اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : دوشنبه 11 شهريور 1398
کد 4135

در دومین نشست روسای مراکز آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی:

یعقوب نماینده بر کیفی بخشی آموزش های فنی و حرفه ای تاکید نمود

دومین نشست روسای مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان با حضور مدیرکل، معاونین، مشاورین، روسای ادارات،کارشناسان مسئول، جمعی از کارشناسان و روسای مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان در محل سالن اجتماعات اداره کل برگزار گردید
دومین نشست روسای مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان با حضور مدیرکل، معاونین، مشاورین، روسای ادارات،کارشناسان مسئول، جمعی از کارشناسان و روسای مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان در محل سالن اجتماعات اداره کل برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آدربایجان شرقی، دومین نشست روسای مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان با حضور یعقوب نماینده، مدیرکل، رضا اختیار وکالتی،معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی، میرداود علوی، معاون اداری و پشتیبانی، یونس ممی زاده، مشاور مدیرکل، جمعی از کارشناسان مسئول، روسای ادارات،کارشناسان و روسای مراکز  آموزش فنی و حرفه ای استان، در محل سالن اجتماعات اداره کل برگزار گردید.
یعقوب نماینده، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی در آغاز این نشست ارتقای 24 رتبه کشور را در المپیاد ملی مهارت نسبت به سال گذشته در چهل و پنجمین مسابقات جهانی مهارت کازان 2019 روسیه، به کارکنان و تلاشگران آموزش فنی و حرفه ای استان، تبریک و تهنیت گفت.
 وی با اشاره به ماموریتها و رسالت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت:  ماهیت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور آموزشی است، که منجر به پویایی و تکنولوژیک بودن سازمان شده است که ایجاب می کند همیشه یکنواخت عمل نشود و پویایی و فناور بودن در این سازمان اتفاق بیافتد.
نماینده با اشاره به این موضوع که مدیریت بر تصمیم گیری در دستگاههای مختلف به روش های مختلفی صورت می گیرد، خاطر نشان ساخت: مدیریت بر تصمیم گیری در دو حالت اتفاق می افتد؛ یکی اینکه بر اساس برنامه های از پیش تعیین شده، تصمیم گیری اتفاق می افتد ولی در روش دوم، سیستم های آموزشی باید آمادگی های لازم برای اتخاذ تصمیمات فی البداهه را داشته باشند و این امری گریز ناپذیر است، بنابراین، مدیران این نوع سیستم ها از لحاظ هوشی و قدرت تصمیم گیری در مراتب بالایی هستند.

 

 
یعقوب نماینده، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور را از جمله شاخص ترین این نوع سازمانها برشمرد و افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور نیز در حوزه تصمیم گیری به لحاظ وجود تغییرات در برنامه ها، مدیریتی از این نوع را طلب می کند که نیازمند تبیین، تشریح و برنامه ریزی سریع است.
وی اضافه کرد: آموزش فنی و حرفه ای بر اساس ماهیت آموزشی خود می تواند ضمن تاثیر گذاری،کنشگر، نقش آفرین و برای جامعه کارآمد باشد و مطمئنا" چنین مجموعه ای از اهمیت و جایگاه بالاتری نسبت به سایر نهادها برخوردار بوده و به ارتقای نقش سازمان نیز در راستای اشتغال کمک خواهد کرد.
یعقوب نماینده در بحثی دیگر از مقوله انتقاد به عنوان سکوی پرش و راهیابی به موفقیت عنوان کرد و افزود: سازمانی که مورد نقد صحیح، قرار گیرد، روز به روز در مسیر پیشرفت حرکت خواهد کرد. پس با نقدی منصفانه و صحیح و در فضایی محترمانه در راه رسیده به اهداف آموزشی، همدیگر را نقد کنیم.

 
معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی نیز در این نشست، ضمن اشاره به تعهدات سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به کمی و کیفی بودن آموزشها در سال جاری خاطر نشان کرد: برای اینکه آموزشهای ارائه شده توسط آموزش فنی و حرفه ای، منجر به کیفیت شود باید بر اساس شاخص های ابلاغی سازمان حرکت کنیم.
رضا اختیار وکالتی، در ادامه گفت: امروزه، سیاست های دولت به سمت تغییر است و خروجی محور بودن در کلیه عملکرد های دستگاههای دولتی جرو برنامه های دولت است. و در این میان، کیفیت بخشی به آموزش های فنی و حرفه ای از اهم این سیاست ها بوده و بر این امر تاکید شده است.
وی رویکرد خروجی محور بودن فعالیتهای سازمان را، ایجاد و گسترش اشتغال در جامعه عنوان کرد و افزود: در راستای اشتغالزایی، باید به کیفیت بخشی آموزشها توجه بیشتری نمود.
رضا اختیار وکالتی، آموزش بر مبنای نیازسنجی، رهگیری اشتغال، مشاوره و هدایت شغلی، پاسخگویی به موقع به مکاتبات، ایجاد توازن در حوزه های مختلف آموزشی را ازجمله شاخص های ارائه شده سازمان در راستای کیفیت بخشی به آموزشهای فنی و حرفه ای عنوان کرد.

 
وی همچنین بر اهمیت و لزوم اجرای مباحثی چون؛ کاربینی که جایگزین دوره های تربیت مربی می تواند باشد و مهارت آموزی در محیط کار واقعی، مهارت های دوگانه شغلی و مهارت های نرم، آموزش مهارت های تلفیقی( تلفیقی از آموزش های مجازی و عملی)، طرح ها و تجربیات خلّاقانه، تاکید نمود.
معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی، اقدام مشترک توانمندسازی و اشتغال را از دیگر مباحث پیش روی سازمان برشمرد و اظهار داشت: یکی از مهمترین دستورالعمل های ابلاغی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، همکاری با دیگر سازمانهاست تا بر این اساس، کارآموزان پس از آموزش به سمت اشتغال سوق داده شوند.
همچنین در این نشست از طرح تکاپو به عنوان یکی از طرح های موفق  و بر پروژه محور بودن آزمون ها تاکید شد.

 



در ادامه این نشست، نعمت علیزاده، ابوالفضل آتمیانلو، مهدی عزتی،بهروز آشام و محمدرضا نصیری روسای مراکز آموزش فنی و حرفه ای سراب، ورزقان،آذرشهر، بناب و مرند به نمایندگی از سایر مراکز آموزشی در خصوص فعالیتها و برنامه های اجرایی و پیش روی سازمان مطالبی را عنوان کردند.
و روسای ادارات آموزش، آموزشگاههای آزاد و سنجش و ارزشیابی مهارت استان نیز نکته نظرات خود در خصوص برنامه های اجرایی و پیش روی سازمان ارائه کردند.