اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : سه شنبه 29 آبان 1397
کد 3768

مصاحبه تلفنی" رادیو جوان " استان با مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی

یعقوب نماینده: هر جوانی برای رسیدن به موفقیت در کنار تحصیلات رسمی، باید مهارت های مورد نیاز جامعه را فرا بگیرد.

یکی از علل بیکاری جوانان با توجه به تحصیلات دانشگاهی این است که حتی در رشته تحصیلی خود هم تخصص لازم را ندارند و با قبول این موضوع که میزانی از بیکاری در جامعه وجود دارد، ولی بخشی از صنایع و کارفرمایان استان در صدد جذب نیروی کار ماهر هستند ولی متاسفانه فارغ التحصیلان دانشگاهی از مهارت های لازم مورد نیاز صنایع و کارخانجات برخوردار نیستند.
 مصاحبه  تلفنی" رادیو جوان " استان با مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی  

خبرنگار: لزوم فراگیری آموزش های فنی و حرفه ای در کنار تحصیلات رسمی به چه میزان می تواند برای جوانان مفید باشد؟
یعقوب نماینده، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی: امروزه هر جوانی برای رسیدن به موفقیت در کنار تحصیلات رسمی حتما" باید مهارت های مورد نیاز جامعه را فرا بگیرد.
یکی از علل بیکاری جوانان با توجه به تحصیلات دانشگاهی این است که حتی در رشته تحصیلی خود هم تخصص لازم را ندارند و با قبول این موضوع که میزانی از بیکاری در جامعه وجود دارد، ولی بخشی از صنایع و کارفرمایان استان در صدد جذب نیروی کار ماهر هستند ولی متاسفانه فارغ التحصیلان دانشگاهی از مهارت های لازم مورد نیاز صنایع و کارخانجات برخوردار نیستند.
و این امر ناشی از این است که در نظام آموزشی ما چه در سطح متوسطه و چه در سطح عالی در کنار دانش، مهارت به همان میزان به جوانان آموزش  داده نمی شود فلذا، جوانی اگر بخواهد وارد بازارکار شود و در مسیر پیشرفت قرار گیرد شده، لاجرم باید به توانایی ها و مهارتهایی مزین باشد و مهارت همراه با مباحث کارآفرینی یک موضوع طلایی است که دنیا نیز به این سمت جرکت کرده و  آموزش فنی و حرفه ای نیز در ابن راستا حرکت می کند.

خبرنگار: آیا سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در راستای آموزش هم راستا با دانشگاهها حرکت می کند یا خیر؟ رابطه آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی با مراکز دانشگاهها چگونه است ؟ آیا رابطه پایا پای است یا اینکه هر دستگاهی در مسیر خود حرکت می کند؟
یعقوب نماینده: به جرات می توان گفت؛ آموزش فنی و حرفه ای در کنار آموزشهای رسمی دانشگاهها و آموزش و پرورش است.
در سنوات گذشته افرادی که به سمت آموزشهای مهارتی می آمدند، به دور ماندگان از تحصیل بودند که برای جبران سعی می کردند حتما مهارتی را برای ورود  به بازار کار فرا بگیرند و بیشتر خدمات آموزشی و مهارتی به این قشر از افراد جامعه بود. در حالیکه امروزه با وجود بیکاری جوانان به خصوص دانش آموختگان دانشگاهی باعث شده است تا آموزش فنی و حرفه ای بر گستره مخاطبان خود  بیافزاید. و بتواند در این راستا فارغ التحصیلان دانشگاهی و دانشجویای در حال تحصیل را به سمت فراگیری مهارت های مبتنی بر بازارکار جذب نماید و ایجاد مراکز ارتقاء شایستگی های مهارتی دانشجویان در محل دانشگاهها، تحت عنوان SCD،گویای این ادعاست تا در کنار دانش، مهارت های مورد نیاز بازارکار که بسان دو بال یک پرنده هستند، در راستای اشتغال جوانان گام هایی ارزشمندی برداریم و تا زمانیکه دانشجویان ما مهارت بنیان و کارآفرین نشده اند، طبیعتا" آموزش فنی و حرفه ای در کنار دانشگاه خواهد بود و کمک خواهیم کرد تا جوانان ما با مهارت و زبردستی بیشتر در حوزه تخصصی خود پاسخگوی انتظارات و توقعات کارفرمایان و سازمانهایی که می خواهند آنها را بکار بگیرند باشند و در یک جمله می توان اذعان کردکه آموزش فنی و حرفه ای و دانشگاهها  به نوعی مکمل هم هستیم.
 
 خبرنگار: با توجه به اینکه دید عموم بر این است که سواد فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته تخصصی خورشان کم است، آموزش فنی و حرفه ای به چه میزان توانسته است فارغ التحصبلان را در راستای مهارت افزایی جذب نماید؟

یعقوب نماینده: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و به تبع آن اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی برای رفع این نقیضه، با اجرای طرح ایران مهارت که با همکاری و مشارکت سازمان آموزش و پرورش  و موسسات کارآموزی آزاد ( آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد ) مقرر شده است در مدارس پایه ( مقطع متوسطه ) دانش آموزان  را در طول سه سال تحصیلی به صورت اجباری  مهارتی را در این راستا، به دانش آموزان ارائه نماید. و در این طرح، ترکیب کارآموزان به صورت 60 به 40 است. یعنی 60 درصد از جوانان تحصیل کرده دانشگاهی و 40 درصد نیز افراد بیکار و یا خواستار ارتقاء مهارت گنجانده شده اند.
همچنین آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی توانسته است با  مشارکت آموزش و پرورش و طرح موضوع مهارت آموزی در مراکز آموزش فنی و حرفه ای و در سطح استان که تعداد 24 مرکز دولتی و 600 آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای فعالیت دارند، دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی را به سمت کارگاههای آموزش مهارت سوق بدهند.