اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : پنجشنبه 8 آذر 1397
کد 3779

برای اولین بار در کشور، پروژه همکاری آموزش شغلی دوگانه (دوآل) ایران و آلمان افتتاح شد

یعقوب نماینده: در نظام آموزش دوآل، بین آموزش و صنعت فاصله ای نیست.

پروژه همکاری آموزشی شغلی دوگانه (دوآل) ایران و آلمان با مشارکت اتاق بازرگانی استان آذربایجان شرقی و اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان وصنایع، معادن و کشاورزی تبریز افتتاح شد.
پروژه همکاری آموزشی شغلی دوگانه (دوآل) ایران و آلمان با مشارکت اتاق بازرگانی استان آذربایجان شرقی و اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان وصنایع، معادن و کشاورزی تبریز افتتاح شد.
 به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی،یعقوب نماینده، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، در آیین افتتاح دوره آموزشی شغلی دوگانه (دوآل) ایران و آلمان با اشاره به اهمیت آموزش در جامعه، افزود: وجود بسیاری از مشکلات در جامعه ناشی از ضعف در آموزش هاست چراکه اگر آموزش در جوامع درست اتفاق بیفتد خیلی از کارهای ما در مرحله اجرا، صحیح تر انجام خواهند گرفت.
نماینده در ادامه افزود: نظام دوآل به عنوان یک نظام مقتدر و منسجم در دنیا مطرح است و اکثر دولتها تمایل دارند این نظام آموزشی را در کشورشان پیاده کنند ولی واقعیت این است که این اصالت و هویت آلمانی با وجود تفکر زیربنایی که در آموزش دارند تاکنون کسی نتوانسته است در کشور خود پیاده سازی نماید.
وی تصریح نمود: در نظام آموزش دوگانه یا دوآل، بین صنعت و آموزش، فاصله ای نیست.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی، خاطر نشان ساخت: در روش آموزش دوآل آلمان، مباحث نظری (تئوری) در نهاد های آموزشی و مباحث عملی در محل واقعی کار اتقاق می افتند.
یعقوب نماینده ادامه داد: اساسا" آموزش پیرو فناوری، کار و در راستای نشر و ترویج است به خصوص آموزشهای دوآل،که به نوعی، اجتماعی سازی آموزشهاست.
وی اظهار داشت: آموزش های کار و دانش در ایران، نوعی از آموزشهای دوآل است ولی متاسفانه به صورت ناقص انجام می شود.
نماینده با اشاره به عدم همراهی بخش عمده ای از صنعتگران و صاحبان صنایع در اجرای این نوع از آموزش،افزود: بزرگترین مشکلی که ما داریم این است که، نتوانسته ایم این مدل آموزشی را در کشور پیاده نماییم و همراه نبودن بخش صنعت به لحاظ عدم قبول مسئولیت اجتماعی برخی از صاحبان صنایع بوده است.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد و افزود:ان شاء الله بتوانیم با همکاری و مشارکت بنگاههای اقتصادی، صاحبان صنایع و صنوف و متولیان امر، این طرح را در راستای تربیت نیروی کار ماهر مورد نیاز بازارکار، نهادینه نماییم.
 شایان ذکر است، اولین جلسه کارگاه آموزشی نقشه کشی طراحی صنعتی با مربیگری آقای خمسه، از مربیان مرکز آموزش فنی و حرفه ای شماره یک تبریز پس از مراسم، رسما" آغاز به کار کرد.