اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : سه شنبه 19 آذر 1398
کد 4270

در اولین جلسه شورای مهارت استان مطرح شد:

معاون امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار: توسعه کشور در گرو آموزش و مهارت است.

شورای مهارت استان آذربایجان شرقی با حضور معاون امور اقتصاد و توسعه منابع انسانی استاندار و مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی و جمعی از مسئولین دستگاههای اجرایی مرتبط با حوزه آموزش و مهارت در محل استانداری آذربایجان شرقی تشکیل گردید.
شورای مهارت استان آذربایجان شرقی با حضور معاون امور اقتصاد و توسعه منابع انسانی استاندار و مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی و جمعی از مسئولین دستگاههای اجرایی مرتبط با حوزه مهارت در محل استانداری آذربایجان شرقی تشکیل گردید.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، یعقوب نماینده، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان در ابتدای این جلسه با بیان این مطلب که آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی با هدف ایجاد و ارتقای شغلی و توانمندسازی منابع انسانی در سطوح و اشکال مختلف ارائه می شود، گفت: این آموزش ها، ماهیت بین بخشی و فرا دستگاهی دارد و این ماهیت بر ضرورت ایجاد بستری که بتواند هماهنگی های لازم را ایجاد کند، تاکید دارد.

وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی تعاملی و حکمرانی محلی آموزش های فنی و حرفه ای از ضروریات امروز است، افزود: این امر، موجب انسجام بخشی، ارتقای بهره وری و استفاده حداکثری از منابع انسانی و مادی شده و در ارائه فعالیت های آموزشی و برنامه ریزی تامین نیازهای آموزشی نیروی جویای کار و مشاغل بخش های مختلف استان موثر واقع می شود.
نماینده خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی جامعه، معمولا" کمترین توجه به هماهنگی در این بخش بوده و به همین دلیل کارهای موازی موجب ایجاد هزینه های گزاف نیز می شود و این در حالی است که تعداد قابل توجهی از دستگاهها، سازمان ها، موسسات و ارگان های صرفا" دولتی غیر مرتبط، از بودجه عمومی برای ارائه آموزش های فنی و حرفه ای استفاده می کنند.

 
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، با اشاره به ماهیت تشکیل شورای مهارت در استان گفت: در راستای انسجام بخشی و امکان استفاده از امکانات منابع انسانی، مادی و فیزیکی و استقرار مدیریت همسو و جامع در امر مهارت آموزی و اشتغال استان، شورای توسعه مهارت متشکل از دستگاههای اجرایی ذی مدخل در حوزه آموزش های مهارتی و اشتغال به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و با دبیرخانه اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان و در شهرستان ها نیز، این شورا به ریاست فرمانداران شهرستان تشکیل می گردد.
 

 
جهانگیری، معاون امور اقتصادی استاندار نیز در این جلسه گفت: اهمیت آموزش های فنی و حرفه ای بر کسی پوشیده نیست.
وی با اشاره به صنعتی بودن استان، عدم تامین نیروی کار ماهر برای حوزه صنعت و در دیگر بخش های خدماتی را از آسیب های جدی در عدم تحقق شعار سال " رونق تولید " برشمرد و افزود: موضوع مهارت در استان باید به یک موضوع مستقل تبدیل شود.
وی در ادامه، اظهار داشت: دستگاهها و سازمان های مرتبط با آموزش و مهارت می توانند با حذف نگرش ها و حرکت های جزیره ای با شناخت وضع موجود و نیازسنجی بازارکار و احصاء تجهیزات وامکانات موجود در استان به منظور سیاست گذاری برای آموزش شغل های نو و عرضه نیروی کار ماهر برای صنایع اقدام نمایند.
در ادامه جلسه، جمعی از مدیران و مسئولین دستگاههای اجرایی استان در خصوص اهداف ، چشم اندازها و برنامه های شورا به بحث و تبادل نظر پرداختند.