اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : شنبه 5 مهر 1399
کد 4573

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور:

دپارتمان ملی مهارت سبز برای نخستین بار در کشور تشکیل می شود

علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در شورای مهارت استان گلستان از تشکیل دپارتمان ملی مهارت سبز برای نخستین بار در کشور خبر داد.
علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در شورای مهارت استان گلستان از تشکیل دپارتمان ملی مهارت سبز برای نخستین بار در کشور خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، هاشمی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان در بیست و چهارمین سفر استانی خود، در شورای مهارت استان گلستان که به ریاست هادی حق شناس، استاندار تشکیل شد، حضور یافت.
هاشمی گفت: با درایت رهبری و ایثارگری رزمندگان توانستیم هشت سال دفاع مقدس را پشت سر بگذاریم و برای باقی ماندن در این مسیر، تکریم ملت مهمترین موضوعی است که باید به آن اهتمام داشته باشیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: ملت در هشت سال دفاع مقدس توانست در برابر دشمن اقتداری را نشان داد که هنوز جهان نمی تواند این اقتدار را نادیده بگیرد و باید این ثروت به وجود آمده از ملت را برای رسیدن به آرمان ها حفظ کنیم.
معاون وزیر کار بیان کرد: امروز بدون شک مهارت می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات باشد و نباید به مهارت صرفاً به حوزه اشتغال بنگریم چرا که از زیستن مسالمت آمیز در کنار هم تا بهره گیری از فضای مجازی همه در گروی داشتن مهارت است.
وی بابیان اینکه امروز مهارت گفتگو در هر سطحی یک ضرورت در کشور به شمار می رود، افزود: مهارت ایجاد شبکه در توسعه ارتباطات و بازاریابی باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با تأکید بر اینکه مهارت عبور از بحران و فرصت سازی در شرایط سخت باید در دستور کار باشد، یادآور شد: امروز سوادی مد نظر جامعه است که بتواند جامعه را از بحران عبور کند و اگر کسی سواد علمی بالایی داشته باشد، ولی توان موثر برای عبور از مشکلات را نداشته باشد، نمی توانیم از او برای حل مشکلات کشور بهره لازم را ببریم.
هاشمی بیان کرد: سرعت تکنولوژی و میزان تاثیرپذیری آن قوی است و از آن به انقلاب صنعتی چهارم یاد می شود که اگر انسان نتواند این توانایی را برای بهره گیری از این تکنولوژی در خود به وجود بیاورد بسیاری از فرصت ها را از دست می دهد.
وی به پدیده کرونا اشاره کرد و گفت: کرونا برخی از ضرورت ها مثل آموزش مجازی را جزو ضرورت های اجتناب ناپذیر قرار داد که از طریق آن خرید نان و کالا، تهدیدی برای سلامتی به شمار نمی رود.
هاشمی ادامه داد: باید بتوانیم  با افزایش مهارت به پایداری مرزهای کشور کمک کنیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور همچنین از ایجاد دپارتمان ملی مهارت سبز برای نخستین بار در کشور خبر داد و ابراز داشت: استان گلستان ظرفیت بالایی دارد که می تواند مشاغل پایدار در حوزه تولید به وجود بیاورد.
مسابقه ملی سیستم هوشمند ساختمان در گلستان منطبق با دپارتمان ملی مهارت سبز در گلستان برگزار می شود
هاشمی بیان کرد: در ایجاد دپارتمان ملی مهارت سبز به مهارت آموزی در حوزه تولید محصولات ارگانیک، ساخت محصولات با صرفه جویی انرژی، ذوب آلومینیوم، نصب کننده شبکه ، مهندسی انرژی، مکانیک صنعتی محیط سبز و متخصص حسابداری سبز توجه می شود.
وی بابیان اینکه باید دپارتمان ماشین آلات کشاورزی در گلستان ایجاد شود تا بتوانیم هزینه های تولید را در بخش کشاورزی کاهش دهد، گفت: خدمات پس از فروش و کاهش هزینه ها برای تولید یک ضرورت است که در این دپارتمان به آن توجه شده است.
 
استان گلستان، پایلوت ملی کیفیت نان در کشور
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه دورریز نان در سطح کشور خسارت زا است، ادامه داد: استان گلستان می تواند به عنوان پایلوت ملی کیفیت نان در کشور تبدیل شود و بتواند بهترین نان را تولید کند و ضایعات نان را کاهش دهد.
طرح ایران مهارت: هر دانش آموز یک مهارت
بنا براین گزارش، هاشمی گفت: در طرح ایران مهارت دانش آموزان گروه هدف ما قرار دارند و یک مهارت را آموزش می بینند و در دانشگاه آزاد اسلامی نیز رایزنی انجام شده تا هر دانشجو  یک رشته مهارتی را فرا گیرد و در تلاش هستیم که استان گلستان به عنوان پایلوت این طرح را اجرا کند.
وی به راه اندازی مرکز آموزش هتلداری و بومگردی اشاره کرد و گفت: این مرکز باید بتواند بهترین خدمات هتل داری را در این منطقه ارائه کند و ارتقاء سطح کیفی هتلداری از این طریق تحقق می یابد و باید به ارتقای مهمانداری بین راهی و هتل داری اقدام کنیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور افزود: سند توسعه، کار و اشتغال، اصناف که در ایجاد شغل و کسب و کار نقش دارند باید در سند راهبری مهارت استان گنجانده شود.
وی افزود: نزدیک به 44 درصد در استان گلستان جمیعت روستایی وجود دارد و با توجه به شرایط سخت زندگی شهری مهاجرت معکوس می تواند بستر ساز باشد و می توان یک جلسه شورای مهارت به روستا اختصاص داد و هر شهرستان در 30 روستا برای ارتقای مهارت زمینه سازی کند.
هاشمی تصریح کرد: نوع مهارت روستایی با مهارت های شهری متفاوت است و با تحقق این مهم مشاغل تولیدی در حوزه روستا معنادار می شود.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور خاطرنشان کرد: 118 کارگاه آموزش مهارت دولتی در استان وجود دارد که می توانیم برای آموزش در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.