اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : شنبه 17 آذر 1397
کد 3790

در مرکز آموزش فنی و حرفه ای 3 تبریز برگزار گردید:

اولین کنگره بین المللی صنعت ساختمان با محوریت تکنولوژی های نوین در صنعت ساختمان

اولین کنگره بین المللی صنعت ساختمان با محوریت تکنولوژی های نوین در صنعت ساختمان توسط مجمع مهندسان جوان استان آذربایجان شرقی و تحت حمایت سیویلیکا در مرکز آموزش فنی و حرفه ای شماره 3 تبریز، آذربایجان شرقی، برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، یعقوب نماینده، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی که به عنوان سخنران در این همایش حضور داشت با اشاره به اهمیت و جایگاه صنعت ساختمان در کشور، بحث آموزش نیروی انسانی در این حوزه را به عنوان یکی از مولفه های مهم در این صنعت عنوان کرد.
وی به نقش کارگران این بخش از صنعت اشاره نمود و آموزش تخصصی این قشر را مهم ارزیابی کرد و خاطر نشان ساخت: متاسفانه در کشور ما بحث آموزش کارگران مغفور مانده است.
نماینده با اشاره به زلزله خیز بودن مناطق مختلفی از کشور بر لزوم ساخت و سازهای ایمن با استفاده از تکنولوژی های آموزشی روز دنیا را در راستای ایجاد آرامش و امنیت ساکنان، مهم برشمرد.
وی در ادامه افزود: متولیان امر از جمله دولت، شهرداری ها، نظام مهندسی و پیمانکاران به جهت نقشی که در این راستا برعهده دارند می توانند با کمک و همراهی هم این مهم را به سرانجام برسانند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی اظهار داشت: در سالهای 1380 و 1381 پس از زلزله بم، بحث اهمیت آموزش کارگران مطرح شد؛ و تنها سازمانی که در این زمینه اقدام و حرکتهایی را شروع کرد، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بود.
وی ادامه داد: " بعد از این توجهی که به موضوع اتفاق افتاد ما در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور نزدیک به 250 حرفه آموزشی را شناسایی و استاندارد مهارت شغل ها تدوین شد.که تنوع و تعدد این استاندارد ها قابل توجه است. "
یعقوب نماینده افزود: خوشبختانه در اغلب مراکز آموزش فنی و حرفه ای استانها از جمله تبریز، بخشی از آموزشها در حوزه صنعت ساختمان فعالیت می نمایند.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت این موضوع، دولت از دهه 80 سوبسید یارانه ای هم به مباحث بیمه ای این صنعت تعریف کرد و تعداد 15حرفه در این حوزه که دارای بیشترین فراوانی شغلی بود در راستای ساخت و سازها، جزء مشمول مباحث بیمه سوبسیدی قرار گرفتند، که شامل مباحث جوش، بنّایی، قالب بند، لوله کشی ساختمان، نصّاب، اسکلت ساز، بتن ساز و بتن ریز، برقکار ساختمان و رشته های از این قبیل بودند را پس از آموزش و دریافت گواهینامه مهارت، مشمول بیمه صنعت ساختمان می شود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی ضمن معرفی مرکز آموزش تخصصی صنعت ساختمان مرکز تبریز، افزود: همکاران ما در این مجموعه به متقاضیان در زمینه صنعت ساختمان آموزش های لازم را ارائه می نمایند.
وی آمادگی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی را در ارائه خدمات آموزشی در حوزه های مختلف از جمله آموزش تخصصی صنعت ساختمان را اعلام و تصریح نمود: مجموعه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور را در کنار دانشگاهها و کسانی که دغدغه موضوع کیفیت در صنعت ساختمان را دارند، همواره بسترساز و تسهیل گر موضوع دانست و خواستار همکاری در زمینه آگاهی بخشی در خصوص آموزش های تخصصی در این بخش از صنعت  شد.
شایان ذکر است؛ محورهای کنگره بین المللی صنعت ساختمان در رشته هایی چون؛ مهندسی عمران، معماری، مکانیک، نقشه برداری، ترافیک و مهندسی شهرسازی برگزار گردید.
 ،