اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : دوشنبه 26 فروردين 1398
کد 3924

رئیس اداره موسسات کارآموزی و مشارکت مردمی آذربایجان شرقی خبر داد:

آئین نامه جدید نحوه تشکیل و اداره آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد

به منظور توانمندسازی و افزایش سهم بخش خصوصی در حوزه امور غیر حاکمیتی، دستورالعمل اجرایی آئین نامه نحوه تشکیل و اداره آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد در 15 فصل تدوین و در اسفند ماه سال گذشته به استانها ابلاغ گردید .
 
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، وحید حی العالم، رئیس اداره موسسات کارآموزی آزاد و مشارکتهای مردمی استان ضمن اعلام این خبر گفت: به منظور توانمندسازی و افزایش سهم بخش خصوصی در حوزه امور غیر حاکمیتی، دستورالعمل اجرایی آئین نامه نحوه تشکیل و اداره آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد در 15 فصل تدوین و در اسفند ماه سال گذشته به استانها ابلاغ گردید .
حیّ العالم در ادامه افزود: در این دستورالعمل، آموزشگاههای آزاد در چهار گروه؛ مراکز تخصصی خدمات یادگیری فنی و حرفه ای، آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد الکترونیکی، آموزشگاه فنی و حرفه ای سفارش محور و آموزشگاههای موجود، قرار می گیرند.
وی خاطر نشان ساخت: متقاضیان می توانند با شرایط سنی 18 سال به بالا و دارا بودن مدرک دیپلم، اقدام به تاسیس آموزشگاه نمایند.
رئیس اداره موسسات کارآموزی آزاد افزود: آن دسته از مربیانی که کد شناسه مربیگری دارند، استاد مربی محسوب شده و اجازه دارند علاوه بر فعالیت در آموزشگاه آزاد به صورت مستقل نیز نسبت به اجرای دوره به سفارش بنگاههای اقتصادی و دانشگاهها اقدام نمایند.
وحید حی العالم اضافه کرد: در دستورالعمل های ابلاغی، مرجع رسیدگی به اعتراض کارآموز به ترتیب موسس آموزشگاه، کانون انجمن های صنفی استان و در نهایت، هیات نظارت استان می باشد.
وی تصریح نمود:از نکات برجسته ضوابط فوق، آن است که در صورت انصراف کارآموز از شرکت در دوره یادگیری از زمان ثبت نام تا حداکثر پایان 5 درصد از کل طول دوره، استرداد 80 درصد شهریه امکان پذیر است و در صورت انصراف، پس از گذشت مدت ذکر شده، هیچ مبلغی به کارآموز و مهارت آموز مسترد نخواهد شد .
رئیس اداره موسسات کارآموزی آزاد و مشارکتهای مردمی استان تاکید نمود: ایجاد شعبه تنها برای آموزشگاههای گروه اول امکان پذیر بوده و جابجایی آموزشگاهها تنها با موافقت هیات نظارت استان فقط در محدوده استان مجاز است و انتقال از استانی به استان دیگر و نیز انتقال از شهرستانها به مرکز استان ممنوع می باشد.
حی العالم ادامه داد: تمدید پروانه تاسیس آموزشگاه گروه اول در صورتی خواهد بود که در دوره فعالیت 5 ساله منجر به اشتغال حداقل 20 نفر از کارآموزان شود و آموزشگاههای گروه دوم باید در دوره 5 ساله حداقل 300 نفر دوره کارکرد آموزشی داشته باشند، تا پروانه تاسیس آنها تمدید شود.
وی افزود: آموزشگاههای گروه سوم نیز با حداقل 60 نفر دوره در سال و گروه چهارم با عملکرد حداقل معادل 25 درصد میانگین عملکرد آموزشگاههای همان رشته، تمدید پروانه تاسیس می شوند. همچنین در این دستورالعمل، محاسبه و تصویب میزان شهریه بر عهده کانون انجمن های صنفی کارفرمایی آموزشگاههای آزاد کشور است و به صورت یکپارچه و کشوری اجرا خواهد شد.
حی العالم در پایان گفت: شیوه رتبه بندی در این ضوابط نیز به طور کلی تغییر یافته و از مداخلات فردی و سازمانی در ارزیابی آموزشگاهها پرهیز شده است و برای ارزیابی کیفیت خدمات آموزشگاهها از نظرات ثبت شده کارآموزی و مهارت آموزان استفاده خواهد شد .