اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : دوشنبه 1 بهمن 1397
کد 3848

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی گفت:

مشکل اشتغال تنها با پرداخت تسهیلات حل نمی شود

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی گفت: مشکل اشتغال تنها با پرداخت تسهیلات حل نمی شود و تمامی دستگاه های اجرایی باید با تمام توان به این موضوع ورود کنند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی و به نقل از ایرنا، یعقوب نماینده روز شنبه در جلسه بررسی آسیب های اجتماعی مراغه با موضوع طرح آموزش و اشتغال صیانتی اظهار داشت: شناسایی، ایجاد رغبت، آموزش، فراهم ساختن زیرساخت ها برای ورود به بازار کار و تضمین ثبات شغلی از جمله مهمترین اهداف طرح آموزش و اشتغال صیانتی است.
وی اضافه کرد: این طرح به صورت زنجیره ای و با هماهنگی تمامی دستگاه های اجرایی و متولی اجرا می شود و دستگاه های متولی که پیش از این به صورت جزیره ای فعالیت می کردند با ورود به این زنجیره ساماندهی می شوند.
نماینده گفت: مددجویان کمیته امداد و بهزیستی نمی توانند از مزایای این طرح استفاده کنند و جامعه آماری این طرح مشمول افرادی است که عضو این نهادها نیستند.
وی، بازاریابی در این طرح را از اصلی ترین دغدغه های آن عنوان کرد و گفت: تولید کننده نمی تواند فروشنده مناسبی باشد و باید در موضوع بازاریابی این طرح برنامه ریزی و دقت کافی انجام و از ظرفیت ها و پتانسیل های فضای مجازی و واقعی استفاده شود.
نماینده گفت: گروه های بازاریابی و پشتیبانی را باید در این طرح فعال و محصولات تولیدی را به بازار هدف عرضه کرد.
وی خاطرنشان کرد: در این طرح دنبال اشتغال های بزرگ نیستیم و جامعه هدف این طرح از اشتغال های خرد شروع و به صورت زنجیره ای آمار آن افزاش خواهد یافت.
وی اضافه کرد: با تشکیل شورای راهبردی، شناسایی حرفه ها و رشته های بومی شهرستان، حمایت و همکاری دستگاه های اجرایی و ورود سازمان های مردم نهاد می توان از این طرح نتیجه مطلوبی گرفت.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی گفت: با توجه به اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در راستای انجام رسالت اصلی خود که همانا ارائه آموزش های مورد نیاز بازارکار در راستای اشتغالزایی اس لذا، با قوت هرچه تمام تر در بخش های دولتی و خصوصی فعالیت می کند.
نماینده با اشاره به اینکه شعار مرکز آموزش فنی‌ و حرفه ‌ای آذربایجان شرقی «هر جوان آذربایجانی یک مهارت» است، گفت: تلاش می‌ کنیم با مهارت آموزی جوانان استان، گام بلندی در جهت اشتغال برداریم.
وی با بیان اینکه در مراکز دولتی آموزش فنی‌ و‌ حرفه ‌ای 40 هزار نفر مهارت‌ آموزی شده‌ اند، خاطرنشان کرد: 31 هزار نفر هم در آموزشگاه‌ های فنی‌ و حرفه ‌ای آزاد آموزش دیده ‌اند.
وی اضافه کرد: حدود 11 هزار و 500 مهارت آموز رصد شدند که 45 درصد از کارآموزان را کارجویان، 25 درصد شاغل و 29 درصد غیر کارجویان که اغلب بانوان خانه دار هستند، تشکیل می ‌دهند.
وی با بیان اینکه بر اساس این جامعه آماری در واقع حدود 50 درصد مهارت آموزان شاغل شده اند، افزود: از مجموع 20 درصد آمار مهارت آموزان غیرشاغل، 10 درصد به دلیل کمبود فرصت شغلی، چهار درصد به دلیل پایین بودن دستمزد، چهاردهم درصد به دلیل ضعف آموزش مهارتی و 5.4 درصد به دلیل نبود سرمایه کافی موفق به یافتن شغل مناسب نشده ‌اند.
نماینده با اشاره به اینکه در 76 روستای آذربایجان شرقی به صورت سیار آموزش‌ های مهارتی ارائه شدند خاطرنشان کرد: در مجموع دو هزار و 804 زن و دو هزار و 470 مرد آموزش دیده ‌اند که رویکرد آموزش‌ های مهارت روستایی در راستای آموزش ساخت صنایع دستی است.
معاون فرماندار مراغه نیز در این جلسه گفت: توجه ویژه به موضوعات بیکاری، فقر و رکود در جامعه می تواند بسیاری از مشکلات و آسیب های فرهنگی و اجتماعی را حل کند.
جواد محمودی گفت: مشکل اشتغال منحصر به طبقه و گروه های خاصی نیست بلکه درهمه افراد نیاز به کار و شغل دارند.
وی اضافه کرد: اشتغالزایی پایدار برای مردم مناطق کمتر توسعه ‌یافته‌ در شهرستان می تواند از بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد، نزاع دسته جمعی، فساد اخلاقی و بسیاری از موارد دیگر جلوگیری کند.
وی به منطقه مورد نظر در طرح آموزش و اشتغال صیانتی اشاره کرد و گفت: محلات انزاب و زینال آباد این شهرستان با همکاری سازمان های مردم نهاد و دستگاه های اجرایی در این طرح قرار دارند.
شهرستان مراغه با حدود 263هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.