اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : شنبه 5 مرداد 1398
کد 4068

در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه، توسط مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی، عنوان شد:

یعقوب نماینده: رشد و بالندگی جامعه، از مسیر مهارت آموزی و مهارت افزایی، می گذرد

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به مناسبت گرامیداشت هفته ملی مهارت و کارآفرینی، با حضور در مصلای حضرت امام خمینی (ره) به عنوان سخنران پیش از خطبه ها، به ایراد سخن پرداخت.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به مناسبت گرامیداشت هفته ملی مهارت و کارآفرینی، با حضور در مصلای حضرت امام خمینی (ره) به عنوان سخنران پیش از خطبه ها، به ایراد سخن پرداخت.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، یعقوب نماینده، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان، با حضور در محل مصلای حضرت امام خمینی (ره) تبریز، در راستای گرامیداشت هفته ملی مهارت، سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه شد.
یعقوب نماینده با اشاره به سال رونق تولید، افزود: مهارت به عنوان یکی از مهمترین مولفه ها در توسعه و رونق اقتصادی است و نیروی انسانی مجرب از تاثیرگذارترین عوامل تولید با کیفیت و انبوه است.
وی خاطر نشان کرد: قطعا" بدون تسلط نیروی کار کشور به مهارت ها، امکان رقابت در فضای پر رقابت صنعتی مقدور نخواهد بود و بدون مهارت امکان اشتغال، موفقیت وخدمت به جامعه فراهم نخواهد شد.
نماینده در ادامه افزود: اغلب کشورهای پیشرفته، محروم از منابع طبیعی یا کم برخوردار از آن هستند و آنچه آنها را در مسیر رشد و موفقیت قرار داده است، برخورداری از نیروی انسانی صاحب صلاحیت و قابلیت است.

 
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان افزود: در کشورهای توسعه نیافته و یا در حال توسعه، نیروی کار اگر چه شاید دارای مدارک دانشگاهی باشند اما با فقر مهارتی روبرو هستند و بیسوادی مهارتی در آن کشورها مطرح است.
 یعقوب نماینده، اظهار داشت: دنیا در حال تغییر مستمر است و مشاغل، دستخوش تحولات شگرف هستند، هر جامعه ای که نخواهد و نتواند هرچه سریعتر خود را با دنیای فناوری تطبیق دهد، به طور قطع یقین گوشه نشین و منزوی خواهد شد.
وی افزود: امروزه حتی دانشگاهها نیز، بالندگی و رشد خود را در حرکت به سمت مهارت و کارآفرینی می دانند و نسل سوم و حتی نسل چهارم که اخیرا" برای دانشگاهها عنوان شده به شدت مباحث مهارت محور و کارآفرینی در آن، نقش اساسی دارد و انقلاب صنعتی چهارم بر پایه سیستم های هوشمند و دیجیتال می باشد.
نماینده خاطر نشان کرد: بسیاری از مشاغل امروزی در حال از بین رفتن است و مشاغل جدید مبتنی بر فن آوری های روز و هزاره سوم در راه است و تغییرات فناورانه در دنیا به ساعت رسیده است و هر روز خبرهای جدیدی از دنیای تکنولوژی و فناوری نوظهور منتشر می شود و دیگر هیچ کار ساده ای در دنیا نخواهد بود.

 
یعقوب نماینده ادامه داد: موفقیت درکسب وکارها فقط و فقط از طریق مهارت آموزی اتفاق خواهد افتاد و هر فردی آموزش و بازآموزی نداشته باشد، شکست خواهد خورد چراکه، امروزه دستیابی به شغل به یکی از مهمترین دغدغه های جوانان و خانواده ها تبدیل شده است و اگرچه اشتغال موضوعی چند مولفه ای است؛ اما آموزش و مهارت از عناصر اصلی اشتغال است و سوق دادن نوجوانان و جوانان به مهارت در کاهش دغدغه اشتغال و ایجاد اعتماد به نفس در آنان ضروری است.
وی ابراز امیدواری کرد و افزود: خوشبختانه امروز ما شاهد گرایش خانواده ها به ثبت نام فرزندان خود در مراکز و آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد هستیم در حالیکه در یک دهه گذشته این گرایش بیشتر به ثبت نام نوجوانان و جوانان به کلاس های زبان، هنری و ورزشی بود، اما اینک جامعه متوجه این موضوع شده است که مهارت شغلی، مهمتر از سایر مهارت های جنبی است، حتی در حضور جوانان در دانشگاهها شک و ابهام ایجاد شده است چراکه دیگر مسیرخوشبختی جوانان از دانشگاه نیست و براساس تحقیقات انجام شده حدود 80 درصد مشاغل دنیا نیازی به تحصیلات دانشگاهی ندارند و صرفا" با داشتن تحصیلات عمومی( دیپلم) و گذراندن چند دوره مهارتی شغلی، می توان از عهده مشاغل بر آمد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، به عنوان متولّی محوری و تخصصی آموزش های مهارتی در کشور مطرح است و شعار این سازمان، حکمرانی محلی مدیریت آموزشهاست و در استان آذربایجان شرقی نیز امکانات و مراکز آموزش فنی و حرفه ای فراهم شده است و به صورت رایگان، آموزش های مهارتی مورد نیاز را ارائه می کند.
همچنین در کنار مراکز آموزش دولتی، آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد (بخش خصوصی) با گستره در شهرها و دسترسی آسان شهروندان نیز فعالیت می کند.
یعقوب نماینده افزود: در استان آذربایجان شرقی تعداد 23 مرکز آموزش دولتی، آموزش سیّار شهری و روستایی و تعداد بیش از500 آموزشگاه فنی وحرفه ای آزاد مستقر می باشد که در بیش از 550 حرفه متنوع آموزشی مهارت آموزی می کنند و علاوه بر مراکز دولتی و خصوصی تعداد 11 مرکز آموزش جوار کارگاهی در صنایع و بنگاههای اقتصادی فعال است و آموزش های سیّار شهری و روستایی در محل های دور از مراکز ثابت ارائه می شود.
در کلیه پادگان های نظامی و انتظامی استان به سربازان وظیفه مهارت های مختلف ارائه می گردد و در تعداد قابل توجهی از دانشگاههای دولتی و غیر دولتی نیز، آموزش های مهارتی مورد نیاز دانشجویان در اختیار آنان قرار داده می شود.
نماینده، اظهار داشت: اداره کل آموزش آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی،  همکاری نزدیک و خوبی با اداره کل آموزش و پرورش در آموزش دانش آموزان شاخه کار و دانش و دانش آموزان دبیرستانهای پایه به کمک آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد دارد.
 وی افزود: آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی در کلیه زندان های سطح استان، مراکز آموزش زندانیان و در تعدادی از کمپ ها از جمله کمپ ماده 16 تبریز ویژه معتادین بهبود یافته آموزش های مهارتی اجرا می کند.
نماینده همچنین افزود: در قالب طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی (آموزش های استاد- شاگردی) با اصناف همکاری می کنیم و شاگرد مغازه را بیمه حوادث نموده و از شمول بیمه تامین اجتماعی و روابط کار مستثنی می شوند و در آموزش کارگران صنعت ساختمان و نیز آموزش و آزمون قالیبافان با اتحادیه ها همکاری خوبی داشته و در غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان، آموزش فنی و حرفه ای استان با شعار هر آذربایجانی یک مهارت در خدمت کلیه شهروندان عزیز می باشد .
شایان ذکر است، میز خدمت این اداره کل نیز با حضورکارشناسان آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی، برای برادران و خواهران نمازگزار در محوطه مصلای حضرت امام خمینی(ره) تبریز، جهت ارائه مشاوره های شغلی و معرفی دوره های مهارت آموزی مستقر بود و حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم ، امام جمعه محترم و محبوب تبریز نیز از این غرفه بازدید و با کارشناسان اداره کل دیدار و گفتگو کرد.