اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : دوشنبه 9 ارديبهشت 1398
کد 3943

در نشست مشترک هم اندیشی و همکاری های آموزشی ادارات کل زندان ها و آموزش فني و حرفه اي آذربايجان شرقي عنوان شد:

زندانیانی که آموزش و مهارتی را فراگرفته اند، میزان بازگشت به زندان در آنان کاهش یافته است

نشست مشترک هم اندیشی سالانه مدیران کل ادارات زندان ها و آموزش فنی و حرفه ای استان با روسا و مسئولین شهرستانهای تابعه در محل اداره کل سازمان زندان های استان آذربايجان شرقي برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، یعقوب نماینده، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی در جلسه هم اندیشی که با حضور مدیران زندان ها برگزار شد، ضمن اشاره به این موضوع که مدیران مراکز زندانها در واقع رهبران اصلاح و تربیت و بازتوانی قشری از جامعه که ناگزیر از طی عمری درفضای زندان هستند، اظهار داشت: سازمان زندان ها از جمله سازمان هایی است که دارای مخاطبینی خاص است، ولی آنچه که اهمیت دارد این است که بحث پژوهش و آموزش در سازمان زندان ها نهادینه شده است و این خیلی مهم است .
یعقوب نماینده اضافه کرد: خوشبختانه در کشور ما، نگرش به زندانیان در مراکز زندانها بر اساس آموزه های دینی و فرهنگ ایرانی است که منجر به نگرشی تلطیف شده نسبت به آنان شده است.
وی ادامه داد: متاسفانه این افراد در بازگشت به جامعه به شدت دچارمحدودیت شده و در بازگشت از زندان در اکثر مواقع نمی توانند به شغل قبلی خود برگردند و این مسئله اثرات روحی و روانی بر جای می گذارد.
مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای آذربایجان شرقی تصریح نمود: اگر برنامه ای برای پس از بازگشت زندانیان نداشته باشیم این افراد دچارافسردگی شدید خواهند شد.
نماینده افزود: تحقیقات نشان می دهند زندانیانی که آموزش و مهارتی را فراگرفته اند، میزان بازگشت به زندان در آنان کاهش یافته است.

 
وی آموزش را عنصری تاثیرگذار در رفتار افراد برشمرد و در ادامه اظهار داشت: آموزش هرطیف متفاوت است ولی روش تدریس و سبک آموزش بر زندانیان باید کاملا متفاوت باشد و در خصوص نحوه و سبک آموزش زندانیان جای بسی تحقیق و پژوهش است و باید مورد توجه جدی و خاص قرار گیرد.
یعقوب نماینده ادامه داد: امروزه، در جامعه طیف و فضای کسب و کار به شدت تغییر یافته است و از حوزه کشاورزی و  صنعت  به حوزه رشته های خدماتی رسیده است به طوری که کار سخت و زیان آور را با کمک ابزار و به روش اتوماسیون انجام می دهند، پس در انتخاب آموزش حرفه ها به زندانیان به دنبال مباحث سخت نباشیم وآموزش های ارائه شده در زندان ها باید تغییر یابد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان خاطر نشان کرد: در جوامع امروزی، 70 درصد جذب در کار و ارتقاء در شغل، در اثر وجود مباحث ومهارت های اجتماعی است و تنها  30 درصد مربوط به تخصص های شغلی است و موفقیت در نوع روابط و اثربخشی رفتار و مهارتهای ارتباطی اثربخش است.

 


 
نماینده تاکید نمود: باید به زندانیان در کسب مهارتهای اجتماعی، ارتباطی و نرم، آموزش های لازم را ارائه نماییم.
وی افزود: با همکاری و مشارکت دو مجموعه و از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی و فرمانداری ها  و نمایندگان مجلس در تلاش هستيم این امکان را فراهم نماییم تا حداقل یک یا چند زندان را به تجهیزات مورد نیاز آموزشی استاندارد مجهز کنیم .
نماینده از تعداد 2 هزار و 209 نفر دوره آموزش برای زندانیان استان در سال 97 خبر داد و در خصوص اجراي طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی در مراکز زندانها تاکید نمود.
محمد یاری، مدیرکل زندانهای استان آذربایجان شرقی نیز در این نشست، ضمن ارائه گزارشی از آموزشهای ارائه شده به زندانیان در سال 97 گفت: از مجموع 2 هزار و 815 نفر ثبت نام کننده، 2 هزار و 115 نفر در آزمون پایان دوره سازمان آموزش فنی و حرفه ای شرکت کرده اند و در مجموع 385 هزار و 170 نفر- ساعت آموزش های فنی و حرفه ای در مراکز زندانهای استان به زندانیان، ارائه شده است.
وی تصریح نمود: خوشبختانه در تمامی مراکز شهرستانهای استان دوره های آموزش فنی و مهارتی برگزار شده و اداره کل زندانهای استان با همکاري اداره کل آموزش فني و حرفه اي آذربايجان شرقي توانسته است تمامی تعهدات آموزشی را در سال 97 به انجام برساند.

 

 
محمد یاری، مدیرکل زندانهای استان آذربایجان شرقی خاطر نشان کرد: به منظور توسعه کارآفرینی افراد واجد شرایط و بیکار و اشتغال افراد آسیب پذیر و با هدف پیشگیری از وقوع جرم، زندانيان به عنوان مهمترین گروه هدف بايد مورد توجه قرار گيرند.
وی تصریح نمود: عدم وجود شغل مناسب پس از آزادی، می تواند زمینه ساز جرم و بزهکاری در جامعه شود.
در پایان این نشست ضمن اهدای لوحی از یعقوب نماینده، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان و روساي مراکز آموزش فني و حرفه اي و کارشناسان مربوط به اين حوزه تقدیر بعمل آمد.