اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : سه شنبه 6 آذر 1397
کد 3775

آموزش و تولید صنایع دستی با مشارکت معدن مس سونگون در منطقه ورزقان کلید خورد

جلسه هماهنگی برای آموزش، تولید و فروش صنایع دستی و ظروف مسی با حضور نماینده، فرماندار و مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان برگزار و توافقات اولیه اجرای طرح با مجتمع معدنی مس سونگون صورت گرفت.
  به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، حسن یحیوی فرماندار شهرستان ورزقان، ایجاد فرصت های شغلی با توجه به توانمندی های موجود منطقه را از سیاست های دولت تدبیر و امید دانست و به حمایت جدی دولت از طرح های بخش خصوصی اشاره نمود .
وی درادامه افزود: با توجه به وجود پتانسیل بالای منطقه درحوزه معدن و عملکرد ارزنده مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان در اجرای دوره های مهارتی در شهرستان و شهرخاروانا از این طرح استقبال نموده اند و اجرای موفق این طرح بارویکرد اشتغال زایی را فرصتی مغتنم برای منطقه شمرد.
علیزاده، نماینده شهرستان ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی، با توجه به قرارگیری معدن مس سونگون به عنوان دومین معدن بزرگ مس کشور در این شهرستان افزود: برخورداری از این مزیت مهم می تواند در رونق صنایع دستی و محصولات مسی موثر باشد.
وی با اشاره با اینکه هدف از ایجاد آموزش تولید صنایع دستی مس در شهرستان، اشتغال جوانان و رونق اقتصادی منطقه است، راه اندازی صنایع پایین دستی مس در کنار احداث کارخانه های ذوب و پالایش مس دیگر طرح های توسعه معدن مس سونگون را عامل بسیار مهم در توسعه شهرستان دانست.
علیزاده تصرح کرد: برای هرچه بهتر و موفق تر اجرایی شدن طرح مذکور در شهرستان باید نقش هر یک از عوامل نظیر مرکز آموزش فنی و حرفه ای و مجتمع معدنی مس سونگون مشخص شود و در ابتدای کار، لازم است شرکت مس حمایت لازم را برای نهادینه شدن این صنعت در شهرستان ورزقان را انجام دهد.
یعقوب  نماینده، مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان نیز با اشاره به جایگاه و ارزش آموزش های فنی و حرفه ای تاکید نمود: امروزه تنها راه برون رفت از معضل بیکاری آموزش های فنی و حرفه ای می باشد از این رو تلاش من و همکارانم در استان و مراکز شهرستانها، در راستای حل و کاهش این معضل اجتماعی و اقتصادی می باشد .
وی در ادامه افزود: طرح ارایه شده در این جلسه بصورت کارشناسی توسط همکاران در اداره کل  بررسی شده و آماده اجرا در شهرستان با حمایت و مشارکت مجتمع معدنی مس سونگون می باشد.
نماینده خاطر نشان ساخت: با عملیاتی شدن این طرح در دو رشته صنایع دستی مس و ظروف مسی  آموزش های لازم به کارآموزان ارایه خواهد شد که دراین زمینه تفاهم نامه ای بین اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان و مجتمع معدنی مس سونگون و فرمانداری شهرستان منعقد خواهد شد .