اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : پنجشنبه 10 آبان 1397
کد 3758

نماینده مردم کلیبر، خدا آفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی :

حلقه مفقوده میان آموزش علمی و تئوری و صنعت کشور در دوره های آموزش فنی و حرفه ای نهفته است

جلسه بررسی مسایل و رسیدگی به مشکلات فنی و حرفه ای و رفع موانع مراکز آموزشی در خدا آفرین با حضور نماینده مردم منطقه در مجلس 'مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی و معاون فرماندار به ریاست فرماندار این شهرستان برگزارشد .
جلسه بررسی مسایل و رسیدگی به مشکلات فنی و حرفه ای و رفع موانع مراکز آموزشی در خدا آفرین با حضور نماینده مردم منطقه در مجلس 'مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی و معاون فرماندار به ریاست فرماندار این شهرستان برگزارشد .
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی و به نقل از روابط عمومی فرمانداری خداآفرین 'مهندس اسدپور در جلسه بررسی مسایل و رسیدگی به مشکلات فنی و حرفه ای شهرستان با تاکید بر نقش ارزنده آموزش های فنی و حرفه ای در ایجاد فرصت های جدید اشتغال ' آموزش های مهارتی و متناسب با نیاز و ظرفیت شهرستان از جمله در رشته های کشاورزی وگردشگری و خیاطی و گلدوزی برای بانوان، بسترساز ایجاد اشتغال پایدار برای افراد جویای کار و در نتیجه کاهش نرخ بیکاری جوانان و بهبود  وضعیت معیشت آنان عنوان کرد .
وی با اشاره به ضرورت توسعه فضاهای آموزشی فنی و حرفه ای در این شهرستان گفت : از مدارس می توان بعنوان فضای آموزشی در این راستا بهره برد
نماینده مردم کلیبر 'خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه سیستم آموزشی فنی و حرفه ای باید با استفاده از اعتبارات پژوهشی در راستای تعیین استانداردها 'نیازسنجی متقاضیان و برنامه ریزی متناسب با شرایط منطقه اقدام کند، 'گفت : به دلیل تراکم پایین جمعیتی و پراکندگی روستاها، فعالیت بخش خصوصی در حوزه آموزشی فنی و حرفه ای در این منطقه نتیجه بخش نخواهد بود. بنابراین لازمه موفقیت آموزش فنی و حرفه ای دراین مناطق، جذب کار آموز به منظور فروش و ارایه خدمات بویژه در آموزش سیار از طریق تبلیغات گسترده در فضای مجازی و معرفی خدمات امکان پذیر خواهد بود .
الله قلیزاده در ادامه با بیان اینکه حلقه مفقوده میان آموزش علمی و تئوری و صنعت کشور در دوره های آموزش فنی و حرفه ای نهفته است 'با انتقاد از کاربردی و عملی نبودن آموزشهای تئوری تاکید کرد : سیستم آموزشی باید رهبری آموزشی بشود و در این راستا، دوره های فنی و حرفه ای، بهترین شیوه مهارت آموزی کاربردی است که این امر در کشورهای صنعتی و توسعه یافته از اهمیت بالایی برخوردار است .
وی با اشاره به اینکه نقش آموزش های مهارتی در ایجاد اشتغال پایدار انکارناپذیر است و باید به این مهم توجه ویژه شود'افزود: امکانات و رشته های فنی و حرفه ای باید متناسب با نیاز منطقه و موقعیت شهرستان به روزرسانی و ارتقا یابد .
اله قلیزاده نوآوری 'خلاقیت ' بهره مندی از دانش روز و ایجاد فضاهای جذاب برای مهارت آموزی و مهارتهای مورد نیاز منطقه ازجمله کشاورزی،'گردشگری را لازمه موفقیت آموزش فنی و حرفه ای در این منطقه در راستای ایجاد فرصت جدید برای کسب وکار با استفاده از تسهیلات بانکی نام برد.
مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای استان نیز در این جلسه، آموزش و پژوهش و تولید استاندارد آموزشی و ارزشیابی نیروی کار را یکی از دغدغه ها و اهداف اصلی آموزش فنی وحرفه ای نام برد و افزود: نگاه جامعه شناختی مبتنی بر شرایط منطقه لازمه حضور فعال و عملکرد متفاوت این مرکز در مناطق مرزی و کم برخوردار است.
یعقوب نماینده در ادامه استقرار تیم های سیار شهری و روستایی در مناطقی که مرکز آموزش ثابت ندارد را، یکی از طرح های موفق این اداره کل برشمرد وافزود : بخش خصوصی با هدایت بخش دولتی دراین مناطق بصورت سیار آموزش ارایه می دهد.
وی همچنین یادآور شد: آموزش فنی و حرفه ای در چهارخوشه صنعت ' کشاورزی ' خدمات  و فرهنگ و هنر، هفت کارگاه آموزشی قالی بافی 'فن آوری اطلاعات 'برق 'اتومکانیک 'خیاطی و سیم پیچی و حسابداری فعالیت می کند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت یک تیم سیار در خداآفرین در بخش دولتی و خصوصی خاطر نشان ساخت: در هفت ماهه نخست امسال در مجموع به تعداد ۹۵۸ نفر توسط بخش خصوصی در شهرها و روستاهای این دوشهرستان، آموزش داده وگواهینامه صادرشده است.
نماینده افزود : در بخش دولتی نیز در هفت ماهه نخست امسال در خداآفرین تعداد۱۳۹نفر در رشته های سیم کشی 'برق ساختمان 'پرورش قارچ دکمه ای و زنبورعسل ' مانتودوزی و پیوند و هرس درختان مثمر آموزش داده شد.