اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : شنبه 5 بهمن 1398
کد 4339

علی اوسط هاشمی:

اپلیکیشن مهارت استان ها طراحی می شود

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در گردهمایی مدیران سازمان در منطقه آزاد اروندگفت: اپلیکیشن مهارت استان ها طراحی می شود.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در گردهمایی مدیران سازمان در منطقه آزاد اروند گفت: اپلیکیشن مهارت استان ها طراحی می شود.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی و به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، هاشمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، 26 دی ماه سال جاری در دومین روز گردهمایی مدیران کل استانی و ستادی سازمان آموزش فنی حرفه ای که در سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد، با تأکید بر تغییر رسته سازمان به اداری- آموزشی گفت: به منظور تحقق این مهم، باید دبیرخانه مناطق هشت گانه کشور تشکیل و جلسات مشترک رؤسای این مناطق، به منظور بازنگری در آیین نامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برگزار شود.
وی با تأکید بر اینکه اصلاح ساختار، به ممارست و فکر قوی نیاز دارد، ادامه داد: اگر در آیین نامه جدید اشکالی وجود داشته باشد، نشان دهنده ضعف است، بنابراین باید ضمن بهره مندی از همه ظرفیت های موجود در سازمان، قابلیت های شرکای اجتماعی را به خوبی کشف و برای تدوین در آیین نامه جدید مورد استفاده قرار دهیم.
معاون وزیر با اشاره به اینکه قانونی ارزشمند است که بر اساس جامعه شناسی و شناخت ملت تدوین شده باشد، تصریح کرد: رؤسای مناطق هشت گانه ضمن مشورت  با مدیران استان های زیرمجموعه، در تدوین آیین نامه جدید سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مشارکت لازم را داشته باشند و ملاک نظرات باید ضرورت های روز جامعه و در راستای تقویت تعامل با شرکای آموزشی و ایجاد یک جریان قوی برای تقویت جایگاه مهارت در کشور باشد.
وی در ادامه تأکید کرد:  از ظرفیت های قانونی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای  تقویت جایگاه مهارت و تغییر نگاه به مهارت (به منظور در اولویت بودن مهارت برای اشتغالزایی کاربردی) نهایت بهره را ببریم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، با اشاره به اینکه افراد دانا باید بر خود نقد داشته باشند، گفت: فرد دانا کسی است که از انتقادها واهمه نداشته باشد؛ مدیران استان ها باید روحیه انتقادپذیری را در بخش های زیرمجموعه رشد دهند و زمینه رشد عمومی و تحقق حقوق شهروندی را فراهم کنند.
معاون وزیر، با اشاره به اینکه جامعه حق شهروندی دارد و باید به بدیهی ترین نیازهایش دست پیدا کند، تأکید کرد: تغییر در نوع نگاه جامعه به ارزش مهارت و توانمندی انسان یکی از ضروریات است و در حوزه مهارت نیز سخن از خلاقیت است که در این میان نخست خودمان باید ماهر باشیم.
هاشمی در ادامه از لزوم تدوین «بانک اطلاعاتی مربیان کشور» سخن گفت و تأکید کرد: باید به این استادکاران رسمیت داد، زیرا  مشارکت آن ها به سازمان اعتبار می دهد و منجر به ارتقای وزن مهارت در جامعه نیز می شود.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه مهارت از ابتدای خلقت بشر نائل به زایش دانش شده، گفت: وقتی این همه ثروت در کشور باشد و از بیکاری صحبت کنیم یعنی مصیبت، چرا که با این وجود ظرفیت های عالی در کشور  باید در اوج هنر و مهارت باشیم.
وی افزود: به ایرانِ با مهارت بیندیشیم هر استان باید اهل مهارت خود را در رشته های مختلف با طراحی یک اپلیکیشن مهارت به جامعه معرفی کند، در حقیقت کار را باید به اهلش سپرد و مردم باید بدانند که در هر زمینه مورد نیازشان چه اهل فنی وجود دارد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با تأکید بر اینکه استان های دارای رقم بالای مهاجرت باید راهکاری بیندیشیند تا مهاجران با مهارت را  به استان های دیگر اعزام کنند، گفت: میزان دقت در مفاهیم آموزشی باید به شکلی باشد که خروجی سازمان یک فرد متخصص و امیدوار به کارآفرینی و صاحب حرفه شدن باشد.
هاشمی خطاب به مدیران سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: ارتقای آموزشی مربیان را جدی بگیرید زیرا اگر دانش و مهارت این مربیان به روزرسانی نشود، نتیجه ای حاصل نخواهد شد.
وی با اشاره به اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور یک سازمان آموزشی است و نظام آموزشی دارد، تأکید کرد: باید در قامت دانشگاه ها، به سازمان نگاه شود تا مهارت آموزی در جامعه نهادینه شود.
هاشمی ادامه داد: برنامه ریزی جدی برای دوره های آموزشی مربیان ضروری است زیرا برخی از مربیان ما استادان قابلی هستند که با آنها بیگانه ایم که این نگاه باید اصلاح شود.
در ادامه معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، با تأکید بر اینکه اصلاح ساختاری و بودجه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور باید با مشارکت تمامی استان ها برنامه ریزی شود، بیان کرد: یکی از برنامه های اصلی سازمان، جهت گیری اساسی در بودجه 99 بر پایه برنامه ریزی برنامه هفتم توسعه است. بنابراین تعامل با کمیسیون های بودجه، آموزش عالی و اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
وی با تأکید بر لزوم هم افزایی و همگرایی گفت: یکی از نشانه های توسعه یافتگی در هر کشور، بودن بر موضع نظم، قاعده مندی و رعایت حریم یکدیگر است زیرا این از شاخص های اصلی برای تحقق توسعه هستند.
هاشمی با بیان اینکه سخن از بیکاری بدون توجه به ارزش مهارت، عین بی مهارتی است گفت: یکسان اندیشیدن دور از عدالت است و در همین راستا باید سطح بندی آموزشگاه ها و مربیان هرچه سریعتر انجام شود.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای از  نیاز کشور برای روی آوردن به مشاغل نو سخن گفت و افزود: ظرف10 سال آینده 40 تا 47 درصد از مشاغل فعلی در کشورهای توسعه یافته به واسطه سرعت تکنولوژی ضعیف می شوند، بنابراین مشاغل نوین، اشتغال زا و متناسب با جامعه تحصیل کرده و جویای کار یک ضرورت است که باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون وزیر، حوزه مشاغل سبز را مربوط به کشورهایی دانست که دچار کم آبی و تغییر اقلیم هستند و خبر داد: در دهه آینده، 16 میلیون شغل جدید در حوزه مشاغل سبز به ثبت می رسد و سهم آموزش های مهارتی در این زمینه باید مشخص شود.
هاشمی با اشاره به اینکه پژوهش ها باید کاربردی و به سمت مشاغل جدید باشد، یادآور شد: شورای پژوهشی استان ها باید به سمت اشغال زایی با مهارت  افزایی حرکت کند.