اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : دوشنبه 31 تير 1398
کد 4062

در نشست خبری با اصحاب رسانه عنوان شد:

یعقوب نماینده : 80 درصد مشاغل نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارد

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۸۰ درصد مشاغل نیازی به ورود به دانشگاه ندارد، گفت: آموزش‌های فنی، حرفه ای و مهارتی، بهترین و سریع‌ترین راه رسیدن به شغل است
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۸۰ درصد مشاغل نیازی به ورود به دانشگاه ندارد، گفت: آموزش‌های فنی، حرفه ای و مهارتی، بهترین و سریع‌ترین راه رسیدن به شغل است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی و به نقل از ایرنا؛ "یعقوب نماینده" روز شنبه در نشست با خبرنگاران، رسالت اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه ای را ارایه آموزش‌های مهارت بنیان برای عموم مردم اعلام کرد و گفت: این نهاد متولی آموزش‌های غیر رسمی کوتاه مدت مبتنی بر شغل است.
وی طیف مخاطبان آموزش فنی و حرفه ای را بسیار متنوع دانست و افزود: بیکاران جویای کار، دانشجویان، دانش آموزان، شاغلان صنایع و صنوف، مستمری بگیران بیمه بیکاری و بازنشستگان نیز از خدمات آموزش مهارت ما بهره مند می شوند.

 

 
نماینده طرح استاد و شاگردی قدیم را بهترین راه آموزش مهارت و اشتغال دانست و گفت: در سازمان آموزش فنی و حرفه ای بعد از آموزش نیروها، نیازمند حمایت و بکارگیری آنها در صنوف و کسبه هستیم و امیدواریم اصناف و کسبه در راستای ایجاد اشتغال، ما را یاری کنند که البته مشوق هایی هم از جمله اعطای تسهیلات ارزان قیمت، بیمه نمودن کارآموز از طرف دولت در نظر گرفته شده و هیچ مسئولیتی از نظر تامین اجتماعی شامل اصناف و کسبه نمی شود.
 

 
وی با بیان اینکه امروزه دنیا به شدت به سمت آموزش های مجازی و تکنولوژیک پیش می رود، از فراهم نمودن مسیر آموزش های مجازی در سازمان فنی و حرفه ای و حرفه ای خبر داد و گفت: به همین منظور ۵۰ محتوای آموزشی تعریف کرده ایم و بسترهای اینترنت هم فراهم است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان، ارائه هرگونه آموزش در این سازمان در بخش دولتی را رایگان دانست و افزود: اگر افرادی ایده کارآفرینی نیز داشته باشند بسترهای آن کاملاً فراهم است و ما آنها را تا حصول نتیجه حمایت می کنیم.

 
یعقوب نماینده، شعار سال ۱۳۹۸ سازمان آموزش فنی و حرفه ای  را برنامه ریزی تعاملی و حکمرانی محلی اعلام کرد و گفت: متناسب با هر شهر، روستا و محله، برنامه ریزی کرده و با توجه به استعدادهای محلی هر شهر و روستا و محله می توانیم آموزش ارایه دهیم.
وی با بیان اینکه در تمام شهرستان های آذربایجان شرقی به جز خداآفرین و چاراویماق مراکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی وجود دارد، اظهار داشت: بیش از ۵۰۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای نیز در استان فعال هستند که در این مراکز بیش از ۵۵۰ حرفه آموزش داده می شود.

 
نماینده افزود:  بیش از ۴۰۰۰ هزار شغل در کشور وجود دارد و سازمان آموزش فنی و حرفه ای برای بیش از ۵۵۰ شغل مهارت آموزش می دهد.
وی ادامه داد: در سال گذشته ۴۰ هزار نفر در بخش دولتی و ۳۲ هزار نفر در بخش خصوصی در آذربایجان شرقی، مهارت های فنی و حرفه ای را آموزش دیده اند.

 
نماینده توجه به چالش های مهم جامعه از جمله معضل بیکاری، اعتیاد و توانمندسازی معتادان بهبودیافته، سکونت گاه های غیررسمی و طلاق و آسیب های اجتماعی را نیز از جمله وظایف این سازمان برشمرد و گفت: در سکونت گاه های غیر رسمی در پنج شهرستان تبریز، مرند، مراغه، میانه و اهر در حال تامین و تجهیز کارگاه های سیار برای آموزش شهروندان و توانمندسازی آنها هستیم.
وی آموزش به معلولین را نیز از دیگر عملکردهای این سازمان برشمرد و افزود ضمن عقد تفاهم نامه با سازمان بهزیستی، آموزش به معلولین را نیز شروع کرده ایم اما انتظار داریم آموزش بخشی از مهارت های  حرفه ای و تخصصی، ترجیحاً بخش خصوصی برعهده بگیرد.

 
نماینده، شناسایی شغل های پررونق و پرطرفدار و آموزش علمی و پایه ای افراد را از ماموریت های سازمان برشمرد و گفت: برخی مشاغل از جمله فرش، کفش و پوشاک که در استان پایه خوبی دارند اما از پایه علمی و فناورانه برخوردار نیستند و به صورت سنتی اجرا می شوند، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به دنبال آموزش علمی و مهارتی در این حوزه است.
به گفته مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی بر اساس پایش شغلی و رصد شغلی صورت گرفته، ۴۰ درصد مهارت آموزان موفق به ایجاد کسب و کار در حیطه آموزشی خود شده اند.