اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : دوشنبه 8 مرداد 1397
کد 3648

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: برای بازیابی مفهوم مهارت نیازمند تغییرات فرهنگی هستیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر ضرورت مهارت‌آموزی، همراه کردن 55 میلیارد ساعت کار در کشور را با روحیه و مهارت ارزش‌آفرین توصیف کرد و گفت: امروز نیاز به امید و روحیه ملی داریم.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر علی ربیعی در مراسم اختتامیه هجدهمین مسابقات ملی مهارت که پیش از ظهر امروز در وزارت تعاون، کار ور فاه اجتماعی برگزار شد، با تاکید بر این مطلب اظهار کرد: به عنوان کسی که سال‌ها در بخش‌های مختلف مسئولیت داشته باید بگویم که برای اینکه بچه‌های ما در آینده چطور زندگی می‌کنند کمتر سیاست و برنامه داشته‌ایم و از طرفی برنامه‌ریزی برای نسلی که در آینده سربلند می‌کند باید از مسائل مهم باشد.
وی ادامه داد: اینکه نسل‌های بعدی ما چگونه زندگی می‌کنند و چگونه می‌توانند جامعه‌ای پرتلاش داشته باشند و سرافراز از هویت ملی، دین و سرنوشت خود دفاع کنند یک مسأله مهم است.
به اعتقاد وی، مسابقه ملی مهارت فقط مهارت‌های فنی نیست بلکه مفهومی است که همه باید آماده باشیم تا در دنیای آینده جایگاه خود را پیدا کنیم و به جلو برویم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه انسان‌ها عامل مهم و نقش بنیادین و تعیین‌کننده در جامعه دارند، گفت: ما 23 میلیون نیروی کار در کشور داریم که اگر در هشت ساعت و 30 روز کاری در ماه ضرب کنیم و نتیجه را در 10 ماه یعنی یک سال منهای تعطیلات کنیم بیش از 55 میلیارد ساعت به دست می‌آید که این ثروت یک جامعه است.
ربیعی معتقد است این 55 میلیارد ساعت با داشتن روحیه و دانش ارزش محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: همین مقدار ساعت کاری که مطرح شد اگر بی‌روحیه باشند هیچ چیز را نمی‌توانند به جلو ببرند بلکه نهایتاً می‌توانند وضع موجود را حفظ کنند لذا ارزشی که از آن یاد شد باید برمبنای روحیه باشد تا تحولات شگفت‌انگیز ایجاد کند.
ربیعی تأکید کرد: باید جامعه را رشد دهیم و در دنیایی که ملل مختلف به دنبال پیشی گرفتن از هم هستند باید روحیه‌مان را افزایش دهیم تا عقب نمانیم.
وی با تأکید بر اینکه نیازمند افرادی با دانش کافی برای کار هستیم، گفت: صرف دانش بدون مهارت ارزش افزوده ایجاد نمی‌کند و ثروت ملی 55 میلیاردی که از آن یاد کردیم با مهارت می‌تواند ثروت ملی باشد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  با تأکید بر اینکه در دو حوزه عرضه و تقاضای مهارت باید اقدامات بیشتری صورت بگیرد، گفت: در سمت عرضه و در سیستم‌های رسمی تولید دانش رابطه بین آکادمیسین و نیاز جامعه درست نیست و حتی تولید آکادمیسین در برخی موارد نداریم و در تولید تکنسین هم مشکلاتی وجود دارد .
وی به تجربه آلمان بعد از جام جهانی، لهستان و کشورهای آسیای جنوب شرقی اشاره کرد که تکنسین‌ها نقش مهمی در ساختن کشورشان داشتند، گفت: متأسفانه ما در هر جمعی پر از تئوریسین هستیم و همه در هر موردی اظهارنظر می‌کنند و کسی نیست که بگوید در مسأله‌ای چیزی را بلد نیست.
ربیعی بر قدرتمند کردن سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و اختصاص منابع مالی متناسب تاکید و اظهارکرد: اتصال سازمان‌های حوزه مهارتی مساله ای مهم است که با شکل‌گیری شورای عالی مهارت به ریاست معاون اول و دبیری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مشکلات کاسته خواهد شد.
وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه باید درصدی از GDP کشور را به تربیت تکنسین اختصاص دهیم، گفت: بخشی از هزینه رشد را باید به مهارت اختصاص دهیم و در این عرصه نیاز به همسو شدن بیشتر سازمان‌های مرتبط داریم و با درک این مشکل سعی می‌کنیم در سال 1397 با تشکیل شورای عالی مهارت واحدهای کارآموزی را جنبه جدی‌تری ببخشیم تا از حالت زنگ تفریح بیرون بیاید.
ربیعی تقاضای مهارت را از دیگر مسائلی دانست که باید بر روی آن کار کرد و در ادامه افزود: متأسفانه با صنعتی و مدرن شدن مفهوم استخدام جای خود را با شغل عوض کرد و در مسیر مهارت ما دچار نوعی اشتباه شدیم. در این عرصه نیز نیازمند تغییرات فرهنگی برای بازیابی مفهوم مهارت هستیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  ادامه داد: باید علاوه بر گروه‌های هدف و زنان سرپرست خانوار، معتادان نیازمند بازیابی و غیره سراغ مدرسه‌ها برویم و مهارت‌آموزی را با برنامه‌های مشترکی که با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم داریم را جدی‌تر دنبال کنیم.
 
ربیعی معتقد است که در این زمینه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای هم در شیوه و هم در موضوع مهارت‌‌آموزی باید انعطاف بیشتری داشته باشد.
وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی همچنین با اشاره به اینکه در بحث وام روستایی با روستاییان کم مهارت و بی‌مهارت مواجه ایم، گفت: مهارت فقط در عرصه آموزش نیست بلکه مهارت در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز معنا می‌یابد و مهارت آموخته از اعتماد به نفس برخوردار می‌شود و آثار اجتماعی و فرهنگی نیز به دنبال دارد.
وی با بیان اینکه مهارت با تحصیل متفاوت است، گفت: مهارت سواد انجام کار است.
ربیعی در پایان با اشاره به پدیده خیرین مهارت نیز گفت: خیرین مهارت می‌توانند علاوه بر ساخت مراکز و تأمین تجهیزات، مهارت‌آموز نیز بپذیرند اما اگر کسی اعلام کند به عنوان خیریه در کسب و کار خود مهارت‌آموز می‌پذیرد نیز او را خَیِر مهارت معرفی می‌کنیم.