اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی

تاریخ : دوشنبه 17 آذر 1399
کد 4627

همکاری های متقابل ایران و ارمنستان در حوزه آموزش فنی و حرفه ای توسعه می یابد

ویدئو کنفرانس علی ‌اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ ای کشور و روبن سركيسيان، معاون وزیر کار و امور اجتماعی جمهوری ارمنستان با هدف بررسی زمینه های همکاری متقابل در حوزه آموزش فنی و حرفه ای برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور،  این ویدئو کنفرانس در تاریخ 10 آذرماه سال جاری با هدف بررسی زمینه‌های همکاری در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای و نظام مهارتی و تعیین مکانیزم های اجرایی و زمانبندی همکاری های  متقابل، در راستای برنامه اقدام مشترک برای اجرای یادداشت تفاهم منعقده میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ارمنستان برگزار شد.
بنا بر این گزارش، موضوعات همکاری دو کشور در حوزه آموزش فنی و حرفه ای شامل آموزش مربیان در رشته های منطبق با تقاضای بازار کار دو کشور، ارائه مشاوره در طراحی، اجرا و توسعه نظام آموزش فنی و حرفه ای و مهارتی و همکاری در مسابقات ملی و بین المللی مهارت است.
شركت كنندگان طرف ارمنى شامل آقاى روبن سركيسيان معاون وزير کار و امور اجتماعی، آقاى آرتاك سيمونيان، رئيس آژانس دولتى اشتغال، خانم هايكوهى گئورگيان، رئيس مركز گرايش تخصصي و آقاى هامبارتسوم ميناسيان معاون رئيس روابط بين الملل وزارت کار ارمنستان بودند.
علی اوسط هاشمی، معاون وزیرکار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، علی حسین شهریور، مدیر کل بین الملل وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، علیرضا حاتم زاده، معاون آموزش، ناهید مسلمی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت، رضا نصری، مدیر کل حوزه ریاست، حقوقی، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش  فنی و حرفه ای کشور از  شرکت کنندگان طرف ایرانی در ویدئو کنفرانس مذکور بودند.
هاشمی، در ابتدا ضمن اظهار امیدواری برای ایجاد شرایط برگزاری نشست های آتی بین دو کشور به صورت حضوری گفت:  اولویت جمهوری اسلامی ایران و ملت ما توسعه روابط با کشورهای همسایه بوده و خواهد بود.
وی افزود: امیدواریم شاهد آثار زیبای همکاری های متقابل در نگاه مردم دو کشور باشیم.
معاون وزیر کار در ادامه با اشاره به قدمت60 ساله سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از تدوین 7هزار استاندارد آموزشی تا کنون، وجود مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای با مأموریت تربیت مربیان بخش دولتی و خصوصی، افزایش دپارتمان های تخصصی مرکز تربیت مربی با ایجاد 30 دپارتمان جدید به صورت غیر متمرکز در استان ها براساس قابلیت های منطقه ای، در یک سال اخیر،  فعالیت 6 هزار مربی در بخش دولتی و 20 هزار مربی در بخش خصوصی سازمان سخن گفت.
هاشمی همچنین با اشاره به توانایی بیشتر بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی به اهمیت نقش شرکای اجتماعی سازمان و آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای در تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی شاغل و در جستجوی کار به عنوان تجربه موفق این سازمان که می تواند در کشور ارمنستان هم مورد توجه قرار گیرد، تأکید کرد.
روبن سركيسيان، معاون وزیر کار و امور اجتماعی جمهوری ارمنستان نیز در جلسه مذکور بر تأثیرات مثبت و سازنده همکاری های متقابل دو کشور در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای و ایجاد بسترهای همکاری ادامه دار آتی تأکید کرد.
سرکیسیان ضمن تبیین برنامه ها و طرح های جمهوری ارمنستان در حوزه آموزش فنی و حرفه ای بر همکاری متقابل در حوزه های اشتغال و کارآفرینی با محوریت مهارت آموزی اقشار مختلف جویای کار جامعه با بهره برداری و عملیاتی کردن تفاهم نامه موجود تأکید کرد. 
وی در ادامه  اظهار امیدواری کرد که نشست مذکور همکاری های موثر آتی را به دنبال داشته باشد و گامی برای استحکام و تقویت همکاری های مشترک با توجه به نگرش های همسوی دو طرف باشد.
در ادامه علیرضا حاتم زاده، معاون آموزش و ناهید مسلمی معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و نمایندگان جمهوری ارمنستان در نشست مذکور،  پیشنهادات خود را در خصوص تبادل تجارب و همکاری مشترک دو کشور ارائه دادند.
علی حسین شهریور، مدیر کل بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با آرزوی موفقیت، سلامت و پیشرفت ملت ارمنستان اظهار امیدواری کرد که در اجرای برنامه اقدام مشترک برای اجرای یادداشت تفاهم منعقده بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان، با تبادل اطلاعات و تجارب در خصوص ظرفیت های موجود، طرح ها و برنامه های دو کشور در حوزه آموزش فنی و حرفه ای، اقدامات خوبی محقق شود.
در خاتمه بندهای پیشنهادی جلسه مذکور،  توسط علی حسین شهریور، مدیر کل بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جمع بندی و ارائه شد و مورد موافقت طرف ارمنی قرار گرفت.
بنا بر گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، بندهای پیشنهادی نشست مذکور به شرح زیر هستند.
- تأکید دو طرف بر اجرائی و عملیاتی شدن برنامه اقدام مشترک امضا شده بین وزرای کار دو کشور در سال 2019 و یادداشت تفاهم منعقده 2011
- تأکید دو طرف بر همکاری در زمینه آموزش فنی و حرفه ای با تبادل مربی برای آموزش در رشته های مورد نیاز
- تدوین استانداردهای آموزش مهارت و شغل و تهیه چارچوب صلاحیت حرفه ای دوجانبه
- برگزاری المپیاد مسابقات مهارت دو جانبه و اردوهای آماده سازی مشترک مسابقات
- آمادگی تبادل تجربه و اطلاعات در رابطه با اجرای طرح های هر دانش آموز یک مهارت و مهارت آموزی در محیط کار واقعی و ارائه چارچوب اجرای طرح های مذکور توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای ایران
-آمادگی همکاری دو طرف در بخش خصوصی و آموزشگاه های آزاد
- استقبال دو طرف از برگزاری نشست های آتی کمیته مشترک
- برگزاری نشست های آتی با موضوع «رفاه و تأمین اجتماعی» و «روابط کار»
- اعلام آمادگی دو طرف برای همکاری مشترک در کنفرانس و سازمان بین المللی کار
مقرر شد مصوبات نشست در قالب صورتجلسه آماده و برای امضای مسئولان جمهوری ارمنستان ارسال شود.  
 
این گزارش می افزاید: زاروهی باتویان،  وزیر کار و امور اجتماعی جمهوری ارمنستان نیز ، 3دی ماه سال پیش، طی بازدید از کارگاه های  مرکز آموزش فنی و حرفه ای شماره 9 تهران (مرکز شهید چمران) از نزدیک در جریان نحوه اجرای آموزش های مهارتی توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور قرار گرفت.