اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : چهارشنبه 19 شهريور 1399
کد 4555

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور:

متناسب با اقتضای زمان به وضع قوانین تازه برای سازمان‌آموزش فني و حرفه‌اي بیندیشیم

شورای سیاست گذاری و برنامه ریزی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، با حضور علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمشید انصاری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور 16 شهریور ماه سال جاری برگزار شد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور: متناسب با اقتضای زمان به وضع قوانین تازه برای سازمان‌آموزش فني و حرفه‌اي بیندیشیم
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی و به نقل از روابط عمومی  سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، شورای سیاست گذاری و برنامه ریزی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، با حضور علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمشید انصاری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور 16 شهریور ماه سال جاری برگزار شد.
بنا براین گزارش، در ابتدا هاشمی، معاون وزیر کار با اشاره به تشکیل پارلمان کارشناسان و مربیان سازمان گفت: این پارلمان با هدف ارتقای انگیزه، مهارت گفتگو، شنیدن و مطالبه گری برای نخستین بار در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تشکیل شده است.
هاشمی بیان کرد: تحولات امروز در حوزه دانش و تکنولوژی با کهنگی سازمان‌آموزش فنی وحرفه‌ای همخوانی ندارد و به خانه تکانی جدی در سازمان نیاز داریم که با واگذاری جدی باید اتفاق بیفتد.
معاون وزیر کار تصریح  کرد: مشارکت شرکای اجتماعی و بخش خصوصی به طور جدی هدفگذاری شده است.
وی در همین رابطه به برگزاری شورای مهارت در استان ها به ریاست استانداران اشاره کرد و افزود: هدف از برگزاری شورای مهارت در استان ها ایجاد نگاه ملی به مهارت و اجماع شرکای بخش خصوصی و گروه های مرجع است.
در ادامه، علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار به دستور رئیس محترم جمهور اشاره کرد و گفت: رئیس محترم جمهور در هفته ملی مهارت بر تجهیز و بازسازی مراکز آموزش فنی وحرفه‌ای از محل فروش سهام دستور صریح دادند.
 
هاشمی افزود: نگاه توسعه‌‌ای در سازمان شکل گرفته و دپارتمان‌های تخصصی را برای نخستین بار ایجاد کرده‌ایم‌، تحول در ساختار هم باید صورت گیرد، به سوی تخصصی شدن مهارت حرکت می کنیم.
وی در ادامه از تشکیل دپارتمان های تخصصی در حوزه های دریامحوری، گردشگری، بوم گردی و نفت و گاز برای نخستین بار توسط سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور خبر داد.
هاشمی تصریح کرد: ایجاد دپارتمان های تخصصی در هر استان کشور با توجه به ظرفیت منطقه ای و تقاضا و نیاز بازار در اولویت کار است.
موازی کاری در امر آموزش اتلاف سرمایه ملی است
معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اظهار داشت: برای داشتن یک سازمان توسعه یافته فنی و مهارتی به تجمیع سرمایه ملی، هم گرایی و هم افزایی بین دستگاهی و عدم موازی کاری نیاز است.
هاشمی با تأکید بر عدالت در نظام آموزشی کشور گفت: مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور باید همانند دانشگاه فرهنگیان دیده شوند و بنا به اقتضای زمان اساس نامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تدوین شود.
وی تأکید کرد: مدرک و مهارت باید در کنار هم دیده شود  تا تحول در سازمان با تکیه بر عناصر قانونی شکل گیرد.
هاشمی همچنین تأکید کرد: لازم است متناسب با اقتضای زمان به وضع قوانین تازه برای سازمان‌آموزش فني و حرفه‌اي بیندیشیم.
معاون وزیر تعاون همچنین بر ساماندهی وضعیت استخدامی مربیان حق التدریس با ظرفیت های قانونی و مطالبه استانداران برای ایجاد مراکز آموزش مهارتی در استان هایی که بخش به شهرستان ارتقا پیدا کرده است، تأکید کرد.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور:
سازمان‌آموزش فني و حرفه‌ای در رفع معضل اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی نقش‌آفرینی کند
در نشست مذکور جمشید انصاری، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، با اشاره به ارتقای نیروی کار برای خدمت بهتر و مناسب‌تر به مردم گفت: سهم آموزش در اقتصاد دانش بنیان و تکنولوژی های نوین در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور باید افزایش یابد.
انصاری افزود: اهمیت کار سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در تلفیق آموزش آکادمیک با مهارت برای دستیابی به شغل نمایان می شود.
وی تأکید کرد:امروز سهم اقتصاد دانش بنيان و فن‌آوری‌های نو در اقتصاد افزایش یافته و مخاطبان سازمان آموزش‌فنی‌وحرفه‌ای نیز تغییر یافته‌اند، سازمان نیز به حوزه های جدید اشتغال، توجه دارد، فعالیت‌هایش را هم باید  به سمت این حوزه ها سوق داده و تجهیز شود.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، بازآموزی مربیان فنی و حرفه‌ای، متناسب باحوزه‌ها و ماموریت‌های جدید را ضروری خواند و بیان کرد: سازمان‌آموزش فني و حرفه‌ای در رفع معضل اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی می تواند،  نقش‌آفرینی کند.
انصاری بیان کرد: پیشنهاد کارشناسی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور را در خصوص اصلاح ساختار سازمانی بررسی می کنیم.
بنا براین گزارش در شورای سیاست گذاری و برنامه ریزی سازمان، حسین فیروزی، معاون توسعه مدیریت و منابع، ناهید مسلمی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت، محمدرضا انصاری، مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان زنجان، محمد حسینی، مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان و رزیتا فرمانبر، عضو هیات رئیسه و نماینده پارلمان کارشناسان و مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به ارائه گزارش و نقطه نظرات خود پرداختند