يکشنبه 11 آبان 1399 - 14 ربيع الأول 1442
 منوی اصلی
 
 
 
تاریخ : سه شنبه 22 مهر 1399     |     کد : 4591

تحقق شعار هر دانشجو یک مهارت/ همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با دانشگاه آزاد اسلامی گسترش می یابد

علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در دیدار با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به افزایش شمار دانشجویان فارغ التحصیل فاقد مهارت، بر تحقق شعار هر دانشجو یک مهارت تأکید کرد.

علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در دیدار با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به افزایش شمار دانشجویان فارغ التحصیل فاقد مهارت، بر تحقق شعار هر دانشجو یک مهارت تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، هاشمی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان با هدف گسترش همکاری های مهارتی بین دو دستگاه، 20 مهرماه سال جاری با محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی  دیدار کرد.
بنا براین گزارش، هاشمی با اشاره به آمارفارغ التحصیلان دانشگاهی متقاضی مهارت آموزی گفت: جریان سازی در حوزه مهارت آموزی با اجماع شرکای اجتماعی مانند دانشگاه آزاد می تواند به ارتقای وزن اجتماعی مهارت در جامعه منجر شود.
وی بیان کرد: در این برهه زمانی، جامعه به نیروی ماهر تکنسین نیاز دارد و در گفتگو با اتاق های اصناف، بازرگانی و صنایع و بررسی بازار کار کمبود نیروی ماهر و تکنسین در بازار کار به خوبی احساس می شود.
معاون وزیر کار با پیشنهاد  اجرای طرحی مانند همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای با آموزش و پرورش در شاخه کار دانش و ایران مهارت (طرح آموزش مهارت به دانش آموزان) برای دانشجویان گفت: برای هدایت فارغ التحصیلان دانشگاهی به سوی مهارت آموزی، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور آمادگی دارد تا با گنجاندن واحدهای عملی در کنار دروس تئوری و در اختیار قرار دادن مراکز آموزشی خود برای آموزش دانشجویان دانشگاه آزاد زمینه مهارت آموزی را برای این قشر فراهم کند.
همچنین هاشمی در همین رابطه از تجربه موفق ایجاد 40 مرکز آموزشی در پادگان ها برای مهارت آموزی سربازان در 2 ماهه نخست دوران خدمت و سنجش و مشاوره آنان توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای خبر داد.
مراکز TMC (مشاوره و هدایت شغلی) در دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی می شود
در ادامه هاشمی گفت: با ایجاد «مراکز مشاوره و هدایت شغلی» و راه اندازی این مراکز،  زمینه هدایت شغلی فارغ التحصیلان بر موضع مهارت فراهم می شود.
وی گفت: با هدایت شغلی دانشجویان و سنجش مهارت پیش از فارغ التحصیلی در یک رشته مهارتی خاص متناسب با رشته دانشگاهی زمینه مهارت آموزی از بدو ورود به دانشگاه تا بالاترین سطح مدرک دانشگاهی فراهم می شود.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: به عنوان پایلوت این همکاری مشترک، در مرحله نخست واحدهای عملی سطح کاردانی دانشگاه آزاد اسلامی توسط سازمان اجرا می شود.
معاون وزیر کار گفت: تلفیق پودمان های مهارتی مطابق با استانداردهای سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با آموزش های آکادمیک می تواند تحول جدی در زمینه ارتقای مهارت دانشجویان به وجود آورد.
هاشمی ابراز امیدواری کرد: با اجرای این طرح، سنجش مهارت دانشجویان پیش از پایان تحصیلات، صدور گواهینامه مهارتی ضمیمه مدرک پایان دانشجویی، برگزاری دوره های مهارتی برای دانشجویان در مراکز آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور محقق شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی:
شیرازه مهارت آموزی به دانشجویان در دانشگاه آزاد پایه گذاری می شود

در ادامه این نشست، محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر لزوم کارآفرینی و ارتقای شایستگی حرفه ای نیروی انسانی تأکید کرد و با اشاره به  اجرای موفق طرح پویش در زمینه صنعت در استان اصفهان گفت: در این طرح 8 واحد کارورزی به واحدهای درسی دانشجویان افزوده شده است که در آن دانشجو در مراکز صنعتی به کار می پردازد و سپس مدرک مهارتی دریافت کند.
وی تصریح کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با محوریت حرکت به سوی ایجاد «دانشکده های مهارت و کارآفرینی» می تواند در طرح پویش وارد شده و تأثیرگذار باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در مدارس عالی مهارت نیز می توان به دانشجویان در زمینه صنایع خلاق مهارت های لازم را آموزش داد تا گروه مخاطب پس از اتمام تحصیلات به شغل دست یابند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی خود را برای همکاری در زمینه تدوین برنامه درسی جدید «مهارت محور» در تحصیلات تکمیلی مانند مدل کاردانش اعلام کرد.
طهرانچی همچنین از ایجاد شعب دانشگاه آزاد در دو کشور همسایه افغانستان و عراق سخن گفت و ادامه داد: در این دو کشور نیز نیاز بسیاری به نیروی کار ماهر وجود دارد که با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور  می توان در این بخش ورود کرد.
در ادامه مقرر شد تفاهم نامه بین دو دستگاه بازنگری شده و در قالب قوانین شورای عالی مهارت و مطابق با نیاز جامعه به مهارت آموزی با تشکیل کمیته کاری نمایندگان دو دستگاه ظرف 15 روز آینده تفاهم نامه جدید منعقد شود.
بنا براین گزارش، مشارکت در تدوین طرح هم ترازی گواهینامه های مهارتی با واحدهای درسی دانشگاهی با فراهم کردن زمینه پذیرش استانداردهای شغلی آموزش داده شده به عنوان قسمتی از واحدهای درسی دانشگاهی، کارآموزی دانشجویان در مراکز دولتی وخصوصی سازمان و سنجش مهارت آنان قبل پایان تحصیلات، مشارکت در تدوین محتوای آموزش الکترونیکی و بهره گیری از ظرفیت های دو طرف، برگزاری مسابقات اساتید و مدرسان و مربیان دانشگاه ها و سازمان تحت عنوان «مسابقات آزاد خبرگان» به صورت مشترک، آموزش مدرسان در مرکز تربیت مربی از توافقات طرفین در نشست مذکور بود.
همچنین در خصوص انجام  همایش و پژوهش های مشترک در حوزه آموزش های فنی وحرفه ای، به اشتراک گذاری بانک های اطلاعاتی به ویژه آخرین مدرک تحصیلی افراد، دوره های مهارت های طی شده توسط هر فرد، تقاضا سنجی دوره های مهارتی مورد نیاز و استفاده از ظرفیت بخش غیر دولتی و آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد تابعه سازمان در اجرای آموزش های مورد نیاز بازار کار از دیگر موضوعات مشترک مطرح شده بین دو دستگاه بود.
 
 
 
 
 

 


PDF چاپ چاپ