اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : چهارشنبه 11 ارديبهشت 1398
کد 3944

در نشستی با حضور تلاشگران عرصه مهارت آموزی آذربایجان شرقی عنوان شد:

دکتر محمدحسین فرهنگی: 90 درصد آموزش های مهارتی منجر به اشتغال می شود

نشستی با حضور دکتر محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر با مدیرکل، معاونان، مشاوران، روسای ادارات و مراکز تبریز، رئیس کانون انجمن های صنفی آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه ای استان( بخش خصوصی ) و جمعی از کارشناسان اداره کل در سالن اجتماعات
دکتر محمدحسین فرهنگی: 90 درصد آموزش های منجر به اشتغال توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور محقق می شود
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، نشستی با حضور دکتر محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر با مدیرکل، معاونان، مشاوران ، روسای ادارات  و مراکز تبریز، رئیس کانون انجمن های صنفی آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد استان ( بخش خصوصی ) و جمعی از کارشناسان اداره کل در سالن اجتماعات برگزار گردید.
یعقوب نماینده، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی در این نشست، ضمن خیرمقدم گویی، گزارشی از فعالیتها و عملکرد اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان در بخش دولتی در سال 97 ارائه داد و افزود: در سال 1397 ، 44 هزار و 156 نفر دوره آموزش های مهارتی را در 23 مرکز آموزشی و 212 کارگاه  آموزشی و 523 حرفه فرا گرفته اند.
نماینده همچنین با اشاره به اهمیت حضور بخش خصوصی در کنار بخش دولتی از فعالیت بیش از 500 آموزشگاه فعال استان آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه ای استان، در سال 97 توانسته است، 36 هزار و 987 نفر دوره آموزش های مهارتی را در 329 حرفه آموزشی و با حضور 1 هزار و 78 نفر مربی مهارت محور، به مهارت آموزان ارائه نماید.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان ،ارائه آموزش های مهارتی را در مراکز ثابت و سیار شهری، روستاها و عشایر، سکونتگاه های غیررسمی، پادگان ها، زندان ها و آسیب دیدگان اجتماعی، معتادین و مناطق حاشیه شهر، مراکز ماده 16 و 15 استان، جوار دانشگاه ها، صنایع و صنوف، معدن، مهارت آموزی در محیط کار واقعی، حوزه های دانش بنیان و همچنین آموزش مجازی را از جمله طرح های اجرایی در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان، برشمرد.

 
یعقوب نماینده در ادامه به اجرای طرح های ایران مهارت، مهارت آموزی در محیط کار واقعی( استاد – شاگردی) اشاره کرد و افزود: طرح ایران مهارت ویژه آموزش دانش آموزان است و صرفا توسط بخش خصوص انجام گرفته است .
و ی افزود: این اداره کل توانسته است در اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی در استان 3 هزار و 400 نفر را آموزش دهد.
دکتر محمد حسین فرهنگی، نماینده محترم تبریز،آذرشهر و اسکو نیز در این نشست ضمن تقدیر از مدیرکل و کارکنان از فعالیت های چشمگیر و صورت گرفته در آموزش فنی و حرفه ای استان، اظهار داشت: امیدواریم جامعه ما و مسئولین و مدیران ما در انجام فعالیتهای سازمانی و به خصوص در راستای اشتغالزایی برای اقشار مختلف جامعه، موفق باشند.
وی با اشاره به رویکرد آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، دو عنصر اصلی این سازمان را کار و تعلیم و تربیت عنوان کرد و بر لزوم توجه و تمرکز بر این محورها در راستای ساختن آینده و کشور، تاکید نمود.
نماینده محترم تبریز، آذرشهر و اسکو خاطر نشان ساخت: خوشبختانه در کمیسیون ویژه در حوزه تولید ملّی مجلس شورای اسلامی، طرحی در دست اقدام داریم که در راستای اشتغالزایی است و گزارشی با این مضمون به مجلس ارائه شده است تا طبق آیین نامه داخلی مجلس طرح را مصوب نماییم.

 
دکتر محمد حسین فرهنگی، با اشاره به این موضوع که رشته های غیر کاربردی و غیر مهارتی از لحاظ مالی به صورت وسیع، حمایت می شوند،افزود: تنها 10 الی 15 درصد آموزش این مراکز، در ایجاد اشتغال موثر است.
وی تصریح نمود: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و چندین مجموعه دانشگاهی که در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای فعالیت می نمایند؛  90 درصد آموزش ها در راستای اشتغال است در صورتی که از بودجه حمایتی کمتری برخوردارند و در این راستا باید آموزش عالی خود را با آموزشهای مهارتی منطبق نماید.

 
دکتر محمد حسین فرهنگی، نماینده محترم تبریز، آذرشهر و اسکو اضافه کرد: در حال حاضر بیش از 30 درصد آموزش های  آموزش و پرورش به واحدهای فنی و حرفه ای، هنرستانها و کاردانش ها، سوق داده شده است و با توجهبه هدف گذاری که صورت گرفته، در مدت سه سال آینده، این مقدار به 45 درصد افزایش خواهد داشت و این در آموزش عالی نیست.
وی خاطر نشان ساخت: آموزش فنی و حرفه ای هم می تواند ضمن تفاهم نامه های آموزشی فی مابین، همکاری های آموزشی در زمینه ارائه مهارتهای فنی و حرفه ای با سازمان آموزش و پرورش منعقد نماید.
نماینده محترم تبریز، آذرشهر و اسکو در پایان ضمن تشکر از کارکنان از آنان خواست تا مجلس را نیز جزو شرکاء اجتماعی خود بدانند و نکته نظرات خود را به مجلس ارائه دهند.
شایان ذکر است ضمن لوحی به امضای معاون محترم وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از دکتر محمد حسین فرهنگی، نماینده محترم تبریز، آذرشهر و اسکو تقدیر بعمل آمد.