اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : چهارشنبه 1 مرداد 1399
کد 4488

علی اوسط هاشمی:

سواد واقعی قدرت تغییر ایجاد می کند

در نخستین روز از هفته ملی مهارت، روز «مهارت، ملت، مجلس» در نشستی که با حضور رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس و نماینده مجلس شورای اسلامی در شورای عالی مهارت در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برگزار شد، هاشمی، معاون وزیر و رئیس سازمان بر سوادآموزی واقعی که قدرت تغییر ایجاد کند، تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی و به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس و محمد مهدی فروردین، نماینده مجلس شورای اسلامی در شورای عالی مهارت امروز 31 تیرماه هم زمان با اولین روز از هفته ملی مهارت، که روز « مهارت، ملت، مجلس» نام گذاری شده است، با حضور در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، هفته ملی مهارت را به تلاشگران مهارت‌ آموزی کشور تبریک گفتند.
بنا براین گزارش، در این نشست، منادی، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، مهم ترین ثروت کشور را  جمعیت انساني دانست و گفت: تقویت مردم، رسالت یک حاکمیت است.
منادی افزود: آغاز مهارت آموزی از خانواده است و در ایران، ۲۳ میلیون سازمان آموزش فنی وحرفه ای به تعداد خانواده‌ها، وجود دارد.
وی تصریح کرد: مهارت را باید به همه خانه‌ها ببریم.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، گفت: دانش و مهارت باید پویا باشد و در شرایط شیوع ويروس کرونا، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور باید به سمت مهارت‌های جدید برود.
در ادامه این نشست، علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، به بیان مطالبی در خصوص اهمیت مهارت آموزی در جامعه و نقش مجلس شورای اسلامی در ارتقای نگاه  به مهارت آموزی پرداخت.
هاشمی گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور  قدمتی ۵۰ ساله دارد و اساس کار آن بر اساس مدل  نظام آموزش فنی و حرفه ای کشور آلمان شکل گرفته است.
وی ادامه داد: مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای ظرفیت های بسیار خوب و هم وزن با دانشگاه فرهنگیان دارد که مغفول مانده است.
 معاون  وزیر کار از وجود 600 مرکز آموزشی ثابت، ۵ هزار و ۷۰۰ کارگاه در حال ارائه آموزش و مهارت در سازمان آموزش فنی و حرفه ای خبر داد.
هاشمی تأکید کرد از بودجه آموزش کشور تنها 5/1درصد آن به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تعلق دارد که این آمار نشان می دهد نیازمند بازنگری هستیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: در حال حاضر، آموزشگاه های سازمان پذیرای ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر فارغ التحصیل دانشگاهی است که با سواد و مدرک نتوانسته اند بر موضع موثر قرار گیرند.
 وجود بالغ بر ۲۱ هزار مربی در بخش دولتی و خصوصی سرمایه ملی برای کشور و سازمان است
 در ادامه این نشست، هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اعلام کرد: در روزهای آینده و در هفته ملی مهارت ۱۰۰۰ استاندارد نوین مطابق با نیاز زمان و تکنولوژی روز دنیا رونمایی می شود.
وی ادامه داد: اعتبار گواهی نامه های مهارتی  سازمان جهانی و دارای کد بین المللی و قابلیت ترجمه است و مقبولیت جهانی دارد و این نوید را می دهیم که هر کس گواهی نامه مهارت دارد موقعیت جهانی دارد،.
هاشمی تصریح کرد: گواهینامه های سازمان باید ارتقای منزلت یابد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در خصوص مطالبات سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از مجلس شورای اسلامی گفت: تقاضا داریم در این دوره از مجلس ، کمیسیون آموزش عالی، مهارت را اولویت خود قرار دهد تا تفاوت بین مدرک و مهارت نمایان شود و در جامعه شاهد جابجایی ارزش ها باشیم.
وی با اشاره به اینکه بسیاری دستگاه ها آموزش دهنده شده اند و تنها مراکز آموزش عالی ایجاد کرده ایم و از مهارت غافل شده ایم، افزود: الزام رعایت  قانون مهارت در جامعه باید مورد توجه باشد.
 معاون وزیر کار بیان کرد: سرمایه اصلی مهارت در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است  و این سرمایه متعلق به جمهوری اسلامی و کشور ایران است، لذا باید با تاسی به قانون با سیاست های یکدیگر هم سو باشیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: مجری آموزش های غیررسمی تخصصی در کشور اما هستیم، بنابراین سایر سازمان ها نباید مستقیماً  به این مقوله ورود کنند.
وی درتبیین ورود گروه های مختلف به مقوله آموزش گفت: این موضوع  سبب شده است که  ۱۱ هزار و ۷۰۰ آموزشگاه خصوصی با وجود داشتن مجوز از ما،  تعداد قابل توجهی فعال نباشند که علی الخصوص با توجه به آسیب وارده به آنها در شرایط کرونا، ساماندهی آنها ضروری است.
هاشمی ادامه داد: به آموزشگاه های آزاد اختیار عمل می دهیم، اما از آنها در زمینه سنجش مهارت و ارزیابی مطالبه گری می کنیم تا تصدی گری کاهش یافته و ارتقای سطح تخصصی سازمان به یک پروژه عملیاتی تبدیل شود.
امیدواریم این دوره از مجلس پیشتاز تشکیل فراکسیون مهارت باشد
بنا براین گزارش، هاشمی، معاون وزیر گفت: امروزه توانمندی و استعداد آدمی تحت الشعاع مدرک قرار گرفته است و مصداق بارز آن این است که در یک آگهی استخدام از فرد پرسیده نمی شود چه مهارتی داری؟ بلکه مدرک تحصیلی او  مد نظر است.
وی گفت: با هم افزایی باید این نگاه را در جامعه شکل دهیم که خانواده ها موفقیت فرزندشان را تنها در مدرک نبینند زیرا معتقدیم امروزه سواد واقعی سوادی است که قدرت تغییر ایجاد کند.
اساس کار کشور بر انسان توانمند استوار است
هاشمی، معاون وزیر کار با اشاره به تدوین برنامه مهارت آموزی به معلمان گفت: برای هر  معلم داشتن یک مهارت ضروری است.
وی افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور  همواره اداری دیده شده است و نه آموزشی که این نگاه باید تغییر یابد و مربیان، گواهی نامه ها و کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفه ای باید آموزشی دیده شوند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، بیان کرد: اکنون فرصت بسیار خوبی فراهم شده است که با تغییر نگاه و اجماع 5/3 میلیون بیکار و جویای کار و ۲۱ میلیون شاغل نیازمند مهارت را با سیاست های خود همراه کنیم.
هاشمی ابراز امیدواری کرد بتوانیم با تکیه بر توانمندی آدمی فصل جدیدی در آموزش مهارت را رقم بزنیم.