب و بکارگیری نیروی فاقد مهارت و استفاده ازظرفیت ها و توان آموزش در واحدهای کسب و کار و بنگاههای اقتصادی اشاره کرد و گفت ، این طرح می تواند در ایجاد، حفظ و ثبات فرصت های شغلی و احیای مشاغل کهن و انتقال سینه به سینه آن به نسل جدید کمک شایانی کند.
وی خاطر نشان ساخت: جوانان بالای 15 سال و علاقمند به شرکت در این طرح میتوانند با مراجعه به مراکز آموزش فنی و حرفه ای در سطح استان، واحدهای کاریابی و حتی ادارات کار در طرح ثبت نام کنند و ضمن برخورداری از مزایای این طرح، پس از شرکت در آزمون و قبولی، مدرک بین المللی مهارت را از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور دریافت نمایند.
نماینده، با بیان این نکته که نقش واحدهای کسب و کار، صاحبان صنوف و کسبه استان در پیشبرد و اجرای این طرح بسیار حائز اهمیت است عنوان کرد: واحدهای کسب و کار، صاحبان صنوف و کسبه محترم نیز میتوانند در صورت پذیرش شاگرد از معافیت بیمه ای آن نیز برخوردار شوند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان در پایان گفت: در این طرح دستگاههای اجرایی مانند تأمین اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کمیته امداد، اداره کل زندان، ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، صدا و سیما، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، واحد های کاریابی، بنیاد شهید، دفتر جذب حمایت از سرمایه گذاری استانداری، اداره کل امور بانوان استانداری، اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری همکاری دارند.