اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : دوشنبه 25 آذر 1398
کد 4282

علی اوسط هاشمی:

تغییر نگاه ملت و حکومت به مهارت، نیازمند زمان است

علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان، در سفر به استان کرمان و دیدار با مربیان، رؤسای مراکز، کارکنان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان و رؤسای آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: تغییر نگاه ملت و حکومت به مهارت، نیازمند زمان است.
علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان، در سفر به استان کرمان و دیدار با مربیان، رؤسای مراکز، کارکنان اداره کل آموزش فنی  و حرفه ای استان و رؤسای آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: تغییر نگاه ملت و حکومت به مهارت، نیازمند زمان است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی و به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، با حضور در جمع مربیان، رؤسای مراکز، کارکنان اداره کل آموزش فنی  و حرفه ای استان و رؤسای آموزشگاه های  فنی و حرفه ای آزاد استان کرمان، با آنان دیدار و گفتگو کرد.
بنا براین گزارش، علی اوسط هاشمی، از غربت مهارت در نگاه جامعه سخن گفت و بیان کرد: زمانی‌ که باورها تعمیق یابد، استراتژی‌های خود را با نگاه به هدف والا  به پیش می‌ بریم زیرا با تزریق پول در کشور مشکلات حل نمی شوند.
وی تغییر نگاه ملت و حکومت به این دیدگاه را نیازمند زمان دانست زیرا هیچ گاه شایستگی در حرفه‌ و مهارت را به فرزندان خود نیاموخته ایم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای  با اشاره فرموده نبی مکرم اسلام مبنی اینکه به وحدانیت خدایی که جانم در نزد اوست مسلمان نیست کسی که چیزی را برای خود بخواهد و برای دیگری نخواهد، خاطرنشان کرد: باید مسئولانه با فرزندان کشور رفتار کنیم.
هاشمی افزود: امروز به دنبال وزن اجتماعی خود هستیم که سازمان آموزش  فنی و حرفه ای کشور به درجه رفیع خود نزد مردم برسد زیرا تا کنون حضور توانمند، باقدرت و نقش‌آفرین نداشته ایم.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به اینکه کانون‌های کارآموزی رو به افول است افزود: باید حضور توانمند، باقدرت و نقش‌آفرین داشته باشیم تا کار باور شود و انسان خود را در این مسیر وقف کند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، با تأکید بر هدایت حرفه‌ای در مراکز آموزش فنی و حرفه ای بیان کرد:  همه مسئولان باید برای  هدایت مهارت آموزان تلاش کنند.
وی در همین رابطه گفت: اکنون سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به مدارس برای آموزش‌های مهارتی ورود کرده است  و این مهم یک ضرورت ملی است که باید به آن توجه ویژه شود زیرا امروزه ارزش‌ها در عنوان‌ها نیست بلکه در صلاحیت‌هاست و ما نیز به  دنبال منزلت اجتماعی مهارت هستیم.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یکی از راه‌های مهم برای مقابله با ابرچالش بیکاری، هویت بخشی به توانمندی آدمی دانست و تأکید کرد: یکی از راه‌های مهم برای برون رفت از این چالش، روی آوردن به توانایی افراد است و باید بتوانیم  در شرایط بحران با تأسی از مهارت برای کمک به جوانان این مرز بوم، خودمان را اثبات کنیم.
هاشمی گفت: با تأسی به مهارت به دنبال پاسخ  به نیاز اشتغال و کرامت جوانان هستیم زیرا دستاوردهای مهارت خودباوری و خوداتکایی است.
در ادامه رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، با اشاره به ارزش و منزلت مربیان  تصریح کرد: رسالت ما تربیت مربی است نه صرفاً آموزش.
وی گفت: به فراکسیون مربیان اعتقاد دارم و مردم در همه امور کشور باید دخالت داشته باشد و پیشنهاد تأسیس تشکل مربیان در استان‌ها  و مشارکت آنان را برای رفع مشکلات در شرایط کنونی با آنان مطرح کرده ام.      
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به اینکه پیشنهاد ایجاد صندوق مهارت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است، گفت: اگر اعتبار اختصاص یافته به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور  از ۱.۶ به ۴ تا ۵ درصد برسد به وضع مطلوب می رسیم اما با  خودباوری و همکاری شرکای اجتماعی نیز به درآمدی دسترسی پیدا می کنیم که بی نیاز از این بودجه باشیم.
هاشمی افزود: براساس اعلام مسئولان، سالانه پنج هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری اقتصادی در سطح استان کرمان انجام می‌شود که با توجه ظرفیت‌های استان می‌توانیم استانی عاری از بیکاری داشته باشیم که برای تحقق آن ضروری است پیوست مهارت در کار،  فرهنگ سازی شود.
به پژوهشی نیاز داریم که منتج به تولید محصول و ارتقای توان کارآموز شود، نیاز به پژوهش منتج به کتاب نداریم
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، با تأکید بر اهمیت پژوهش در مهارت آموزی اظهار داشت: به پژوهشی نیاز داریم که متنج به تولید محصول و ارتقای توان کارآموز شود و نیاز به پژوهش منتج به کتاب نداریم.
علی اوسط هاشمی گفت: به تفویض اختیار اعتقاد و باور داریم و آماده ایم کارگاه های آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور را با آموزشگاه های آزاد به شراکت بگذاریم.
هاشمی در ادامه بیان کرد: به شرکت ملی گاز پیشنهاد داده‌ایم همانند مرکز معاینه فنی خودرو، مرکز معاینه گاز ایجاد شود تا تمام خانه‌ها از لحاظ استانداردهای گازی بررسی شوند.
وی افزود: ایجاد دپارتمان مهارت گازی در کشورهای عضو اوپک گازی، برگزاری المپیاد کشورهای برخودار از گاز از دیگر ایده‌های پیش رو است تا سهم بین المللی خود را در این حوزه بالا ببریم  و از شرکای  بین المللی در این زمینه استفاده کنیم.
در پایان نمایندگان مربیان، رؤسای مراکز، کارکنان اداره کل آموزش فنی  و حرفه ای استان و رؤسای آموزشگاه های  فنی و حرفه ای آزاد استان کرمان به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.