اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : جمعه 5 مرداد 1397
کد 3642

در پنجمین روز از هفته ملی مهارت توسط مدیرکل عنوان شد:

۹۳ درصد بیکارهای استان به خاطر فقدان مهارت توسط جوانان است به طوریکه شاید مدرک تحصیلی در دست داشته باشند ولی مهارتی ندارند.

یعقوب نماینده امروز در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی و سیاسی جمعه تبریز در مصلای اعظم امام خمینی(ره) با اشاره به هفته مهارت از 31 تیر تا 6 مردادماه اظهار کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای برای ایجاد مهارت و تخصص در مباحث فنی، افزایش مهارت تمام شاغلان و توانمندسازی آحاد جامعه تشکیل شده است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، یعقوب نماینده در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی و سیاسی جمعه تبریز در مصلای اعظم امام خمینی(ره) با اشاره به هفته مهارت از31 تیر تا ششم مردادماه اظهار کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای برای ایجاد مهارت و تخصص در مباحث فنی، افزایش مهارت تمام شاغلان و توانمندسازی آحاد جامعه تشکیل شده است.

 
وی افزود: در شرایطی ششم مردادماه روز مهارت و کارآفرینی را گرامی می‌داریم که جامعه بیشتر از هر زمان نیازمند این امر است.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه برای افزایش درآمد، همه نیاز به مهارت‌آموزی دارند، گفت: مهارت‌آموزی هنر تبدیل دانستن به توانستن است چراکه انسان با دانستن به جایی نمی‌رسد بلکه باید آن را به مهارت تبدیل کند.
وی خاطرنشان کرد: باید نیروی کار نیمه ماهر، ماهر و متخصص در جامعه باشد و می‌توان گفت که امروزه سواد و دانش آموختن فقط به کلاس درس مرتبط نیست بلکه ما در سازمان در تمام سنین آماده ارائه خدمات هستیم.
نماینده ادامه داد: انسان بدون یادگیری موفق نمی‌شود و اگر در جاهایی از مملکت لنگ مانده‌ایم، به خاطر ضعف آموزشی است، از این‌رو در تمام شغل‌ها باید تلاش کرد تا یاد گرفت و آن آموزش‌ها را به کار بست.
وی با بیان اینکه مراکز آموزش و فنی حرفه‌ای به راحتی در دسترس شهروندان گذاشته شده و ارائه خدمات می‌دهد، تصریح کرد: ما در تمامی شغل‌ها نیاز به فن و حرفه داریم ولی در کنار آن باید شایستگی نیز باشد به عبارت دیگر باید مشارکت در کار تیمی، نگهداشتن مشتری، مستندسازی از کار، آگاهی از کارآفرینی و غیره باشد که همه این ابعاد در مراکز فنی‌ و حرفه‌ای وجود دارد.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان با تاکید به اینکه در تمام شهرهای آذربایجان‌شرقی مراکز فنی و حرفه‌ای وجود دارد، توضیح داد: ۲۳ مرکز فعال و ۵۵۰ آموزش فنی و حرفه‌ای آزاد در استان وجود دارد و علاوه بر این مراکز فضاهای دیگری از جمله درپادگان‌ها ایجاد شده که تمام آموزش فنی و حرفه‌ای در اکثر پادگان ها‌ خدمات ارائه می‌شود.
وی ادامه داد: ۹۳ درصد بیکارهای استان به خاطر فقدان مهارت جوانان است به طوریکه  شاید مدرک تحصیلی در دست داشته باشند ولی مهارتی ندارند.
نماینده خاطرنشان کرد: برای گسترش خدمات فنی و حرفه‌ای آموزش در زندان‌ها، مراکز صنعتی و کارخانه‌ها، مرزنشینان، روستائیان، دانشجویان و دانش‌آموزان نیز از جمله برنامه‌های آموزش  فنی و حرفه‌ای استان است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان در بخش دیگری از سخنانش به طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی  اشاره کرد و افزود: طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی یکی از برنامه‌های اشتغالزایی دولت در قالب طرح کارانه اشتغال جوانان (کاج) است که با رویکرد ایجاد بسترهای اشتغال مولد و پایدار و همچنین تثبیت اشتغال، فرصت‌های موجود در جامعه برای توسعه آموزش‌های مهارتی و اجتماعی کردن آموزش های فنی و حرفه ای از طرف شورای عالی اشتغال تصویب و ابلاغ شده است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، با اشاره به پیشینه طرح فوق در سنوات گذشته در کشور افزود: طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی، در گذشته به نام طرح استاد-شاگردی مطرح بود و اقداماتی در این خصوص نیز صورت گرفته بود و هم اکنون نیز یکی از بهترین نظام های آموزشی مطرح و در دنیا مورد توجه قرار دارد و بعد از مدت 27 سال، دولت تدبیر و امید وتوسط مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و البته با پیشنهادی که از طرف استان آذربایجان شرقی شده بود این طرح در شورای عالی اشتغال و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به استان ها ابلاغ شد.
وی  با بیان این مطلب که: این طرح شامل کسانی است که حاضرند در صنوف و کارگاههای کوچک به عنوان شاگرد کار کنند افزود : البته صرفاً مهارت آموختگان در این طرح شاگردی نخواهند کرد، بلکه از بحث های آموزشی پیرامون محیط واقعی کار بهره مند خواهند بود تا بتوانند بعد از مدتی مطابق استانداردهای مهارت شغلی آموزش فنی و حرفه ای، یک کسب و کار را فرا بگیرند، یا در همان کارگاه کسب و کار اشتغال پیدا کنند یا خودشان به صورت مستقل وارد بازار کار شوند.
نماینده از اهداف این طرح به کسب تجربه و آشنایی با محیط کسب و کار واقعی و آماده سازی مهارت آموز برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی، حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی خصوصاٌ در صنایع دستی، کمک به بنگاههای فعال به منظور شناسایی و جذب نیروی کار مستعد و توانمند، کاهش هزینه های جذب و بکارگیری نیروی فاقد مهارت و استفاده ازظرفیت ها و توان آموزش در واحدهای کسب و کار و بنگاههای اقتصادی اشاره کرد و گفت ، این طرح می تواند در ایجاد، حفظ و ثبات فرصت های شغلی و احیای مشاغل کهن و انتقال سینه به سینه آن به نسل جدید کمک شایانی کند.
وی خاطر نشان ساخت: جوانان بالای 15 سال و علاقمند به شرکت در این طرح میتوانند با مراجعه به مراکز آموزش فنی و حرفه ای در سطح استان، واحدهای کاریابی و حتی ادارات کار در طرح ثبت نام کنند و ضمن برخورداری از مزایای این طرح، پس از شرکت در آزمون و قبولی، مدرک بین المللی مهارت را از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور دریافت نمایند.