اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : دوشنبه 21 آبان 1397
کد 3754

فرماندار شبستر:

طرح کارورزی راهکار برون رفت از وضعیت بیکاری فارغ‌التحصیلان است.

فرماندار شبستر راه حل رفع بیکاری در میان جوانان تحصیل‌کرده را حرکت به سوی مهارت‌آموزی و توصیه آنان به استفاده از مزایای طرح کارورزی دانست.
فرماندار شبستر راه حل رفع بیکاری در میان جوانان تحصیل‌کرده را حرکت به سوی مهارت‌آموزی و توصیه آنان به استفاده از مزایای طرح کارورزی دانست.
به گزارش  روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی و به نقل از خبرگزاری فارس از شبستر، حسن مستفید ، فرماندار شبستر در نشست کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری این شهرستان با اشاره به اهمیت موضوع اشتغال در سطح کشور اظهار داشت: شهرستان شبستر با دارا بودن ظرفیت‌های بالقوه، توان بالایی برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در منطقه را  دارد.
فرماندارشبستر، پیگیری مصوبات کارگروه اشتغال در شهرستان را یکی از اهداف این کارگروه عنوان و خاطرنشان کرد: بررسی آمار اشتغال ایجاد شده دستگاه‌های مختلف در شهرستان و مقایسه با درصد تعهد آن دستگاه، رفع موانع و مشکلات موجود برای تحقق میزان تعهد پرداخت تسهیلات و روان‌سازی آن  از مهم‌ترین مواردی است که دستگاه‌های اجرایی باید در اولویت خود قرار دهند.
رئیس کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان شبستر راه حل رفع بیکاری در میان جوانان تحصیل کرده را حرکت به سوی مهارت‌آموزی و توصیه آنان به استفاده از مزایای طرح کارورزی دانست و گفت: دولت، مزایا و تسهیلات گوناگونی را در راستای اشتغال‌زایی پیش‌بینی کرده است که می‌توان به تسهیلات مشاغل خانگی، طرح کارورزی، فراگیر و روستایی و مشوق‌های کارفرمایی اشاره کرد.
فرماندار شبستر، جذب این تسهیلات را برای رونق اشتغال در شهرها و روستاها بسیار ضروری ذکر کرد و افزود: تهیه بانک اطلاعاتی از افراد جویای کار برای ثبت‌نام در طرح کارورزی و استعدادیابی هر منطقه و حرکت به سمت استفاده از ظرفیت‌های داخلی در افزایش اشتغال نقش مهمی دارد.
جلیل روحانی‌مجد، رئیس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی در این نشست با مثبت ارزیابی کردن فضای کسب و کار و کارهای صورت گرفته در این خصوص، تصریح کرد: با اقدامات و پیشنهادهای خوبی که در کارگروه‌های مختلف از جمله اشتغال و تسهیل برای بهبود کسب و کار انجام گرفته، وضعیت بهتری  به‌وجود آمده، که ادامه این روند نیازمند همدلی و همراهی تمام دستگاه‌های اجرایی است.
جلیل روحانی مجد، طرح‌های تکاپو، مشاغل خانگی، کارورزی و مشوق‌های بیمه کارفرمایی را چهار عامل و متوازن برای ایجاد اشتغال عنوان کرد و یادآور شد: بدون هماهنگی در بین این چهار طرح، تحقق امر اشتغال و تثبیت آن غیر ممکن است و باید بین اجرای این طرح‌ها هماهنگی لازم وجود داشته باشد تا موضوع تحقق یابد.
وی با بیان اینکه الزام به ثبت اطلاعات در سامانه کارا از الزاماتی بود که باید انجام می‌گرفت، یادآور شد: بر اساس دستورالعمل نظارت، طرح‌های درخواستی حتما، باید، ثبت سامانه شود همچنین بعد از هر جلسه طرح‌های جلسه قبل مورد پایش قرار ‌گیرد.
رئیس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار، در بخشی از سخنان خود به طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی اشاره کرد و افزود: این طرح به منظور ایجاد زمینه‌های لازم برای به‌‌کارگیری نیروهای تحصیل‌کرده با هدف مهارت‌آموزی و هدایت آنها به سمت بازار کار در دستور کار وزارت قرار گرفته است.
 وی اظهار داشت: بر اساس این طرح، واحدهای پذیرنده همکاری لازم به انعقاد قرارداد با کارورز را به عمل آورند و کلیه کارورزان طی دوره کارورزی توسط وزارت کار تحت پوشش بیمه حوادث قرار می‌گیرند. در نهایت به منظور سنجش مهارت کارورزی، مجری طرح موظف است پیش‌بینی لازم برای آزمون کسب مهارت فرد را در پایان دوره از طریق مراکز فنی و حرفه‌ای مرتبط با فعالیت واحد پذیرنده فراهم کند
روحانی مجد تصریح کرد: این طرح فرصتی قابل توجه برای کارگاه‌های تولیدی و اصناف است تا از مزایایی که دولت در قبال جذب دانش آموختگان دانشگاهی بیکار برای آنها در نظر گرفته بهره‌مند شوند.
این مقام مسوول با توصیف اینکه شبستر نیز جزو پنج شهرستان صنعتی استان که دارای بیشترین واحد تولیدی و صنعتی هستند، ابراز داشت: شهرستان‌های تبریز، شبستر، آذرشهر، اسکو و بستان‌آباد به علت تعدد واحدهای تولیدی جزو شهرستان‌های پیشرو در این طرح پیش‌بینی شده و انتظار می‌رود، شهرستان شبستر در تحقق سهمیه ابلاغی به تعداد 384 نفر در سال‌جاری با برش دستگاهی که به آنها اعلام شده تلاش کنند، از این رو  با توجه به معافیت‌های بیمه‌ای که در این طرح در نظر گرفته شده، بخش‌های تولیدی و کارگاهی و اصناف می‌توانند با بهره‌مندی از مزایای این طرح، در جذب نیروی کار گام بردارند.