اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : شنبه 10 شهريور 1397
کد 3695

برای نخستین بار در کشور:

اولین مرکز آموزش آشپزی صنعتی ایران در تبریز افتتاح شد

اولین مرکز آموزش آشپزی صنعتی ایران با حضور مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری استان،دبیر انجمن صنایع غذایی استان در محل مرکز آموزش فنی و حرفه ای شماره سه تبریز برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، مراسم افتتاحیه اولین مرکز آموزش آشپزی صنعتی ایران با حضور یعقوب نماینده، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، حمید هاشم زاده، مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری استان، دکتر جعفری، دبیر انجمن صنایع غذایی استان در محل مرکز آموزش فنی و حرفه ای شماره سه تبریز برگزار گردید.
 
 
 
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی در این مراسم با تاکید به اینکه صنعت غذایی قدرتمندترین صنعت در بین سایر صنایعی است که در اختیار بخش خصوصی است، افزود: صنعت غذایی کشور خصوصی ترین صنعت اقتصادی کشور است. یعنی اگر 80 درصد اقتصادمان در دست دولت باشد 99 درصد صنعت غذایی در دست بخش خصوصی است.
یعقوب نماینده خاطر نشان ساخت: این صنعت به دو بخش تقسیم می شود که بخشی به آشپزی و صنایع غذایی معمول است  و بخشی به صنایع غذایی صنعتی مربوط می شود که شامل تمام کارخانجات و صنایعی که در بخش غذایی فعال هستند و در این مورد تولیدات دارند، می شود.
وی با بیان اینکه آموزش صنعتی آشپزی که با حمیت و غیرت بانوی آذربایجانی به صورت منسجم و برای اولین بار در کشور در تبریز رقم خورد، منحصر به فرد و بی نظیر است، اظهار داشت : مدیر این مجموعه به دنبال سود اقتصادی نیست و با ده سال سابقه کار در حوزه هنرهای آشپزی ثابت کرده اند که فردی دانش محور و فعال اجتماعی می باشند.
وی با اشاره به اینکه آموزش آشپزی در سالهای گذشته صرفا برای بانوان بود ولی با پیگیری های سرکار خانم فاطمه دادجوی، مدیر این آموزشگاه و با تغییراتی که در استانداردها انجام دادند امکان ارائه آموزش آشپزی برای آقابان نیز توسط ایشان در تبریزفراهم شد.
 مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی افزود: در سال جاری و در همین راستا، دو نفر از جوانان استان که شش ماه توسط ایشان آموزش دیده بودند موفق به کسب دیپلم افتخار درهجدهمین المپیاد ملی مهارت در بخش آشپزی و شیرینی پزی شدند و برگی زرین  دیگر از فعالیتهای خانم  دادجوی رقم خورد.
نماینده با تاکید به اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در توسعه آموزشگاههای فنی و حرفه ای نقش مدیریت، بسترسازی و حمایت را دارد، افزود:  در راستای همین سیاست، 44 بخش خصوصی به صورت شخصیت حقیقی  و حقوقی با آموزش فنی و حرفه ای استان همکاری دارند و در حال حاضر 10 بخش  خصوصی در همین ساختمان فعالیت می کنند.
وی با تاکید بر اینکه هرکسی ایده ای داشته باشد حمایت می کنیم، گفت: ما این افراد را به شرکای اجتماعی خود وصل کرده و با یک هم افزایی برای توسعه مهارتها در تمامی حوزه ها توسعه می دهیم.

 
مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با تاکید به اینکه اگر اقتصاد، دولتی باشد محکوم به ضعف و نابودی است، گفت: اقتصاد باید به بخش خصوصی واگذار شود تا شکوفایی های خود را نشان دهد و در سایه این اقتصاد، می توانیم امیدوار باشیم که اشتغال پایدار نیز به وجود می آید.
هلاشم زاده با اشاره به اینکه بزرگترین دغدغه دولت در حال حاضر بحث اشتغال است، افزود: طرح هایی که در جهت ایجاد اشتغال و تثبیت اشتغال وجود دارد، منوط به حضور بخش خصوصی است و دولت نیز با ایجاد بستر، سیاستگذاری صحیح و حمایت از بخش خصوصی می تواند موثر باشد .
وی تاکید کرد: ما تا زمانیکه دچار بروکراسی های اداری چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی در این فضای سنگین کسب و کارشویم اتفاق خاصی رقم نخواهد خورد.

 
دبیر انجمن صنایع غذایی استان آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه در کشور ما صنعت غذایی جایگاه ویژه ای دارد افزود: استانهای تهران و آذربایجان شرقی و خراسان رضوی، قطب صنایع غذایی کشور می باشند و در این استانها صنایع غذایی رونق فراوانی دارد.
دکتر جعفری با تاکید به اینکه ما در صنعت نیازمند فارغ التحصیلان عملگرا هستیم افزود: یکی از دغدغه های اصلی ما داشتن فارغ التحصیلانی با مدارک عالی که در بخش مهارتی و عملی توانمند نیستند، می باشد.
وی افزود: ما نیازمند افراد دانا و توانمند هستیم که در کنار دانش و دانایی، توانایی و مهارتهای لازم را نیز داشته باشند که رسالت سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور نیز در همین راستا می باشد .
دبیر انجمن صنایع غذایی استان آذربایجان شرقی، در پایان سخنان خود تصریح نمود: برای اشتغال فارغ التحصیلان این مرکز و همکاری های صنعتی و نمایشگاهی حمایتهای لازم را انجام خواهند داد .
گفتنی است این مرکز توسط  سرکار خانم فاطمه دادجوی مدیر آموزشگاه صنایع غذایی گلها، با هزینه ای بالغ بر 10 میلیارد ریال درمحل مرکز آموزش فنی وحرفه ای شماره 3 تبریز راه اندازی شد و آماده ارائه خدمات به دوستداران این رشته خواهد بود.
در پایان این مراسم از کارگاههای آموزشی این مرکز بازدید بعمل آمد.