نشست هم اندیشی "پروژه همکاری آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان " در راستای تفاهم نامه منعقده، با حضور یعقوب نماینده، مدیر کل و جمعی از کارشناسان آموزش فنی و حرفه ای استان، ابراهیمی، مدیرعامل شرکت تراکتورسازی تبریز و نایب رئیس اتاق تبریز، علیرضا مقیّدی، مدیر پروژه همکاری آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان و جمعی از نمایندگان انجمن ها و شرکت های استان در محل سالن جلسه اتاق بازرگانی آذربایجان شرقی برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، نشست هم اندیشی "پروژه همکاری آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان " در راستای تفاهم نامه منعقده، با حضور یعقوب نماینده، مدیر کل و جمعی از کارشناسان آموزش فنی و حرفه ای استان، ابراهیمی، مدیرعامل شرکت تراکتورسازی تبریز و نایب رئیس اتاق تبریز، علیرضا مقیّدی، مدیر پروژه همکاری آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان و جمعی از نمایندگان انجمن ها و شرکت های استان در محل سالن جلسه اتاق بازرگانی آذربایجان شرقی برگزار گردید.
یعقوب نماینده، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی ضمن تشکر از حضور نمایندگان تشکل های حوزه صنعت در این نشست در خصوص اهمیت بحث آموزش دوگانه شغلی گفت: نظام آموزش دوگانه شغلی (دوآل) آلمان به عنوان یک نظام خیلی منسجم است و از فرهنگ جالب مردم آلمان است.
وی در ادامه افزود: از منظر موسسه آموزشی در ایران و در اغلب کشورها، پیاده سازی این نوع نظام آموزشی به عنوان یک آرمان مطرح است.
و خوشبختانه در کشور ما نیز در سال های گذشته، تلاش های بسیاری در این راستا مثل دوره آموزشی کار و دانش صورت گرفته است و آثارش را هم می توانیم در شهر تبریز ببینیم.
یعقوب نماینده با اشاره به اظهارات الکساندر اشلیشتا، متخصص و مدرس مکانیک صنعتی بنیاد sbh، افزود: واقعیت این است که سازمان آموزش فنی و حرفه ای به عنوان یک نهاد آموزشی- مهارتی از امکانات بسیار خوبی برخوردار است. امکاناتی که در کارگاههای ما موجود است کم از کارگاههای آلمان نیست و چیزی که ما به دنبال آن هستیم همکاری تشکلها از جمله اتاق بازرگانی است.
وی در ادامه اظهار داشت: مقایسه نظام آموزش دوآل با نظام آموزش مهارتی ایران در این است که اتاق های بازرگانی در آلمان نقش بسیار پر رنگی دارند و انجمن های صنفی نیازهای آموزشی خود را به اتاق بازرگانی اعلام و اتاق بازرگانی نیز به بنیاد های آموزشی اعلام می کنند و بر اساس نیازسنجی های آموزشی صورت گرفته، آموزش کارآموزان و کارگران مورد نیاز صنعت تامین می شود.
نماینده همچنین به برگزاری آزمون های میان دوره و پایان دوره آموزش دوگانه شغلی توسط اتاق بازرگانی در آلمان که مستقل از مربیان دوره ها است، اشاره کرد و افزود: در این نوع نظام آموزشی کارآموزان و مهارت آموزانی که در آزمونها نمرات بالایی کسب می کنند مورد تشویق اتاق بازرگانی قرار گرفته و به عنوان کارآموزان برتر امکان ارتقاء مهارت را تا مرحله استادکاری خواهند داشت.
وی خاطرنشان کرد: در کشور آلمان تمامی شرکت ها و صنایع، ملزم به عضویت در اتاق بازرگانی هستند و باید با این اتاق، همکاری داشته باشند.
نماینده اضافه کرد: اگر بتوانیم در ایران چنین ساختار و فرهنگی را ایجاد نماییم سازمان آموزش فنی و حرفه ای به عنوان محلی که می خواهد مهارت در آن ارتقاء پیدا کند و خروجی محور و موثر باشد تا حدود زیادی اتفاق خواهد افتاد و بخش عمده ای از بیکاری در جامعه ما کاهش پیدا خواهد کرد.
یعقوب نماینده تصریح نمود: ما معتقدیم که دوره های آموزش ی فنی و حرفه ای علاوه بر جذابیت باید از انعطاف لازم در زمان، مکان، جنسیت و سایر مباحث دیگر وجود داشته باشد.
وی در ادامه افزود: فلسفه اصلی تاسیس سازمان آموزش فنی و حرفه در راستای ارائه مهارت برای کارگران صنایع بود و توقع به جایی است ولی متاسفانه، در حال حاضر شرکاء اجتماعی، اتاق های تعاونی و صنعت و انجمن ها از همدیگر دور شده اند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور توانایی این را دارد که اگر صنایع، اتاق های بازرگانی و انجمن ها همکاری کنند،تغییرات لازم در این خصوص انجام دهد.
نماینده اظهار داشت: خوشبختانه اتاق بازرگانی تبریز، از جمله پیشرفته ترین اتاقهای بازرگانی در کشور است و اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی نیز به عنوان یک مجموعه آموزشی در کنار اتاق بازرگانی و بنگاههای اقتصادی در راستای رونق بخشی اقتصادی استان و کشور خواهد بود.
الکساندر اشلیشتا، متخصص و مدرس مکانیک صنعتی بنیاد sbh نیز در این نشست ضمن بازدیدی که از مراکز آموزش فنی و حرفه ای و کارگاههای آموزشی مراکز داشت، تجهیزات و امکانات و برنامه آموزشی ارائه شده در آموزش فنی و حرفه ای استان را به روز و خوب ارزیابی نمود و اظهار داشت: در این کارگاههای آموزشی، به لحاظ محتوا و تجهیزات کمبودی نسبت به آموزش های آلمان دیده نمی شود.
وی ادامه داد: شاید بعضی از دستگاهها قدیمی باشند اما برای ارائه آموزش های اولیه و تئوری کافی هستند.
الکساندر اشلیشتا،تصریح نمود: وظیفه سازمان یا بنیاد آموزش فنی و حرفه ای در هر کشوری ارائه آموزش های تخصصی نیست، بلکه برای پوشش آموزش های عملی و تخصصی خود شرکت ها باید هزینه کنند.
مدرس مکانیک صنعتی بنیاد sbh افزود: در کشور آلمان، بیش از 50 درصد جوانان آموزش های شغلی را به تحصیلات دانشگاهی ترجیح می دهند در صورتی که در بازدید های ما از بخش های مختلف اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی اکثر کارآموزان فارغ التحصیل دانشگاهیان بودند.
علیرضا مقیّدی، مدیر پروژه همکاری آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان نیز در این نشست به نقش پررنگ اتاق های بازرگانی در ارائه آموزش های شغلی دوگانه اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در آلمان بنگاه های اقتصادی نیازهای شغلی خود را مستقیما به اتاق بازرگانی استان اعلام می کنند و سپس نیازهای شغلی از طریق بانک اطلاعاتی اتاق به سازمان آموزش فنی و حرفه ای منتقل می شود.
شایان ذکر است؛ بر اساس تفاهم نامه بین اتاق بازرگانی ایران و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در اسفند 97 مقرر شده است که شورایی با حضور نمایندگان دو ارگان تشکیل شود که نمایندگان انجمن ها و شرکت ها نیز در جلسات این شورا شرکت کنند.