اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : يکشنبه 12 مرداد 1399
کد 4522

محمد باقر نوبخت:

کشور در مسیر توسعه به نقش سازمان آموزش فنی و حرفه ای پی برده است

محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نقش آموزش های مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفه ای را در توسعه کشور مهم و منحصر به فرد دانست.
محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نقش آموزش های مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفه ای را در توسعه کشور مهم و منحصر به فرد دانست.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی و به نقل از روابط عمومی  سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برای شرکت در آیین رونمایی از1000 عنوان استاندارد نوین آموزشی، 11 مرداد ماه سال جاری در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور حضور یافت.
بنا براین گزارش، نوبخت ضمن ابراز خوشنودی ازحضور در جمع مهارت آفرینان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: این سازمان  نقش بی بدیلی در توسعه کشور داشته و فرصتی مغتنم است.
وی افزود: این نشست  را بسیار نافع می دانم و معتقدم سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور با استفاده از ظرفیت شرکای بخش خصوصی، نقش نظارتی خود را افزایش داده و خود به آموزشهای تخصصی روی بیاورد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بیان کرد برای جهش تولید و بهره وری، دانش بنیانی و مهارت افزایی دو عنصرالزامی است.
نوبخت تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه کشور مهارت افزایی امری ضروری است.
وی در تبیین این موضوع گفت: در برهه کنونی نه تنها کشور بلکه سازمان برنامه و بودجه نیز به نقش سازمان آموزش فنی و حرفه ای در مسیر توسعه پی برده و این نقش را منحصر به فرد می داند.
در برنامه هفتم توسعه کشور، موضوع مهارت را برجسته خواهیم دید
نوبخت معاون رئیس جمهور  ادامه داد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌اي کشور در رشد ۸ درصدی اقتصاد و تولید ناخالص ملی و ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در برنامه ششم توسعه نقش ممتازی دارد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: سازمان آموزش فني و حرفه‌ای امروز برای ما جایگاه متمایزی در اشتغال و جهش تولید در کشوردارد.
علی اوسط هاشمی:
خواهان توجه دولت به جهش مهارت هم وزن جهش تولید در کشور هستیم
این گزارش می افزاید: هاشمی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشوردر این نشست گفت: حضور نماینده دولت در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور نوید بهار مهارت است.
هاشمی افزود: اميدواریم با نگاه بلند سیاستگذاران و برنامه‌ریزان، شاهد سهمی ارزشمند برای مهارت در سبد هزینه خانوار باشیم.
وی تاکید کرد: زدودن بیگانگی مهارت از جامعه، نیازمند نگاه ویژه دولت به مهارت است.
معاون وزیرکار خطاب به معاون رئیس جمهور گفت: به نگاه ویژه سازمان برنامه و بودجه کشور در راه مهارت آموزی به جوانان و ایجاد اشتغال با مهارت ایمان داریم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بیان کرد: نیاز جامعه امروز اشتغال پایدار با مهارت است و نمی توان تنها با پرداخت یارانه این نیاز را مرتفع کرد.
هاشمی در این رابطه تصریح کرد: بازار تشنه نیروی کار ماهر است.
اشتغال و مهارت دو بال توسعه کشورند
 معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشوربا اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: در عصر کرونا تجارت دیجیتال اهميت یافته‌ است و آینده از آن اطلاعات‌ نرم‌افزاري و تحولات‌ تکنولوژی است.
وی با اشاره به وجود سرمایه انسانی زبده در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: این تعداد نیروی انسانی سرمایه با ارزشی است که با نگاه ویژه دولت می تواند فصل جدیدی در مهارت آموزی بگشاید.
تغییر ساختارسازمان‌ آموزش فني و حرفه‌ای کشور از اداری به  آموزشی الزامی است
علی اوسط هاشمی ادامه داد: از دولت می خواهیم تدبیری بیندیشند تا واسطه های آموزش در کشورحذف شود و به تبع آن بیگانگی نسبت به مهارت در جامعه زدوده شده و هر جا نیاز به آموزش مهارت  است بودجه آن به سازمان آموزش فنی و حرفه ای اختصاص یاید.
هاشمی تاکید کرد: سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور آمادگی دارد با اختصاص بودجه آموزشی به سازمان ماموریت آموزشی خود را به بهترین شکل به انجام رساند.
وی افزود: بخش عمده ای  ازتعهد دولت در ایجاد اشتغال  ازطریق سازمان آموزش فنی و حرفه ای قابل اجرا است.
در دهه مبارک فجر ۱۰۰۰ استاندارد آموزشی دیگر رونمایی می شود
هاشمی گفت: رتبه ایران در توسعه مهارت آموزی در جهان تاکنون مطلوب نبوده است.
وی ادامه داد در همین راستا امروز و در این مراسم 1000 استاندارد آموزشی نوین به استانداردهای پیشین افزوده می شود.
معاون وزیر تعاون در تبیین این موضوع گفت: رویکردهای جدید سازمان شامل: مهارت آموزی در حوزه کشاورزی، گردشگری و توجه به استان‌های با پایه‌ی مهارتی پایین و بیکاری بالا و همچنین مهارت‌های دریا محور است.
در پایان این مراسم نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، از1000 استاندارد مهارتی نوین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور رونمایی کرد.
بر اساس این گزارش این مجموعه استانداردهای نوین در 17 گروه شغلی امور باغی، امور زراعی، امور دام و ماکیان، امور شیلات و آبزی پروری، صنایع غذایی، فناوری محیط زیست، ماشین آلات کشاورزی، منابع طبیعی، صنعت گاز، صنعت چاپ و گرافیک، طلا و جواهر سازی، برق، مراقبت زیبایی، مبلمان و دکوراسیون، گردشگری، انرژی  با مشارکت خبرگان حرفه ای، متخصصان مشاغل فنی و تخصصی و صاحبان مشاغل و کسب و کارها از وزارت جهاد کشاورزی - سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی -  شرکت ملی گاز ایران - شرکت های پالایشگاه های پارس جنوبی - شرکت تعاونی سازندگان کلیشه و لیتوگراف، مهر و پلاک و چاپ اسکرین - اتحادیه صنف چاپخانه داران و شرکت تعاونی تهیه و توزیع صنف چاپخانه داران- اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا ،جواهر، نقره و سکه تهران - موسسه آموزش های تخصصی صنعت آب و برق وزارت نیرو - اتحادیه آرایشگران و پیرایشگران زنانه - کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران - اتحادیه پیرایشگران مردانه ایران و اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران توسط معاونت پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت، دفتر پژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی تدوین شده است.