اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : پنجشنبه 18 مرداد 1397
کد 3663

در آئین افتتاح" طرح توان افزایی زنان در مسیر کسب و کار و کارآفرینی " عنوان شد:

یعقوب نماینده: کارآفرینی از مسیر مهارت آموزی می گذرد.

یعقوب نماینده، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی با حضور در آئین افتتاح " طرح توان افزایی زنان در مسیر کسب و کار و کارآفرینی "، که در محل دانشگاه فرهنگیان فاطمه زهرا (س ) برگزار شد به عنوان سخنران ویژه حضور یافت
یعقوب نماینده، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی با حضور در آئین افتتاح " طرح توان افزایی زنان در مسیر کسب و کار و کارآفرینی "، که در محل دانشگاه فرهنگیان فاطمه زهرا (س ) برگزار شد به عنوان سخنران ویژه حضور یافت.
به گزارش روابط عمومی ادراه کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، یعقوب نماینده، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی با حضور در آئین افتتاح " طرح توان افزایی زنان در مسیر کسب و کار و کارآفرینی " ضمن ابراز خرسندی از حضور تشکل بنیاد توسعه کارآفرینی در استان، گفت: بحث کارآفرینی، بحث بسیار وسیع و توسعه یافته ای است و امروزه دنیا با شدت هرچه تمامتر به این سمت حرکت می کند و لاجرم، کارآفرینی از مسیر مهارت آموزی می گذرد.
وی در ادامه افزود:امروزه، اقتصاد های مدیریت شده جای خود را به اقتصادهای کارآفرینانه داده اند.
نماینده ادامه داد: لازمه توسعه هر کشوری کارآفرینی است و آموزش مهارت های کسب و کار برای افراد شاغل و علاقمند ورود به این حوزه ها لازم و ضروری است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، خاطر نشان ساخت: امروزه کارآفرینی مسیر میان بر توسعه اقتصادی هر کشور شده است و کشورهای توسعه یافته فنی بیشتر از کشورهای معمول از این موضوع استفاده می کنند؛ چراکه موتور محرکه هر اقتصادی، بحث کارآفرینی و ایجاد کسب و کارهای نو است .
نماینده اظهار داشت: واقعیت دنیای امروز بر این است که باید افراد کارآفرین با استعداد را شناسایی کرد تا با ارائه آموزش های فنی و مهارتی روز دنیا، برای ورود به دنیای کسب و کار هدایت نمود.
وی تصریح نمود: فرد کارآفرین ناگزیر از آموختن مهارت های روز دنیاست. چراکه دنیا، دنیای تغییر است و عمر تکنولوژی ها در بعضی از رشته ها به چهار ساعت رسیده است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی، نقش آموزش و به روز کردن اطلاعات را در حوزه کسب و کار و کارآفرینی مهم و حیاتی برشمرد و افزود: اگر فردی در این حوزه قدم گذاشته باید خود را با آموزشهای روز دنیا مسلح نماید تا بتواند ادامه مسیر بدهد.
یعقوب نماینده با اشاره به نقش و کارکرد بنیاد توسعه کارآفرینی بانوان و جوانان گفت: این بنیاد در بین تشکل های مختلفی که تاسیس شده اند جزو موفق ترین بنیاد هاست و در این میان، برگزاری کارگاههای آموزشی در قالب " طرح مسیر کسب و کار من " فرصتی است برای استان ما که بتوانیم به برکت حضور این عزیزان به مهارت ها و آخرین قوانینی که در حوزه کسب و کار ها ایجاد شده است دسترسی پیدا کرده و آگاهی های لازم را به دست آوریم.
وی اظهار داشت: یک فرد کارآفرین باید چهار مهارت عمده از جمله؛ مهارت های عمومی، مهارت های کسب و کار، مهارت های رهبری و مهارت های تخصصی رشته مورد فعالیت را داشته باشد.
نماینده با اشاره به وجود تحریم های دنیای استکبار، از جمله راههای برون رفت از مشکلات عدیده جامعه و جوانان را، استفاده از روش های کارآفرینانه دانست که با حضور افراد کارآفرین با روحیه سخت کوشی و فرصت شناس بودن با دقت و درایت کارها را پیش ببریم تا تهدیدها را به فرصتی بزرگ تبدیل نماییم.
یعقوب نماینده، از اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی به عنوان یک نهاد آموزشی که متولی ارائه آموزش های مهارتی است نام برد و افزود: این اداره کل، یکی از رسته هایی که پیگیری می کند و سعی دارد تا آن را در جامعه توسعه دهد بحث مهارت در کارآفرینی و ایجاد کسب و کار است و آموزش فنی و حرفه ای به جهت برخورداری از طیف وسیعی از کارآموزانی که استعداد کارآفرینی دارند وارد موضوعات کارآفرینی شده است .
وی همچنین به طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی اشاره کرد و افزود: این نوع آموزش، از جمله بهترین آموزشها در دنیاست و در کشور آلمان نیز که مقتدر ترین کشور در بحث آموزش های مهارتی است به روش آموزش دوآل که به نوعی شبیه استاد – شاگردی در کشور ماست، آموزشهای لازم را ارائه می نمایند به صورتی که فراگیران سه رو از هفته را در محیط کار واقعی حضور می یابند و تئوری ها را به عمل تبدیل می کنند و ما هم امیدواریم که بتوانیم چنین فضایی را در کشور عملی نماییم.
نماینده در پایان به وجود خلاء مهارتی در دنیای امروز اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: متولیان آموزش کشور و شرکاء اجتماعی باید دست در دست هم دهیم تا با ارائه آموزش ها و مهارت های مورد نیار بازار کار، زمینه های ایجاد اشتغال جوانان را فراهم نماییم .
 وی همچنین آمادگی این اداره کل را در راستای همکاری با کارآفرینانی که  دارای ایده و طرحی که حرفی برای گفتن دارد، اعلام نمود.