اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : دوشنبه 1 مرداد 1397
کد 3636

در دومین روز از هفته ملی مهارت:

استاندار آذربایجان شرقی: آموزش مهارت های فنی و حرفه ای، تنها راه ورود به بازار اشتغال است

نشست صمیمی استاندار محترم آذربایجان شرقی در دومین روز از هفنه ملی مهارت با حضور مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، روسای دانشگاه علمی- کاربردی، دانشگاه فنی و حرفه ای، جهاد دانشگاهی و مدیر سامانه آموزش های مجازی ( ایلپ) نماینده شرکت نپا، جمعی ازکارکنان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان و مدال آوران مسابقات ملی مهارت در محل سالن اجتماعات اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، مجید خدابخش، استاندار آذربایجان شرقی ضمن تبریک هفته ملی مهارت و طرح سوالی مبنی بر اینکه ما باید برای این سوال که اشتغال جوانان ما به چه شکل و شمایلی محقق شدنی است، گفت: با نظر به هزینه کرد سالانه ای 460  میلیارد تومانی دولت برای بخش آموزش استان و آموزش 70 هزار نفری د بخش آموزش های فنی و حرفه ای استان و آشنا سازی آنان در چگونگی ورود به بازارکار، باید پاسخی برای این سوال بیابیم که ما واقعا" برای تحقق اشتغال جوانان چه شکل و شمایلی را طراحی کنیم.
وی روش های موجود در حوزه اشتغال را نیازمند اصلاح و تقویت دانست و گفت: تامل و مرور بر چگونگی ایجاد دانشگاههای پیام نور که مبتنی بر آموزش مکاتبه ای بود و برای کارمندان ارائه می شد در کنار دانشگاه های آزاد اسلامی توجه بیش از پیش به آموزش های فنی و حرفه ای  و لزوم کسب و کار بیانگر اهمیت آموزش و جایگاه آن است.
خدابخش درهمین راستا، با تکیه برمقایسه شرایط استخدام نیروی کار پیشین دستگاه های دولتی با وضعیت فعلی شان، ادامه داد : " زمانی در شهرها کارگر ساده یافت نمی شد و از روستاها دعوت به کار می کردند و استخدام های مورد نیاز و درخواستی نیز، شرایط و ضوابط خاص آن شغل را داشتند و با وجود برخورداری از شرایط لازم و کافی، از آموزش های داخلی آن مجموعه نیز برخوردار می شدند و برای آن کار، تربیت می شدند و این گونه نبود که برای یک مجموعه با ظرفیت نیروی انسانی پنج هزار نفری،13 هزار نفر نیرو جذب کنند."
 
وی با تاکید براینکه دنیای امروزی در حال تغییر و تحول بوده و اوضاع و احوال به شکلی دیگر تغییر یافته است، متذکر شد: در شرایط کنونی برای ایجاد شغل در جامعه و اداره آن، نیازمند مهارت هستیم. یعنی در کنارآموزش ها، مهارتهای نرم چون؛ نحوه رفتار، برخوردار با مشتری وحفظ بازارکار ومشتریان نیز، آموزش داده شود .
استاندار با تکیه بر مسایل ریز و جزئی و بسیار ظریف و بیان اینکه چکّه کردن یا نشست آب ساختمان های ساخته شده  بعد از سه ، چهار ماه و دیگر موارد جزئی، نشان از ضعف آموزش های ما دارند، ادامه داد: در دنیای کنونی، 70 درصد اشتغال های موجود، در حوزه خدمات است و در این حوزه، واقعا" جای کار است و باید متوجه درآمد حاصل از حوزه های خدمات و هنر باشیم .
خدابخش در پایان با تاکید بر اینکه رویدادهای ما، نیازمند آموزش است، تصریح نمود: در حوزه اشتغال با رویکرد آموزشی با کمال میل از تربیت، آموزش نیروهای انسانی ماهر و ایجاد شغل جوانان و بستر سازی در این حوزه ها استقبال می کنیم.
در حاشیه این نشست، استاندار محترم از کارگاههای آموزش فنی وحرفه ای اتومکانیک، cnc ، گل و گیاه و برق آموزش فنی وحرفه ای  شماره یک تبریزبازدید بعمل آورد .

 
 







در این نشست، از مدال آوران مرحله کشوری هجدهمین دوره مسابقات ملی مهارت با اهداء لوحی تجلیل شد.