اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : يکشنبه 9 دي 1397
کد 3830

با امضاء تفاهم نامه همکاری؛ 40 میلیارد ریال به آموزش های مهارتی در حوزه گردشگری استان گیلان اختصاص یافت

با امضاء تفاهم نامه همکاری مشترک بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و استانداری گیلان، 40 میلیارد ریال اعتبار با مشارکت مساوی دو طرف به آموزش­های مهارتی در حوزه گردشگری استان گیلان اختصاص یافت.
به گزارش روابط عمومي اداره کل آموزش فني و حرفه اي استان آذربايجان شرقي، به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، تفاهم نامه همکاری آموزشی بین این سـازمان و اسـتانداری گیـلان در راستای ارتقای توانمندی و مهارت افزایی نیروی انسانی گردشگری استان گیلان با موضوع مهارت آموزی خدمات گردشگری این استان، نهم دی ماه جاری در ستاد سازمان به امضاء سلیمان پاک سرشت، معاون وزیر و رئیس سازمان و مصطفی سالاری، استاندار گیلان رسید.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تأکید کرد:
رژیم مهارتی در هر استان متناسب با شرایط و مختصات منطقه ای اجرایی شود
دکتر پاک سرشت در نشست امضاء تفاهم نامه مذکور گفت: در شرایط کنونی کشور، صرف درست منابع از اهمیت زیادی برخوردار است و با هدفمندکردن آموزش های مهارتی و اجرای این آموزش ها در جای مناسب می توانیم از هدر رفت سرمایه های ملی جلوگیری کنیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ادامه افزود: برای ارائه آموزش­های مهارتی منطبق با نیاز بازار کار باید در هر استان، رژیم مهارتی متناسب با شرایط و مختصات منطقه ای اجرایی شود.
دکتر پاک سرشت با اشاره به وجود مربیان توانمند و استانداردهای آموزشی در حوزه گردشگری  گفت:  در  سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور آمادگی لازم برای همکاری در این حوزه  وجود دارد و در صددیم تا با برنامه ریزی متمایز در بازه زمانی مشخص به دستاوردهای روشنی در این مسیر دست یابیم.  
وی افزود: امضاء تفاهم نامه مشترک بین دو مجموعه در حوزه گردشگری از مصوبات جلسه شورای مهارت استان گیلان بود که با نگاه ویژه استاندار محترم به حوزه مهارت آموزی امیدواریم که شاهد همکاری مطلوب و پایداری باشیم.
 
استاندار گیلان:
آموزش های مهارتی در رونق اقتصادی و ارتقای معیشتی خانواده ها تأثیر مستقیم دارند
دکتر سالاری در نشست امضاء تفاهم نامه مذکور گفت: آموزش های مهارتی علاوه بر ارتقای کیفیت کار و خدمات شاغلین حوزه گردشگری، در رونق اقتصادی خانواده ها تأثیر مستقیم دارند.
وی افزود: برای اجرای آموزش های مهارتی در حوزه گردشگری نیازمند همکاری و هم افزایی نهادهای تأثیرگذار استان از جمله شهرداری ها، دهیاری ها، مؤسسات مردم نهاد و ... هستیم.
استاندار گیلان با بیان این که آموزش های مهارتی منجر به تولید ثروت در جامعه می شوند بر انجام نیازسنجی های دقیق و به روزرسانی محتواهای آموزشی در حوزه گردشگری تأکید کرد.
وی در ادامه گفت: آموزش های مهارتی در بلند مدت اثرات خوبی را به دنبال خواهند داشت و باید علاوه بر حوزه گردشگری از ظرفیت این آموزش ها در دیگر حوزه ها نیز بهره مند شد.
بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، اعتبارات و منابع مالي مورد نياز طرح با مشاركت سازمان و استانداري انجام مي پذيرد و منابع مورد نياز سال اول اجراي طرح با مشاركت بالمناصفه سازمان و استانداري تأمين مي شود.
از تاريخ تبادل تفاهم نامه، معادل 20 ميليارد ريال بابت تجهيز و تأمين مواد اوليه و مصرفي و امكانات از محل اعتبارات تملك دارايي توسط استانداري و معادل 20 ميليارد ريال بابت مصارف هزينه هاي جاري توسط سازمان اختصاص مي بايد.
به منظور ادامه اجراي طرح، هر يك از طرفين مبلغ 25 ميليارد ريال براي سال دوم اختصاص خواهند داد.
بنابر این گزارش، شناسایی مشاغل موجود و آینده پژوهی در­حوزه گردشگری، فرهنگ سازی آموزش­های مهارتی در حوزه گردشگری با رویکرد توسعه کارآفرینی، هم­افزایی و استفاده از ظرفیت­های مشترک در توانمندسازی نیروهای شاغل و جویای کار این حوزه و سنجش مهارت و صلاحیت حرفه­ای جامعه هدف به منظور تسهیل در بهره مندی از مزایای قانونی از مفاد تفاهم نامه مذکور است.
براساس این گزارش، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در تفاهم نامه همکاری با استانداری گیلان متعهد شده است که اطلاعات آماری و­ مشخصات مهارت آموختگان­ در­حوزه مشاغل گردشگری را به منظور اولویت بخشی در به کارگیری این افراد به استانداری گیلان ارایه کند.
این گزارش می افزاید: اجرای دوره های آموزشی توسط بخش دولتی و خصوصی اداره کل آموزش فني و حرفه اي استان گیلان با استفاده از ظرفیت بخش دولتی و خصوصی براساس دستورالعمل­ها و مقررات سازمان،  استفاده از نتایج نیازسنجی و­ آینده پژوهی در اولویت­ بندی، تدوین و بازنگری استانداردهای شغل و شایستگی مورد نیاز موضوع تفاهم نامه  و ارزشیابی و سنجش مهارت کارآموزان و صدور گواهینامه صلاحیت شغلی مطابق با قوانین و مقررات سازمان از تعهدات سازمان در راستای اجرای تفاهم نامه مذکور است.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور، استانداری گیلان در این تفاهم نامه متعهد شده است که دستورالعمل­های تشویقی به منظور اجرای قانون الزام فراگیری آموزش­های فنی و حرفه­ای و اولویت بخشی در به کارگیری مهارت ­آموختگان در مشاغل حوزه گردشگری را تهیه و ابلاغ کند.
همچنین همکاری و مشارکت در برگزاری مسابقات مهارتی استان و نيازسنجي مهارت­هاي مورد نیاز تمام نیروهای انسانی بخش گردشگري نظیر؛ هتل­ها، مهمانپذیرها، مراکز اقامتي و پذیرایی،­ ­­­رستوران­ها، كافي شاپ­ها، تاكسي­داران، مالكين واحدهاي بوم­گردي، عوامل خدمات گشت دريايي، گردشگري كشاورزي، بازاريابي گردشگري،­ راهنماي گردشگري، حمل و نقل گردشگران، تورگردانی و خرید گردشگران، كاركنان خدماتي دستگاه­ها و غيره، با حمايت علمي و فني سازمان از تعهدات مشترک دو طرف در راستای اجرای تفاهم نامه مذکور است.
بر اساس این گزارش، به منظور ­اجرای صحیح و دقیق مفاد تفاهم­نامه، کمیته راهبری در قالب شورای مهارت استان به ریاست استاندار گیلان و دبیری مدیرکل آموزش فنی و حرفه­ای استان اجرای تفاهم نامه را پیگیری می کند.