وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حمایت از کارآفرینی نیازمند فضای کسبوکار مناسب است و علاوه بر تغییر نظام آموزش و فرهنگ آموزش باید فعالیت های حمایتی و نظام کار نیز تغییر کند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حمایت از کارآفرینی نیازمند فضای کسبوکار مناسب است و علاوه بر تغییر نظام آموزش و فرهنگ آموزش باید فعالیت های حمایتی و نظام کار نیز تغییر کند.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد شریعتمداری در آیین بزرگداشت فعالان حوزه مهارت همزمان با 6 مرداد روز ملی کارآفرینی و آموزش های فنی حرفه ای گفت: از سال ١٣٨٢ روز ۶ مرداد به عنوان روز ملی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفهای نامگذاری شده است و از آن روز شاهد تغییرات قابل توجه بازار کار و روند جدیدی از نظام کارآفرینی در جهان بودیم که باید متناسب با آن حرکت کنیم.
وی افزود: بر این اساس سال ١٣٩۶ شورای عالی فنی و حرفهای تشکیل شد تا این همسویی شکل بگیرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: وجود اقتصاد دانش بنیان و فرصتهایی که بر مبنای دانش شکل میگیرند و استارت آپ ها نوع جدیدی از نظام کارآفرینی را در جهان ایجاد کرده اند، به نحوی فضا را پیش بردهاند که شایسته است ما هم، خود را در فضای ملی برای این نوع کسب و کارها آماده کنیم.
شریعتمداری با اشاره به افزایش جمعیت بیکار دانش آموختگان و فارغ التحصیلان افزود: یکی از سوالات اساسی که مطرح میشود این است که چرا به رغم کاهش نرخ بیکاری، اما جمعیت فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی در حال افزایش است که باید گفت، یکی از دلایل افزایش جمعیت بیکار در بین فارغ التحصیلان، این است که موضوع کارآفرینی و اشتغال زایی به مهارت آموزی نیاز دارد؛ اما دانشجوی ما پس از دریافت مدرک از دانشگاه، مهارت لازم برای ورود به بازار کار را ندارد.
وی همچنین با انتقاد از نظام جدید آموزش ۳-۳-۶ گفت: این سوال اساسی نیز در بین برخی صاحب نظران و حتی مردم مطرح است که چرا نظام آموزشی کشور به نظام ۳-۳-۶ بازگشته و دوباره به نظام آموزشی ۷۰ سال قبل برگشتیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در دوره نظام آموزش قدیم، دانش آموزان پس از پایان کلاس پنجم ابتدایی و آزمون نهایی، وارد دوره جدید راهنمایی می شدند که سیستم آموزشی شایسته ای بود؛ چراکه در این نظام دانش آموزان تمایلات و نیازمندی های خود را متناسب با نیاز بازار کار تقریبا از همان دوران نوجوانی می سنجیدند؛ اما متاسفانه نظام قدیم کنار گذاشته شد و دوباره به تئوری ها و محفوظاتی بازگشتیم که هیچ استفاده و کاربردی ندارند.
وی با تاکید بر اینکه در نظام آموزشی کشور یک مسیر درست را تعطیل کردیم و مسیر اشتباه را در پیش گرفتیم، ادامه داد: امروز متاسفانه در عین حال که عناوین «دکتر» برای افراد و مسئولان مهم شده؛ اما اگر فردی دارای مهارت باشد، به این مهارت به اندازه عناوین تحصیلی که بعضا به دور از دانش و مهارت هستند، در جامعه اهمیت داده نمی شوند؛ ضمن اینکه امروز باید در جامعه آموزش های فنی و حرفه ای به جایگاهی برسد که یک جوشکار، ارزش و اهمیت کار خود را هم به لحاظ اجتماعی و هم به لحاظ شخصیتی، متوجه باشد؛ ضمن اینکه اگر اصلاحات ساختاری و نظام آموزشی عالی با رویکرد مهارت آموزی اصلاح نشود، نمی توان انتظار داشت تا مهارت آموزی در کشور توسعه یابد.
شریعتمداری با اشاره به اینکه یکی از دلایل بهره وری پایین نیروی کار در کشور، نداشتن مهارت است، افزود: نظام کارآفرینی امروز کشور، باید متناسب با ورود به این نظام مهم، نظام بیمه ای، مالیاتی، دستمزد و قانون کار تغییر کند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه قوانین کار، بیمه ای و مالیاتی پاسخگوی حمایت از کارآفرینان جامعه نیست، گفت: امروز ۳۸ درصد اشتغال کشور، ماحصل فعالیتهای کارآفرینانه است و ۶۲ درصد مابقی نیز در نظامهای دیگر شغلی از جمله خویش فرمایی قرار دارند که در یک نظام پیوسته شغلی نیستند؛ هر چند رتبه کارآفرینی کشور در منطقه از ۱۴ به ۱۱ رسیده؛ اما برای رسیدن به جایگاه اصلی کارآفرینی در کشور تلاش بیشتری نیاز است.
شریعتمداری ادامه داد: امروز در خارج از کشور، مدارک فنی و حرفه ای به مراتب با اهمیت تراز مدارک دانشگاهی هستند؛ به طوری که فضای شغلی برای یک جوان دارای مدرک مهارتی، فراهم تر از یک جوان دارای تحصیلات دانشگاهی است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان تاکید کرد: امیدواریم با تشکیل شورای عالی فنی و حرفه ای و مهارت در دو سال باقی مانده تا پایان دولت بتوانیم با تصمیمات کلان در حوزه نظام آموزشی کشور یک کار فاخر بر جای بگذاریم و بخشی از نواقص حوزه آموزشی را جبران کنیم.